Clicky

dinsdag 23 april 2024 - 11:52 uur
Home Blog

Dode bij steekpartij in Groningen, verdachte aangehouden

GRONINGEN – Bij een steekpartij aan de Verlengde Frederikstraat in Groningen is dinsdagmorgen een man om het leven gekomen, meldt de politie.

De politie doet onderzoek in de woning waar het slachtoffer is aangetroffen. Er is een verdachte aangehouden.

Aanrijding met twee vrachtwagens, waaronder exceptioneel transport, op A27 [+foto’s]

Foto: Rijkswaterstaat

RAAMSDONKSVEER – Dinsdagochtend heeft op de A27 bij Raamsdonksveer een aanrijding plaatsgevonden met twee vrachtwagens. Eén van de betrokken vrachtwagens betreft een exceptioneel transport met een tijdelijke woonunit.

Op dit moment wordt het exceptioneel transport geborgen. Rijkswaterstaat verwacht hiermee rond 13:00 uur klaar te zijn.

Foto: Rijkswaterstaat

De rechterrijstrook is voor de berging tijdelijk afgesloten. Verkeer richting Breda volg vanaf knooppunt Gorinchem de borden Nijmegen/Den Bosch/Waalwijk (A15, A2 en A59), aldus Rijkswaterstaat.

Tweede aanhouding in cold case doodgeschoten Tonny ter Horst

Politie

DIDAM – De politie heeft dinsdagochtend een 53-jarige man uit Didam aangehouden voor betrokkenheid bij de dood van Tonny ter Horst.

Tonny werd op 9 oktober 2000 in Terborg doodgeschoten, toen hij twee mannen tegen het lijf liep die vluchtten na een mislukte overval.

De aangehouden verdachte zit in beperkingen en mag daarom alleen contact hebben met zijn advocaat. Om die reden kan de politie geen verdere informatie delen.

Op 9 april hield het onderzoeksteam een 50-jarige man uit Doetinchem aan voor betrokkenheid bij de dood van Tonny. Hij zit nog vast.

Maandag 18 maart maakte het onderzoeksteam bekend dat de zaak heropend werd nadat nieuwe informatie binnen was gekomen. Op basis van de nieuwe informatie had het onderzoeksteam aanwijzingen dat er meer mensen iets moesten weten over wie er betrokken waren bij de dood van Tonny.

Door de zaak weer onder de aandacht te brengen, hoopte het onderzoeksteam dat mensen na 23 jaar alsnog zouden gaan praten.

Boeing ziet productie 787 gehinderd door tekort onderdelen

NORTH CHARLESTON – Boeing heeft te maken met tekorten aan onderdelen bij de productie van de 787 Dreamliner. De vliegtuigbouwer kan daardoor de productie van dat toestel minder snel verhogen dan was bedoeld. Dat meldde het bedrijf in een memo aan het personeel, aldus zakenzender CNBC.

De memo werd verstuurd aan personeel in de Boeing-fabriek in de staat South Carolina, waar de 787 Dreamliner wordt gebouwd. Volgens Boeing zorgen tekorten aan “enkele belangrijke onderdelen” voor de vertraging. Er werd niet gemeld om welke onderdelen het precies gaat.

Boeing zei eind vorig jaar ongeveer vijf 787 Dreamliners per maand in South Carolina te bouwen. In januari kondigde het bedrijf aan die productie te willen verhogen naar tien toestellen per maand volgend jaar om zo te kunnen voldoen aan de sterke vraag naar nieuwe vliegtuigen.

Incidenten

De Amerikaanse vliegtuigbouwer heeft het de laatste tijd niet makkelijk door een reeks incidenten met zijn toestellen. Die begon aan het begin van dit jaar met een losgeschoten deurpaneel van een Boeing 737 MAX 9 van Alaska Airlines. Daarna volgden nog meer problemen. Toezichthouders kijken nu scherper naar de productieprocessen en kwaliteit bij Boeing.

Topman David Calhoun van Boeing heeft aangekondigd op te stappen. Ook andere topbestuurders verlaten het bedrijf.

Zorgen over economie door slechte staat Van Brienenoordbrug

Van Brienenoordbrug

ROTTERDAM – De Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) maakt zich grote zorgen over de slechte staat van de infrastructuur in de regio door achterstallig onderhoud. Vooral de Van Brienenoordbrug bij Rotterdam, een van de belangrijkste verbindingen van het land, is er slecht aan toe.

