Clicky

woensdag 14 mei 2025 - 05:49 uur
Home Blog Pagina 105

Heideroosjes-bassist stopt na arrestatie in kinderpornozaak

HORST – Heideroosjes-bassist Fred H. stopt bij de band vanwege zijn arrestatie voor betrokkenheid bij een kinderpornozaak. Dat heeft de Limburgse band bekendgemaakt op Instagram. De 50-jarige H. zit momenteel vast.

Heideroosjes was in de jaren negentig de meest succesvolle punkband van Nederland. De groep scoorde hits met nummers als Sjonnie & Anita, Damclub Hooligan, Lekker Belangrijk en Klapvee.

“We zijn ons kapot geschrokken van het nieuws over onze bassist Fred Houben”, reageert de band in een geschreven bericht. “Dit hadden we nooit zien aankomen. De feiten waarvan Fred wordt verdacht botsen keihard met de waarden die wij als Heideroosjes altijd hebben uitgedragen.” H. heeft zelf besloten te stoppen bij de band, omdat hij zijn bandgenoten niet wil “belasten” met deze kwestie. “We zijn diepbedroefd over dit bittere en verdrietige einde van onze samenwerking sinds 1989. Maar bovenal ligt ons hart bij iedereen die bij deze zaak betrokken is, en bij Freds gezin.”

Het Openbaar Ministerie laat aan het ANP weten dat een 50-jarige man uit Sevenum “ervan wordt verdacht zich te hebben ingelaten met kinderpornografische afbeeldingen”. Het is niet bekend wat dat precies inhoudt. H.’s advocaat Guy Koppen bevestigt zijn arrestatie op verdenking van bezit en verspreiding van kinderporno. “Verdachte heeft online extreme spanning gezocht om om te kunnen gaan met stress, die hij zowel zakelijk als privé ervoer, een vorm van coping. Hij ontkent elke seksuele voorkeur voor minderjarigen. In het onderzoek zijn daar ook geen aanwijzingen voor gevonden.”

Heideroosjes trad vorige zomer ter ere van het 35-jarig bestaan op bij verscheidene festivals. In de agenda van de band staat één optreden voor dit jaar, namelijk op 8 augustus in Lierop. Het is niet bekend of het vertrek van H. invloed heeft op die shows. Heideroosjes stopte in 2012, maar maakte in 2019 een comeback met jubileumshows.

Mediahuis: geen sprake van overdracht titels aan ROVAVO – juridische stappen volgen

Naar aanleiding van recente berichtgeving waarin wordt gesteld dat ROVAVO diverse voormalige titels van NDC Mediagroep zou hebben overgenomen wil Mediahuis (rechtsopvolger van NDC Mediagroep) graag helderheid verschaffen.

Mediahuis is op zijn zachtst gezegd compleet verrast door deze berichten. Zij heeft op geen enkel moment meegewerkt aan, ingestemd met, of uitvoering gegeven aan een overdracht van deze regionale titels aan ROVAVO, meldt het bedrijf in een persbericht.

“Het gaat hier onder andere om titels die zijn opgegaan in andere titels, of bijvoorbeeld om titels die wij in het verleden hebben gestaakt, omdat wij hetzelfde gebied nu bedienen met een andere titel. Het feit dat wij bewust geen gebruik meer maken van bepaald intellectueel eigendom, betekent echter niet dat het voor iedereen voor het oprapen ligt.”

Mediahuis is van mening dat het handelen van ROVAVO uiterst onrechtmatig is. “Wij betreuren het dat er nu publicaties verschijnen die onjuiste en verwarrende suggesties wekken richting het publiek. Wij zien ons genoodzaakt om tegen ROVAVO juridische stappen voor te bereiden om onze rechten te beschermen. De ontstane verwarring voor zowel de lezer als de adverteerder en het onterecht claimen van titels met een lange geschiedenis in de regio kunnen wij niet met lede ogen aanzien.”

Tientallen klachten bij ANWB over boordladers elektrische auto’s

DEN HAAG – De ANWB heeft tientallen klachten ontvangen over de boordladers van elektrische auto’s. Dat laat een woordvoerder weten na berichtgeving van Radar. Het consumentenprogramma meldde maandag dat sommige modellen van onder meer Peugeot, Opel en Citroën kampen met problemen door een defecte boordlader. Als gevolg daarvan kunnen eigenaren hun auto’s minder goed opladen.

