spacer
home contact zoek
 
 

Rij- en Rusttijden

Chauffeurs die vervoer over de weg verrichten zijn gebonden aan regels voor rij- en rusttijden. Deze zijn Europees vastgesteld in een verordening. Op 11 april 2007 is de nieuwe verordening (met nummer 561/2006) van kracht geworden.

In Nederland zijn de regels uit de verordening opgenomen in nationale wetgeving: het Arbeidstijdenbesluit vervoer.

De bepalingen voor rij- en rusttijden uit de verordening gelden voor ritten binnen de Europese Unie. Zodra de bestemming van een rit in Albanië, Andorra, Armenië, Azerbeidzjan, Bosnië/Herzegovina, Kazachstan, Kroatië, Macedonië, Moldavië, Montenegro, Oekraïne, Oezbekistan, Rusland, Servië, Turkije, Turkmenistan of Wit-Rusland ligt, zijn andere bepalingen van toepassing.

Deze landen zijn namelijk partij in het AETR-verdrag.

Bijvoorbeeld een chauffeur krijgt vanuit Roermond opdracht een vracht of groep toeristen op te halen in Milaan. Tijdens een tussenstop in München hoort hij van het bedrijf dat hij ingezet wordt voor een andere rit: hij moet een vracht of een groep voetbalsupporters ophalen in Minsk (Wit-Rusland). Op dat moment worden op de gehele rit (van Roermond naar Minsk) de AETR-bepalingen van toepassing.

Wanneer gedurende een week één of meerdere ritten onder het AETR-verdrag worden uitgevoerd, zijn de bepalingen voor de wekelijkse en tweewekelijkse rij- en rusttijd uit het AETR-verdrag op die periode van toepassing.

Rij- en rusttijden(Vo. (EG) nr. 561/2006)

Dagelijkse rusttijd
- Normaal: periode van 11 uur aaneengesloten rust
- Mag gesplitst worden in 2 perioden:
  • 1e minimaal 3 ononderbroken uren
  • 2e minimaal 9 ononderbroken uren

- Verkorte dagelijkse rust: minimaal 9 uur, en minder dan 11 uur (max. drie maal tussen tussen twee wekelijkse rusttijden)

- Meervoudige bemanning: minimaal 9 uur (periode 30 uur), 1e uur facultatief (wanneer 2e bestuurder binnen 1 uur wordt toegevoegd, geldt voor beiden vanaf aanvang van ieders werkzaamheden de periode van 30 uur)

Wekelijkse rusttijd
- Normaal: periode van 45 uur aaneengesloten rust

- Verkorte wekelijkse rust: minimaal 24 uur aaneengesloten rust (mits compensatie voor einde derde week en bloc)
- In iedere periode van twee weken 2 x een normale wekelijkse rusttijd, of 1 normale en 1 verkorte wekelijkse rusttijd
- Uiterlijk na iedere periode van 6 x 24 uur dient een nieuwe wekelijkse rusttijd aan te vangen

Dagelijkse rijtijd
Totale rijtijd tussen 2 rusttijden (dagelijks of wekelijks)
- Normaal: maximaal 9 uur
- Maximaal 2 x per week: 10 uur

Ononderbroken rijtijd
- Na 4,5 rijtijd neemt bestuurder onderbreking van 45 aaneengesloten minuten
- Mag worden vervangen door onderbreking van 15 minuten, gevolgd door één van 30 minuten (totaal minimaal 45 minuten)

Wekelijkse rijtijd
- mag niet meer bedragen dan 56 uur

Twee wekelijkse rijtijd
- mag niet meer bedragen dan 90 uur

Rij- en rusttijden (AETR)

Dagelijkse rusttijd
- Normaal: periode van 11 uur aaneengesloten rust
- Mag gesplitst worden in 2 of 3 perioden:
  • minimaal 4 ononderbroken uren of (1+3, 3+1 of 2+2 uren), gevolgd door:
  • minimaal 8 ononderbroken uren
- Verkorte dagelijkse rust: minimaal 9 uur, minder dan 11 uur (compensatie vereist, max. drie keer per week)
- Meervoudige bemanning: minimaal 8 uur (periode 30 uur)