“Dat heeft grote gevolgen voor de Nederlandse economie, bereikbaarheid en woningbouwopgave en zet Nederland op slot”, schrijft de MRDH aan informateurs Richard van Zwol en Elbert Dijkgraaf.

Groot onderhoud en renovatie aan cruciale infrastructuur, veelal stammend uit de jaren vijftig en zestig, zijn volgens de MRDH cruciaal. Ook zijn volgens de Metropoolregio nieuwe investeringen nodig.

“De uitgestelde vervanging met vier jaren door Rijkswaterstaat van de Van Brienenoordbrug in Rotterdam – de drukste brug van Nederland waar dagelijks bijna een kwart miljoen voertuigen uit heel Nederland gebruik van maken – staat symbool voor het achterstallig onderhoud.”

Als niet snel actie wordt ondernomen loopt Nederland volgens de MRDH vast.

“De kans bestaat dat komend jaar al lagere snelheden nodig zijn en rijstroken op de Van Brienenoordbrug afgesloten moeten worden om instortingsgevaar te voorkomen. Verkeer gaat zijn weg zoeken via andere routes in de regio, wat zal zorgen voor enorme files van Leiden tot aan Breda, meer sluipverkeer en verkeersonveiligheid. Door het achterstallig onderhoud zijn alternatieve weg- en ov-routes niet in staat om al deze verkeersstromen op te vangen.”

Viaplay ziet abonnementen met bijna een vijfde afnemen

Viaplay

STOCKHOLM – Viaplay heeft de abonnementen in de eerste drie maanden van het jaar met bijna een vijfde zien afnemen vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder. Het is niet de enige tegenvaller voor het Zweedse streamingplatform, dat onder andere verantwoordelijk is voor de Formule 1-uitzendingen in Nederland. Ook de schulden en stijgende kosten drukken op de financiële resultaten over het eerste kwartaal.

Eerder dit jaar werd Viaplay nog van faillissement gered met een kapitaalinjectie van 229 miljoen Zweedse kronen in ruil voor aandelen. Daardoor komt de nettowinst nu uit op 605 miljoen kronen (omgerekend 52,8 miljoen euro), maar met de dagelijkse bedrijfsactiviteiten lijdt de streamingdienst een verlies van 473 miljoen kronen.

Als reactie daarop verhoogt Viaplay de prijzen van de abonnementen en is het van plan om de schulden af te lossen. Aan het einde van het afgelopen jaar stond nog een schuld van bijna 5 miljard kronen uit. Deze is inmiddels teruggebracht naar ruim 500 miljoen kronen.

Het was lange tijd onzeker of Viaplay de uitzendrechten voor de Formule 1 in Nederland zou houden, maar volgens ingewijden die de NOS sprak heeft de streamingdienst het contract afgelopen week verlengd nadat het Ziggo had overboden. Naar verluidt betaalt Viaplay 45 miljoen euro per jaar voor de rechten. Eerder betaalde het bedrijf nog 30 miljoen euro per jaar.

Scania levert laatste Gryphus af aan Defensie

Laatste Gryphus voor Defensie

BREDA – Binnenkort verlaat de laatste Scania Gryphus het terrein van Scania Production Zwolle en markeert daarmee een intensieve periode van bijna zeven jaar waarin 3.065 voertuigen met verschillende specificaties werden geproduceerd.

Nu ligt de nadruk grotendeels op de service en het onderhoud van de voertuigen. Hiervoor hebben Defensie en Scania een hybride prestatiecontract ondertekend waarin Scania garant staat voor een optimale inzetbaarheid van het wagenpark. In het servicecontract zijn unieke afspraken gemaakt voor een verregaande samenwerking tussen medewerkers van Defensie en Scania.

Zowel bij Scania Production Zwolle als de dealerorganisatie van Scania Nederland en alle toeleveranciers heeft deze order een boost gegeven aan de werkgelegenheid.

In 2017 plaatsten Defensie en Scania de handtekeningen onder de overeenkomst voor de levering van 2.037 2-, 3- en 4-assige All Wheel Drive trucks met laadvermogens van 5 en 10 ton, en trekkers voor zeer uiteenlopende toepassingen. Dit als onderdeel van het DVOW programma (Defensiebrede Vervanging Operationele Wielvoertuigen).