Boordladers vormen wisselstroom om naar stroom die geschikt is voor batterijen van elektrische auto’s. Problemen aan deze boordladers, ook wel on-board chargers (OBC) genoemd, komen volgens Radar relatief vaak voor bij bepaalde auto’s van merken die onder moederbedrijf Stellantis vallen. Deze stekkerauto’s hebben een boordlader van het merk Mahle.

Stellantis en Mahle wilden aan Radar niet vertellen hoe vaak de boordladers precies stukgaan, maar de problemen waren al langer bekend bij de ANWB. “ANWB pleit voor een langere garantietermijn, gezien de belangrijke rol die de OBC speelt in het functioneren van de auto”, aldus de zegsvrouw. Daarmee moeten consumenten worden beschermd tegen de hoge kosten van reparaties. Voor een nieuwe boordlader betalen consumenten volgens Radar duizenden euro’s.

Het consumentenprogramma meldt dat Stellantis vier jaar garantie geeft op de boordladers van verschillende modellen. Die extra dekking werd vier jaar geleden ingevoerd; de normale garantieduur is twee jaar. De problemen met boordladers spelen ook bij Toyota. Die fabrikant geeft minimaal 5 jaar of 200.000 kilometer garantie op de boordladers van het Proace- en Proace City-model, modellen die voortvloeien uit een samenwerking tussen Toyota en Stellantis.

Heistelling valt tijdens opladen van trailer en valt op meerdere auto’s [+foto’s]

Foto: Inter Visual Studio

HOORN – Maandagmiddag rond 13:00 uur is op de Nieuwe Steen in Hoorn een heistelling omgevallen op een bouwplaats aldaar. De heimachine kwam terecht op meerdere auto’s.

De machine zou op een trailer geplaatst worden toen het fout ging.

Omdat eerst gedacht werd dat er mogelijk iemand bekneld was geraakt, werden veel hulpdiensten naar het ongeval gestuurd. Uiteindelijk moest slechts één persoon kort gecontroleerd worden in de ambulance. Deze persoon hoefde niet naar het ziekenhuis gebracht te worden.

Het bergen van de heistelling zal naar verwachting nog geruime tijd in beslag gaan nemen.

Madlener doet oproep: meer geld voor infrastructuur

DEN HAAG – Meer geld is nodig om de wegen, vaarwegen en spoorwegen van Nederland in goede conditie te houden. Minister Barry Madlener (Infrastructuur, PVV) doet een “oproep” aan het kabinet, de coalitiepartijen en de rest van de Tweede Kamer om de jaarlijkse uitgaven aan infrastructuur op te hogen. “Dat we dus niet alleen kijken naar defensie, maar ook naar onze infrastructuur. Want daar is Nederland trots op en dat moet ook mooi blijven”, zei hij maandag voor de ministerraad.

Vrijdag werd bekend dat het fonds voor infrastructuur een tekort heeft van 5 miljard euro. Dat komt grotendeels door gestegen kosten als gevolg van onder meer personeelstekorten, aldus Madlener. “Je ziet dat aannemers het druk hebben met allerlei opgaven, ook de energieopgave.”

De wensenlijst voor de voorjaarsnota is lang, en ook het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat kan op meerdere punten extra geld gebruiken. Voor maatregelen voor een betere waterkwaliteit is bijvoorbeeld een tekort van honderden miljoenen euro’s, en de Kamer heeft staatssecretaris Chris Jansen (OV) op pad gestuurd om geld te zoeken voor de Nedersaksenlijn in Noordoost-Nederland.

“Onderhoud staat op één”, zei Madlener hierover. “Nummer twee is dat ook in de aanleg de nieuwe plannen verder kunnen gaan.” Dat betekent volgens hem niet per se dat andere zaken moeten wijken. “Het is niet zo dat we gaten in het ov gaan dichten door wegonderhoud niet uit te voeren.”

Door werkzaamheden zal de hinder voor reizigers de komende tijd toenemen, schreef Madlener vrijdag. Daarom doet hij nog een tweede oproep: “Ik vraag een stukje begrip bij de weggebruikers, dat als er onderhoud plaatsvindt, dat u weet dat wij dat doen voor uw eigen veiligheid en om te zorgen dat ons land in goede staat blijft.”