Wekelijkse rusttijd
- Normaal per week: periode van 45 uur aaneengesloten rust
- Verkorte wekelijkse rust:

  • Op standplaats minimaal 36 uur, mits compensatie
  • Buiten standplaats minimaal 24 uur, mits compensatie

Dagelijkse rijtijd
- Totale rijtijd tussen 2 rusttijden (dagelijks of wekelijks)
- Normaal: maximaal 9 uur
- Maximaal 2 x per week: 10 uur

Ononderbroken rijtijd
- Na 4,5 rijtijd neemt bestuurder onderbreking van 45 aaneengesloten minuten
- Mag worden vervangen door onderbreking van minimaal 15 minuten (totaal minimaal 45 minuten)

Twee wekelijkse rijtijd
- mag niet meer bedragen dan 90 uur


Bovenstaande informatie is zorgvuldig samengesteld op basis van informatie verstrekt door de Inspectie van Verkeer en Waterstaat. Wijzigingen voorbehouden. Uit bovenstaande informatie kunnen geen rechten worden ontleend.


Mitoz

Transportrisico


365payrol



Juridisch Advies
In het wegvervoer doen zich kwesties voor waarin u zich afvraagt hoe dit bij de wet geregeld is.

Zeker als transportondernemer wilt u goed geinformeerd blijven. Op onze website behandelt Mr. Rene de Bondt regelmatig juridische zaken.

» Code 95 - Werkgever moet nascholing vergoeden
» Lading niet gereed. Vervoerder berekent toch vracht
» De zzp'er in het wegvervoer: ondernemer of ...
» De controleplicht van de wegvervoerder
» Retentierechten in het vervoer
» Checklist Vervoerovereenkomsten
» Betaaltermijnen wettelijk vastgelegd

spacer
spacer
Meer juridisch advies »

Marktonderzoek Transport


Voordelig Adverteren op Transport Online


Nieuwsoverzicht
» Duitse politie vindt gestolen auto-onderdelen...
» Rebellen dreigen OVSE van rampplek te verbann...
» Medewerker geschorst na Facebookpost over vli...
» Man overleden na steekincident, verdachte aan...
» EU akkoord over nieuwe sancties tegen Rusland...
» Bejaarde die vrouw wurgde in hoger beroep
» Pas woensdag weer treinen tussen Sittard en H...
» Wateroverlast door stortbuien in zuiden
» Trekker met oplegger kantelt in de sloot [+fo...
» Vrachtwagenchauffeur springt uit ontploffende...
» Havenbedrijf verwijdert onderwaterdam in Botl...
» Geschaarde aanhangwagen blokkeert A28 bij Zwo...
» Nog een Nederlands slachtoffer vliegramp MH17
» Pensioenkosten drukken winst UPS
» OVSE: wellicht pas donderdag naar rampplek va...
» Kamerleden eisen opheldering dreiging Venezue...
» 'Geen sprake van ban Nederlands fruit'
» Dode bij beschieting centrum Donetsk
» Luchtruim wordt steeds voller
» Coca-Cola gaat met Renault Trucks naar Belgis...
» Polen mag geld steken in luchtvaartmaatschapp...
» Müller Fresh Food Logistics breidt activitei...
» Vrachtwagen door brand verwoest op A7 [+foto]
» Bedrijven eurozone schroeven investeringen te...
» Trein ramt vrachtwagen op spoorwegovergang [+...
» Onderzoekers wederom niet naar rampplek van v...
» Man met gestolen vrachtwagen vol kabels aange...
» Rederij Ocean Maritime Management Company op ...
» Duitse verkeersminister wil verlaging Duitse ...
» Vrachtwagenchauffeur doet valse aangifte
spacer
spacer

WEER










Transport Online op Facebook