Scania Gryphus Defensie

De basis van de voertuigen wordt gevormd door het modulaire concept van Scania. In 2018 werden als eerste batch de Scania Gryphus 6×6 lesvoertuigen geproduceerd en afgeleverd aan Defensie. In de jaren daarna werd niet alleen volgens schema door de fabriek van Scania in Zwolle geproduceerd, maar werd door Defensie ook twee keer gebruik gemaakt van een optie om het aantal voertuigen te verhogen tot de 3.065 trucks die uiteindelijk zijn geleverd.

De voertuigen worden ingezet bij de volgende onderdelen van Defensie: de Koninklijke Marine, de Koninklijke Landmacht, de Koninklijke Luchtmacht, de Koninklijke Marechaussee en het Defensie Ondersteunings Commando.

Pantsercabines

De initiële order omvatte tevens de levering van een significant aantal pantser-wisselcabines. Bij inzet van de voertuigen in risicovolle gebieden kunnen deze cabines gemonteerd worden om de inzittenden te beschermen tegen projectielen, landmijnen en bermbommen. De veranderde geopolitieke situatie in de wereld vandaag de dag heeft ertoe geleid dat deze order werd uitgebreid. Deze cabines zijn centraal opgeslagen en kunnen snel worden geplaatst en ingezet.

Laatste Gryphus Defensie

Optimale samenwerking

De basis voor het unieke servicecontract werd al eerder gelegd tijdens de inzet van de 555 Scania WLS voertuigen, waarvan de laatste in 2006 werd geleverd. Tijdens de inzet van deze voertuigen ontstond een nauwe samenwerking tussen Defensie en Scania, waarbij Scania als marktpartij nauw betrokken was bij het inzetbaar houden van de vloot. Deze samenwerking heeft Defensie geïnspireerd tot het sluiten van prestatiecontracten voor onderhoud aan militaire systemen door de leverancier.

State Owned Workshop

Voor de Gryphus werd daarna nog een extra stap gezet. Niet alleen kan service en onderhoud plaatsvinden in een van de 22 gespecialiseerde Scania werkplaatsen in Nederland, maar ook in State Owned Workshops (SOW) op defensieterrein onder Scania toezicht. Hier sleutelen defensiemonteurs aan de Gryphus onder leiding van een Scania Supervisor, gebruikmakend van Scania systemen en onderdelen. Als onderdeel van het servicecontract traint Scania op continubasis defensiemonteurs om zelfstandig onderhoud uit te voeren. Bijvoorbeeld als Defensie in gebieden optreedt waar het te onveilig is voor Scaniamonteurs.

Scania Gryphus

Trots!

Vanuit Scania wordt uiterst tevreden teruggekeken op de periode van productie en vooruitgekeken naar de samenwerking om alle voertuigen inzetbaar te houden. Managing Director Scania Nederland Janko van der Baan: “Ik heb in 2017 uit naam van geheel Scania het contract met Defensie mogen ondertekenen en ben trots op wat er sindsdien allemaal is gebeurd. Ik dank alle collega’s – en dat zijn er heel veel – die aan de productie van deze voertuigen hebben bijgedragen. Nu ligt de bal bij alle servicecollega’s in het land, en tijdens missies over de grenzen, bij onze collega’s in het buitenland, om het wagenpark optimaal te servicen en inzetbaar te houden. Daarvoor staan wij met z’n allen garant.”

Rover biedt NS zwartboek samenreiskorting aan

UTRECHT – Rover heeft NS een zwartboek aangeboden met een bloemlezing van klachten over het beperken van de samenreiskorting. Hiermee wil Rover laten zien wat de gevolgen van de nieuwe regels voor reizigers zijn. Reizigers klagen onder meer over administratieve rompslomp, gebrek aan flexibiliteit en extra kosten.

Vanaf nu is het een stuk moeilijker voor NS-abonnementhouders om maximaal drie reizigers mee te nemen met veertig procent korting in de daluren. NS heeft een systeem met koppelcodes geïntroduceerd om te voorkomen dat mensen met korting met een onbekende kunnen meereizen. De meereizende heeft voortaan een e-ticket of een NS Flex abonnement nodig, waar voorheen de samenreiskorting op iedere (anonieme) OV-chipkaart kon worden geladen.

Stortvloed aan klachten

De wijziging zorgde voor een stortvloed aan klachten bij Rover. Reizigers vinden de nieuwe regels onduidelijk en ingewikkeld. Sommige reizigers kunnen nu geen gebruik meer maken van het kortingsproduct omdat zij geen smartphone hebben en ook geen e-ticket kunnen printen. Ook lopen reizigers tegen technische problemen in de NS-app aan. NS verwijst voor hulp naar de Servicebalie, die maar op 12 van de 399 stations beschikbaar is.