Vrouw (33) overleden na aanrijding op Toepad in Rotterdam

Politie

ROTTERDAM – Bij een ongeval tussen twee personenauto’s op het Toepad in Rotterdam is een 33-jarige vrouw om het leven gekomen, meldt de politie maandag. De 18-jarige bestuurder van de andere auto is aangehouden.

Het ongeval gebeurde zondagmiddag rond 18.00 uur. Nadat de auto’s elkaar raakten, is de auto met de 18-jarige man in het water beland, hij kon er zelf uitkomen. De auto met de vrouw erin is tegen een boom gebotst.

De 33-jarige vrouw uit Rotterdam werd door hulpdiensten uit haar auto bevrijd en is meteen gereanimeerd. Kort daarna is zij in kritieke toestand overgebracht naar het ziekenhuis en daar aan haar verwondingen verleden.

De 18-jarige man uit Rotterdam is na een controle in het ziekenhuis aangehouden. Hij wordt verdacht van het veroorzaken van een dodelijk ongeluk.

De politie is een onderzoek gestart en vraagt getuigen zich te melden.

Containerschip MSC Houston V verliest containers tijdens storm op Atlantische Oceaan [+foto’s&video]

VIGO – Het containerschip MSC Houston V heeft op 21 maart minstens 15-20 containers verloren tijdens een zware storm op de Atlantische Oceaan. Het schip kwam in moeilijkheden voor de Portugese kust nabij Kaap Sint-Vincent, tijdens zijn reis van Piraeus in Griekenland naar Liverpool in het Verenigd Koninkrijk.

Storm Martinho zorgde voor harde wind met snelheden tot 48 knopen (ongeveer 89 km/u) en hoge golven, waardoor containers van het schip in zee terechtkwamen. Daarnaast ontstond er een gedeeltelijke instorting van containerstapels aan boord, waardoor meerdere containers beschadigd raakten of gevaarlijk over de stuurboordzijde kwamen te hangen.

Na het incident maakte het 266 meter lange schip, dat onder Portugese vlag vaart en in 2010 gebouwd werd, een noodstop in de haven van Vigo, Spanje. De MSC Houston V ligt momenteel aan de Termavi Terminal, waar de havenautoriteiten bekijken hoe de beschadigde containers veilig verwijderd of opnieuw gepositioneerd kunnen worden.

Volgens Carlos Botana, voorzitter van de havenautoriteit van Vigo, is momenteel niet duidelijk hoe lang de operatie zal duren. Wel benadrukt hij dat de aanwezigheid van het schip in de haven ervoor zorgt dat er geen direct gevaar meer is voor andere schepen, met name vissersvaartuigen, in het gebied.

59-jarige man omgekomen na aanrijding met vrachtwagen op N258

Foto: HV Zeeland

HULST – Op de Langeweg (N258) is maandagochtend in de buurt van Hulst iemand om het leven gekomen bij een zwaar verkeersongeluk. Een deel van de N258 is vanwege de aanrijding volledig afgesloten, zo meldt de provincie Zeeland.

Het ongeluk gebeurde rond 09.10 uur. Ter hoogte van de Tolweg kwamen een vrachtwagen en een personenauto met elkaar in botsing. De personenauto belandde op zijn kant, de vrachtwagen kwam tot stilstand in de berm.

Meerdere ambulanceteams, de brandweer en een traumahelikopter werden opgeroepen om hulp te verlenen. De helikopter is uiteindelijk niet meer ter plekke gekomen.

Eén van de betrokkenen, een 59-jarige man uit Hulst, is ter plaatse overleden, zo heeft de politie bevestigd.

Waardoor het ongeval gebeurde, is nog niet duidelijk. Hier wordt nader onderzoek naar gedaan. Om die reden is de N258 nog altijd afgesloten tussen de rotonde Absdale en de rotonde bij de Australiëweg. Ook de zuidelijke parallelweg (tussen de Meistraat en de Polderstraat) en de noordelijke parallelweg (tussen de rotonde Absdale en de Stellestraat) zijn afgesloten. Hoe lang de stremming nog gaat duren, is niet bekend.

De politie deelt mee dat in dit geval ook slachtofferhulp beschikbaar is voor personen die het ongeval hebben zien gebeuren.

Zzp’ers in Utrecht en Brabant rekenen hoogste uurtarief, Friese zzp’ers het laagste

Zzp’ers in Utrecht en Noord-Brabant hanteren gemiddeld het hoogste uurtarief van alle provincies: € 84. In Friesland ligt het gemiddelde uurtarief juist het laagst: € 71. Ook in omzet, winst en declarabele uren zijn er flinke verschillen tussen regio’s. Dat blijkt uit het grote uurtarievenonderzoek van zzp-bank Knab onder meer dan 20.000 zelfstandig ondernemers. Voor het eerst deelt Knab nu ook de resulaten per provincie.

Van € 71 tot € 84 per uur: grote regionale verschillen

Gemiddeld rekenen zzp’ers in Nederland € 81 per uur. In sommige provincies ligt dat dus hoger. Na Utrecht en Noord-Brabant (€ 84) volgt Noord-Brabant met € 82 per uur. Onderaan de lijst vinden we Friesland (€ 71) en Groningen (€ 76).

Uurtarief zegt niet alles: ook marges en aantal uren maken verschil

De hoogte van het uurtarief bepaalt niet automatisch hoeveel er onderaan de streep overblijft. Zo boeken zzp’ers in Flevoland een van de hoogste winsten van Nederland, ondanks een relatief laag uurtarief van € 79. En in Drenthe combineren zzp’ers een iets lager tarief (€ 77) met een hoge nettowinstmarge én relatief veel declarabele uren, waardoor de winst bijna gelijk is aan het landelijk gemiddelde.

“Niet alleen je tarief bepaalt wat je overhoudt”

“Uurtarief en winst zijn belangrijke indicatoren, maar ze vertellen niet het hele verhaal”, aldus Financieel Expert bij Knab Oskar Barendse. “In sommige provincies liggen de woonlasten en persoonlijke kosten lager, wat ruimte geeft om met een iets lager tarief tóch goed te ondernemen. Ook speelt mee hoeveel uren iemand kan factureren en hoe efficiënt een zzp’er met zijn kosten en belasting omgaat.”

Winst en declarabele uren: grote spreiding tussen provincies

De gemiddelde winst van zzp’ers in 2024 loopt uiteen van € 53.727 in Friesland tot € 64.264 in Utrecht. In sommige provincies is vooral de winstmarge opvallend hoog, zoals in Drenthe (65 procent) en Flevoland (63 procent). Zzp’ers in Limburg maken gemiddeld de minste declarabele uren per week (27,5 uur), terwijl in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Drenthe de meeste uren worden gefactureerd: gemiddeld 30. Voor deze specifieke cijfers kijkt Knab alleen naar zzp’ers die minimaal één jaar ondernemen en geen baan in loondienst ernaast hebben.

Sectorverdeling verschilt: bouw soms groter dan zakelijke dienstverlening

In de meeste provincies is de zakelijke dienstverlening de grootste sector onder zzp’ers. Maar dat geldt niet overal: in de provincies Groningen, Drenthe en Limburg is de bouwsector het grootst. En die sectorverdeling heeft impact op de cijfers. In sectoren als zakelijke dienstverlening en ICT zijn de marges en tarieven vaak hoger dan in de bouw, zorg of persoonlijke dienstverlening.

Ook verschillen in type opdrachtgevers

In Zuid-Holland en Noord-Brabant werkt meer dan de helft van de zzp’ers voornamelijk voor andere bedrijven (B2B). In Groningen, Friesland en Limburg werken juist relatief veel zzp’ers direct voor consumenten (B2C). Het aandeel zzp’ers dat voor de overheid werkt varieert van 7 procent tot 12 procent.

Wie is de zzp’er per provincie?

Ook het profiel van de zzp’er verschilt per regio. De gemiddelde leeftijd varieert van 45 in Zeeland tot 49 jaar in Limburg en Flevoland. Het opleidingsniveau ligt in Utrecht, Noord-Brabant en Gelderland het hoogst: daar heeft meer dan twee derde hbo- of universitair onderwijs genoten. In Noord-Brabant is ook het aandeel vrouwelijke zzp’ers het hoogst: 43 procent. In Overijssel is dat met 37 procent het laagst.