Hogere kosten

Bovendien klagen reizigers dat zij door de nieuwe NS-regels op kosten worden gejaagd. Om iemand met korting te laten meereizen, moet diegene voortaan voor 10 euro een Flex-basis abonnement aanschaffen. Het enige alternatief, een e-ticket, kent de nodige beperkingen: zo moet de reis vooraf worden vastgelegd en kan bij een verstoring niet worden uitgeweken. Bovendien mogen meereizenden met een e-ticket zich niet tijdens spitsuren in de trein bevinden.

Hoge drempels

“De samenreiskorting was een prachtig product, een goede gelegenheid om een bekende kennis te laten maken met de trein of samen op pad te gaan”, vindt Rover-directeur Freek Bos.

“Nu zien we dat reizigers tegen zulke hoge drempels oplopen dat het voor een reis met meerdere personen al snel aantrekkelijk wordt om voor de auto te kiezen.”

Rover vindt dat NS beter had kunnen handhaven op de regel dat samenreizenden op hetzelfde station moeten instappen in plaats van het samenreizen fors minder aantrekkelijk te maken.

Aangifte van belediging en discriminatie ingediend tegen Johan Derksen

Derksen

LEEUWARDEN – Mirka Antolovic van meldpunt en kenniscentrum Tûmba heeft dinsdagochtend aangifte gedaan tegen Johan Derksen op het politiebureau in Leeuwarden. “We wilden namens discriminatie.nl bekrachtigen dat Derksen, nadat hij al zo vaak tegen het randje van het toelaatbare heeft gezeten, nu ook een grens is overgegaan”, licht Antolovic toe. Ze zegt aangifte te hebben gedaan van belediging en van discriminatie in de uitoefening van een ambt.

Aanleiding voor de aangifte is de uitspraak die Derksen eerder deze maand deed over Tweede Kamerlid Habtamu de Hoop van GroenLinks-PvdA. De presentator noemde de in Ethiopië geboren De Hoop, die is opgegroeid in Friesland, in het programma Vandaag Inside (VI) “geen Fries”.

Bij het landelijke meldpunt discriminatie.nl zijn meer dan 1100 meldingen binnengekomen over de uitspraak van Derksen, waarvan ruim driehonderd bij de Friese tak waarvan Antolovic directeur is. “Dat zijn aantallen waaraan wij niet gewend zijn”, zegt zij dinsdag. Eerder zei Antolovic al dat het om meer meldingen gaat dan ze bij het Friese antidiscriminatiebureau normaal gesproken in een jaar ontvangen.

Verontwaardiging

In VI stelde Derksen op 9 april dat De Hoop niet het recht heeft om zich in te zetten voor de Friese taal, omdat hij niet in Friesland is geboren. Dat leidde tot veel verontwaardiging. Onder meer leden van het demissionaire kabinet, de Tweede Kamer en de Friese politiek hekelden de uitspraken, die ze schaamteloos en racistisch noemden. Zelf reageerde De Hoop in een video op X, waarin hij zei dat hij op een boerderij in Wommels is opgevoed door twee Friese ouders.

Derksen zelf verklaarde een dag na de bewuste VI-uitzending in datzelfde programma dat hij niet van plan is om excuses aan te bieden voor zijn uitspraken, die volgens hem “niet racistisch bedoeld” waren. “Ik zag een jongen met een Afrikaanse achtergrond die de Friese taal gaat staan promoten”, aldus Derksen.

Brief

Het landelijke discriminatie.nl en de Friese dependance hebben eerder al een brief naar Talpa Netwerk gestuurd over het incident. Antolovic zegt dinsdag dat daar voor zover bekend nog geen reactie op is gekomen. “Het was geen brief om hen terecht te wijzen, maar een uitnodiging om met elkaar in gesprek te gaan over hoe we dit soort incidenten op de nationale tv in de toekomst kunnen voorkomen”, zegt ze.

Talpa Network liet eerder weten “tegen elke vorm van racisme” te zijn.