Toekomstvertrouwen groot, zorgen over Wet DBA blijven

Gemiddeld zegt 86 procent van de zzp’ers positief te zijn over de toekomst van hun bedrijf. Tegelijkertijd maakt 29 procent zich zorgen over de Wet DBA, de wet die schijnzelfstandigheid onder ondernemers moet tegengaan. Die zorgen zijn het grootst in Flevoland, Friesland en Zuid-Holland; provincies waar relatief veel zzp’ers B2B-opdrachten doen.

NTG Nordic Transport Group neemt DTK over

HVIDOVRE/PADBORG – NTG Nordic Transport Group A/S heeft aangekondigd dat het alle aandelen van het Deense bedrijf DTK BE Holding ApS heeft overgenomen. Met deze acquisitie versterkt NTG haar positie in de transport- en logistieke sector, met name op het gebied van volledige en deelladingen, temperatuurgecontroleerd vervoer en logistieke diensten in Denemarken, Duitsland, Zweden en het Verenigd Koninkrijk.

DTK is gespecialiseerd in logistieke oplossingen voor volledige en deelladingen, temperatuurgecontroleerd transport en aanvullende diensten zoals douaneafhandeling en opslag. Vanuit het hoofdkantoor in Padborg opereert DTK vanuit acht locaties verspreid over Denemarken (5), Duitsland (1), Zweden (1) en het Verenigd Koninkrijk (1), waarmee een uitgebreide en diverse klantenkring wordt bediend.

Jesper Petersen, CEO van Road & Logistics bij NTG, reageert enthousiast: “We zijn verheugd om opnieuw een gerenommeerde Deense expediteur in de NTG-familie te verwelkomen. De overname van DTK is van groot strategisch belang en verstevigt onze positie in de Scandinavische markt. DTK’s decentrale bedrijfsmodel en sterke klantrelaties tonen het succesvolle verleden van het bedrijf. We kijken uit naar de nieuwe mogelijkheden die uit deze samenwerking zullen voortkomen.”

Financiële impact en toekomstige synergie

DTK behaalde in boekjaar 2024 een omzet van 1,156 miljard DKK en een EBIT van 94 miljoen DKK (12 miljoen euro). Naar verwachting zal DTK na afronding van de acquisitie ongeveer 96 miljoen DKK bijdragen aan het geconsolideerde aangepaste EBIT van NTG over een periode van 12 maanden. De waarde van de transactie bedraagt 620 miljoen DKK (ruim 83 miljoen euro) en zal gefinancierd worden via bestaande kredietfaciliteiten van NTG.

NTG verwacht jaarlijkse synergievoordelen van circa 24 miljoen DKK (3.2 miljoen euro) na volledige integratie van DTK. De transactie zal naar verwachting uiterlijk eind tweede kwartaal van 2025 worden afgerond, met volledige integratie gepland voor de eerste helft van 2026.

Binnen NTG zal de divisie algemene vracht en opslag van DTK nauw samenwerken met NTG Road A/S. De divisie voor temperatuurgecontroleerd transport blijft zelfstandig opereren met ondersteuning van NTG.

Spoedberaad ‘bezorgd’ Red Bull na matige start Formule 1-seizoen

SHANGHAI – Max Verstappens Formule 1-team Red Bull houdt deze week een spoedbijeenkomst om de teleurstellende start van het seizoen te bespreken. De positie van tweede rijder Liam Lawson komt dan zeker ter sprake. Hij heeft na twee slechte grands prix nog geen punt binnengehaald voor het team, dat twee jaar geleden nog bijna alle races won in één seizoen.

“Deze week is er op het hoofdkwartier in Milton Keynes een bijeenkomst om te bespreken hoe en wanneer we de kloof kunnen dichten”, zei topadviseur Helmut Marko bij het Duitse Sky na de Grote Prijs van China, waarin Verstappen ondanks worstelingen met de bandenslijtage als vierde eindigde en nieuwkomer Lawson na de diskwalificatie van drie coureurs voor hem als twaalfde werd geklasseerd. “Tot het zover is gaat het erom zoveel mogelijk punten te scoren. We maken ons zorgen, maar geven geenszins op.”

Er gaan geruchten dat Red Bull Lawson al wil vervangen voor de komende Grote Prijs van Japan over twee weken. Teambaas Christian Horner ontweek concrete vragen daarover na de race in Shanghai. “Dat is allemaal speculatief. We hebben data van de eerste twee races en zullen die zorgvuldig bekijken. We hebben vierhonderd engineers in het team en zeshonderd sensoren op de auto, dus we hebben een berg aan informatie om door te nemen”, vertelde hij aan de verzamelde media.

Hij toonde mededogen met Lawson. “Hij heeft het wel degelijk in zich, maar dat komt er nu niet uit. Het probleem is dat hij een paar heel zware weekeinden heeft gehad en de media in zijn nek heeft. Je kunt zien dat hij het moeilijk heeft.”

Viervoudig wereldkampioen Verstappen spoorde Red Bull na zijn vierde plaats in China aan om nog harder te werken aan het verbeteren van de RB21. “We zijn duidelijk niet het snelste team en moeten aan de slag.”

Economische bedrijvigheid eurozone neemt verder toe

Industrie

LONDEN – De economische bedrijvigheid in de eurozone is in maart voor de derde maand op rij toegenomen, meldt marktonderzoeker S&P Global. De mate van activiteit in de eurozone bereikte daarmee het hoogste niveau in zeven maanden.

De opleving kwam grotendeels door Duitsland. Door het omvangrijke investeringspakket in infrastructuur en defensie ter waarde van honderden miljarden euro’s groeit de grootste economie van Europa naar verwachting weer na vijf jaar stagnatie.

De index van S&P Global, die de algehele bedrijvigheid in de eurozone meet, steeg licht naar 50,4. Dat is het hoogste niveau sinds augustus vorig jaar. De bedrijvigheid bleef daarmee boven het niveau van 50, dat het verschil tussen groei of krimp aangeeft. De index ligt sinds het begin van dit jaar boven die grens. De bedrijvigheid in de industrie steeg daarbij naar het hoogste niveau in ruim twee jaar. De groei van de dienstensector viel daarentegen terug tot het laagste niveau in vier maanden.

De bedrijvigheid in de Duitse economie groeide in maart in het snelste tempo in tien maanden door de hoop dat de enorme stijging van de Duitse overheidsuitgaven de klap van de Amerikaanse importheffingen zal opvangen. “De Duitse economie heeft de bodem bereikt”, zei econoom Cyrus de la Rubia van Hamburg Commercial Bank. Volgens hem zal het Duitse fiscale pakket de schade die zal worden veroorzaakt door de Amerikaanse importheffingen, meer dan compenseren. “Gezien de wil van Europa om zwaar te investeren in defensie en infrastructuur lijkt de hoop op een duurzamer herstel gegrond.”

Daimler Truck test nieuwe generatie waterstoftrucks in Zwitserse Alpen

LEINFELDEN-ECHTERDINGEN – Daimler Truck heeft recent de nieuwste generatie Mercedes-Benz GenH2 waterstoftrucks getest onder uitdagende omstandigheden in de Zwitserse Alpen. Twee prototypes werden intensief getest tijdens winterse omstandigheden op de Simplonpas in het Zwitserse kanton Wallis.

De zware weersomstandigheden met sneeuw en koude temperaturen en de steile beklimmingen boden ideale testmogelijkheden om de innovatieve waterstoftechnologie aan boord van de trucks te beoordelen. Tijdens deze tests werd waardevolle informatie verzameld over de prestaties van het brandstofcelsysteem, de hoogspanningsbatterij, de elektrische assen, het tanksysteem en het thermisch beheer onder extreme omstandigheden.

“Bij de ontwikkeling van de Mercedes-Benz GenH2 Truck bouwen we voort op eerdere ervaringen. Hierdoor kunnen we vanaf het begin de verbeterde technologieën onder extreme omstandigheden testen,” aldus Dr. Rainer Müller-Finkeldei, Hoofd Product Engineering bij Mercedes-Benz Trucks. “Met een maximale hoogte van meer dan 2.000 meter en een klim vanaf 600 meter bood de route over de Simplonpas optimale omstandigheden om het samenspel tussen de brandstofcel en de andere geoptimaliseerde componenten uitvoerig te testen.”