Boetes en meerdere waarschuwingen tijdens ADR-controle [+foto’s]

Controle Gevaarlijke Stoffen Rotterdam
Foto: Inspectie Leefomgeving en Transport

ROTTERDAM – Maandag heeft de Inspectie Leefomgeving en Transport samen met de RDW in Rotterdam in totaal zestien vrachtwagens met gevaarlijke stoffen gecontroleerd. Tijdens deze inspecties is twee keer een proces-verbaal opgemaakt, één keer een boeterapport opgemaakt en zijn diverse waarschuwingen gegeven voor onvolledige omschrijvingen op het vervoersdocument, de uitrusting en het onvoldoende stuwen van lading. Ook werd een vervoerder gewaarschuwd voor het onjuist monteren van de oranje borden.

Zo werd er een Proces-Verbaal opgemaakt voor een chauffeur die zijn lading niet had vastgezet, terwijl hij wel de middelen had om dit te doen, zegt de ILT na afloop van de controle.

Controle Gevaarlijke Stoffen Rotterdam
Foto: Inspectie Leefomgeving en Transport

Daarnaast kreeg een vervoerder een Proces-Verbaal vanwege een transport met een laadeenheid met lithiumbatterijen zonder oranje borden en op het vervoersdocument stond geen omschrijving van de gevaarlijke stof. Omdat de uitrusting en de brandblusmiddelen ook niet in voldoende mate aanwezig waren, is dit transport opgehouden.

Voor wat de controle op de rij- en rusttijden betreft, is er één keer een boeterapport opgemaakt voor het doorbrengen van de normale wekelijkse rust in de cabine. Dit is niet toegestaan. De werkgever moet zorgen voor accommodatie of dat een chauffeur kan terugkeren naar zijn standplaats.

Ook werden waarschuwingen gegeven voor het niet invoeren van de landcode, meldt de ILT.

Fabrikanten bezuinigen op dure ingrediënten, zegt Consumentenbond

Consumentenbond

DEN HAAG – Fabrikanten van levensmiddelen bezuinigen op dure ingrediënten, stelt de Consumentenbond.

Uit een onderzoek naar ruim zeshonderd producten in de supermarkt komt naar voren dat bij meer dan een kwart van de producten de samenstelling sinds 2019 is veranderd. Zo bevat slagroomijs minder slagroom en kippensoep minder kip. “De fabrikanten hangen al deze ‘verbeteringen’ niet aan de grote klok. Terwijl als ze maar een beetje meer van het hoofdingrediënt in een product stoppen, ze dit meestal wel luid verkondigen”, zegt directeur Sandra Molenaar van de Consumentenbond.

Als reden voor de aanpassingen geven fabrikanten de gestegen grondstofprijzen. De Consumentenbond noemt de bezuinigingen van fabrikanten ‘beknibbelflatie’ omdat de prijs van de aangepaste levensmiddelen volgens de consumentenorganisatie vaak gelijk blijft of zelfs stijgt.

Aantal nog te bouwen woningen iets gedaald

DEN HAAG – Het aantal woningen waarvoor vorig jaar een bouwvergunning werd verleend of waarvan de bouw al gaande was, is licht gedaald vergeleken met het jaar daarvoor.

Er zaten 177.500 woningen in de ‘pijplijn’, 300 minder dan in 2022. Ook vergeleken met 2021 veranderde er weinig, ondanks het grote woningtekort in Nederland. Het gaat om woningen die nog niet zijn opgeleverd.

Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) nam het aantal nog te bouwen woningen in 2023 vergeleken met 2015 wel met bijna de helft toe. De laatste jaren staat de woningbouw echter onder druk door stikstofregels en een gebrek aan personeel en bouwmaterialen. Ook haken grote investeerders af bij het bouwen van huurwoningen als gevolg van overheidsbeleid.

In Amsterdam komen er de komende tijd naar verwachting verreweg de meeste woningen bij van alle gemeenten in Nederland, zo’n 22.000. Daarna volgen Den Haag (10.000 woningen) en Rotterdam en Utrecht met beide 9000.

Nederlandse vrachtwagen met patat gekanteld op Duitse B402 [+foto’s]

Vrachtwagen met patat gekanteld

ZWARTEMEER/SHÖNINGHSDORF – Dinsdagochtend is er op de Duitse B402, net voor de Nederlandse grens met de A37 bij het Drentse Zwartemeer richting Emmen, een Nederlandse vrachtwagen gekanteld.

De vrachtwagen was geladen met gesneden patat. De patat ligt over de hele rijbaan richting Nederland en zorgt inmiddels voor lange files.

De Nederlandse chauffeur is lichtgewond geraakt. Hij is opgevangen door de politie.