De trucks, met een maximaal toegestaan gewicht van 40 ton, legden in 14 dagen zo’n 6.500 kilometer af, inclusief bergwegen met in totaal 83.000 hoogtemeters. Vooral de trajecten van circa 20 kilometer met stijgingen en afdalingen tussen de 10 en 12 procent waren bijzonder uitdagend.

Tijdens de testperiode werden de waterstoftrucks getankt via een mobiele tankinstallatie van Air Products op de testlocatie in Wallis.

Financiële ondersteuning voor kleine serieproductie

Afgelopen najaar kende het Duitse ministerie voor Digitale Zaken en Verkeer (BMDV), samen met de deelstaten Baden-Württemberg en Rijnland-Palts, een subsidie van 226 miljoen euro toe aan Daimler Truck. Deze financiering is bedoeld voor ontwikkeling, kleinschalige productie en inzet bij klanten van 100 brandstofceltrucks.

Dit subsidieproject, onderdeel van het Europese IPCEI-waterstofprogramma (Important Project of Common European Interest), omvat naast voertuigontwikkeling ook haalbaarheidsstudies voor de waterstofwaardeketen en investeringen in productieprocessen en -faciliteiten. De eindassemblage vindt plaats in de Mercedes-Benz fabriek in Wörth, en vanaf eind 2026 zullen deze nieuwe generatie brandstofceltrucks ingezet worden bij diverse klanten.

Israël vormt dienst om ‘vrijwillig’ vertrek Gazanen te regelen

TEL AVIV – Israël richt een nieuwe instelling op om het “vrijwillige” vertrek van Palestijnen uit de Gazastrook voor te bereiden. Die dienst moet regelen dat Gazanen “op een veilige en geordende manier” naar derde landen kunnen vertrekken.

Een woordvoerder van premier Benjamin Netanyahu zegt dat Palestijnen die Gaza willen verlaten dat zouden moeten kunnen doen, “in lijn met de visie van de Amerikaanse president Donald Trump”.

Trump opperde anderhalve maand geleden dat alle ruim 2 miljoen inwoners het gebied zouden moeten verlaten zodat de Amerikanen het weer kunnen opbouwen na de verwoestende oorlog met Israël.

De nieuwe dienst komt onder controle te staan van het ministerie van Defensie. Het is niet duidelijk naar welke derde landen de Palestijnen zouden moeten vertrekken. Verschillende landen in de regio hebben zich uitgesproken tegen de plannen, omdat het neer zou komen op gedwongen verplaatsingen. VN-chef António Guterres spreekt van etnische zuivering.

Zware kettingbotsing met vrachtwagens op Duitse A7: chauffeur zwaargewond [+foto]

Foto: Adobe Stock

BAD BRAMSTEDT – Op de Duitse A7 heeft maandagochtend rond 06.00 uur een ernstige kettingbotsing plaatsgevonden, ter hoogte van de afrit Bad Bramstedt (Schleswig-Holstein). Een vrachtwagenchauffeur zag te laat dat er een file stond als gevolg van een eerdere aanrijding, met desastreuze gevolgen.

De vrachtwagen botste vrijwel zonder te remmen achterop een andere vrachtwagen die stil stond in de file. Door de harde klap raakte ook nog een derde vrachtwagen beschadigd. De ravage op de weg was enorm, het wegdek lag bezaaid met brokstukken en de cabine van de veroorzakende vrachtwagen werd volledig verwoest en brak zelfs volledig af.

De 48-jarige chauffeur werd door de klap uit zijn cabine geslingerd en liep levensbedreigende verwondingen op. Drie andere betrokkenen kwamen er met lichte verwondingen vanaf.

De oorzaak van de file was een eerdere aanrijding enkele minuten daarvoor, iets verder naar het noorden. Daarbij kwamen een auto en een bestelwagen met elkaar in botsing en raakte één persoon lichtgewond.

Volgens de politie kan de berging van de betrokken voertuigen nog uren duren. “Momenteel heerst er een grote chaos op de snelweg, de vrachtwagens liggen kriskras over de weg,” aldus een politiewoordvoerster. De file strekt zich momenteel uit tot de afrit Kaltenkirchen. De A7 is volledig afgesloten tussen Bad Bramstedt en Großenaspe.

Brandweer en reddingsdiensten kwamen met meer dan 30 hulpverleners ter plaatse. De politie vraagt automobilisten om het gebied ruim te mijden.

×