Gekantelde vrachtwagen B402

De weg zal naar verwachting nog uren afgesloten zijn.

Amazon stopt met dronebezorging in testlocatie Californië

NEW YORK – Technologieconcern Amazon stopt met het bezorgen van pakketten met drones in Lockeford in de staat Californië, een van de eerste Amerikaanse testlocaties voor dronebezorging.

Amazon-topman Jeff Bezos kondigde in 2013 aan dat hij pakketten via drones wilde gaan afleveren, maar dit project kwam moeizaam van de grond.

Het project wordt niet helemaal gestaakt. Bezos is van plan om de leveringen met onbemande drones volgend jaar in andere steden voort te zetten. Later dit jaar moet dat in de stad Phoenix, Arizona gebeuren.

“Omdat we naar de toekomst kijken en prioriteit geven aan onze middelen om het programma verder te laten groeien, hebben we ook besloten onze bezorglocatie in Lockeford te sluiten”, meldt Amazon.

De dronebezorging komt moeizaam van de grond in de Verenigde Staten, onder andere door zorgen over veiligheid.

Wilders doet aangifte tegen Timmermans wegens opruiing

Wilders en Timmermans

DEN HAAG – PVV-leider Geert Wilders houdt voet bij stuk en heeft aangifte gedaan tegen GroenLinks-PvdA-leider Frans Timmermans om uitspraken die hij zaterdag deed op diens partijcongres. Hij vindt dat Timmermans zich schuldig heeft gemaakt aan opruiing, omdat hij zou hebben aangezet tot strafbare feiten, zo is te lezen in de aangifte die zijn advocaat Herman Loonstein maandag aan het Openbaar Ministerie heeft gezonden.

Wilders kondigde zaterdagavond al aan dat hij aangifte ging doen, maar hij wilde eerst nog inhoudelijk met zijn advocaat overleggen.

Het citaat waar de PVV-voorman op doelt, is: “Mensen onze taak is helder. Wij zullen niets nalaten om te voorkomen dat Wilders in dit land aan de macht komt.” In de aangifte staat dat “deze dubbele ontkenning (niets wordt nagelaten) betekent dat (volgens Timmermans) alles kan en zal worden ingezet. Hieronder valt (dus) ook enig strafbaar feit.” Daarbij kan het bij opruiing gaan om een oproep tot geweld. Dat hoeft niet per se een letterlijke oproep te zijn, maar kan ook indirect of impliciet worden gedaan. Timmermans heeft dat laatste volgens de advocaat “op zijn minst” gedaan.

In de tekst van Timmermans’ toespraak die journalisten vooraf kregen, stond “niet nalaten”. Zijn gedane uitspraak zou een verspreking zijn. Volgens de advocaat van Wilders maakt het niet uit of hij ‘niet’ of ‘niets’ bedoelde. De intentie en oproep van Timmermans zouden “de facto” gelijk blijven, “te weten het niet nalaten van enige inzet, teneinde te voorkomen dat aangever aan de macht komt”.

De advocaat vindt dat de GroenLinks-PvdA-leider het risico neemt dat hij met zijn uitspraak mensen kan aanzetten om strafbare feiten te plegen. Daarbij refereert hij aan Pim Fortuyn die in 2002 werd vermoord door een tegenstander van zijn ideeën, na veel kritiek door politici. Bovendien weet Timmermans dat Wilders al twintig jaar streng wordt beveiligd omdat er mensen zijn die hem iets aan willen doen, stelt Loonstein. Ook wijst de advocaat erop dat Timmermans zelf in Vrij Nederland heeft gezegd dat een politicus erg voorzichtig moet zijn met woorden vanwege de lading en het effect die ze kunnen hebben op anderen.

Timmermans zelf had meteen zondagochtend via X al ontkend dat hij zou hebben opgeroepen tot geweld. Hij benadrukte dat zijn middelen “altijd parlementair zijn en niets anders. Iedere andere suggestie werp ik verre van me.” Tegelijk gaf de GroenLinks-PvdA-leider aan dat de PVV-voorman altijd meteen om zich heen slaat als hij kritiek krijgt.

LAATSTE NIEUWS

Aanrijding met twee vrachtwagens, waaronder exceptioneel transport, op A27 [+foto’s]

RAAMSDONKSVEER - Dinsdagochtend heeft op de A27 bij Raamsdonksveer een aanrijding plaatsgevonden met twee vrachtwagens. Eén van de betrokken vrachtwagens betreft een exceptioneel transport...