spacer
home contact zoek
 
 

Rij- en Rusttijden

Chauffeurs die vervoer over de weg verrichten zijn gebonden aan regels voor rij- en rusttijden. Deze zijn Europees vastgesteld in een verordening. Op 11 april 2007 is de nieuwe verordening (met nummer 561/2006) van kracht geworden.

In Nederland zijn de regels uit de verordening opgenomen in nationale wetgeving: het Arbeidstijdenbesluit vervoer.

De bepalingen voor rij- en rusttijden uit de verordening gelden voor ritten binnen de Europese Unie. Zodra de bestemming van een rit in Albanië, Andorra, Armenië, Azerbeidzjan, Bosnië/Herzegovina, Kazachstan, Kroatië, Macedonië, Moldavië, Montenegro, Oekraïne, Oezbekistan, Rusland, Servië, Turkije, Turkmenistan of Wit-Rusland ligt, zijn andere bepalingen van toepassing.

Deze landen zijn namelijk partij in het AETR-verdrag.

Bijvoorbeeld een chauffeur krijgt vanuit Roermond opdracht een vracht of groep toeristen op te halen in Milaan. Tijdens een tussenstop in München hoort hij van het bedrijf dat hij ingezet wordt voor een andere rit: hij moet een vracht of een groep voetbalsupporters ophalen in Minsk (Wit-Rusland). Op dat moment worden op de gehele rit (van Roermond naar Minsk) de AETR-bepalingen van toepassing.

Wanneer gedurende een week één of meerdere ritten onder het AETR-verdrag worden uitgevoerd, zijn de bepalingen voor de wekelijkse en tweewekelijkse rij- en rusttijd uit het AETR-verdrag op die periode van toepassing.

Rij- en rusttijden(Vo. (EG) nr. 561/2006)

Dagelijkse rusttijd
- Normaal: periode van 11 uur aaneengesloten rust
- Mag gesplitst worden in 2 perioden:
  • 1e minimaal 3 ononderbroken uren
  • 2e minimaal 9 ononderbroken uren

- Verkorte dagelijkse rust: minimaal 9 uur, en minder dan 11 uur (max. drie maal tussen tussen twee wekelijkse rusttijden)

- Meervoudige bemanning: minimaal 9 uur (periode 30 uur), 1e uur facultatief (wanneer 2e bestuurder binnen 1 uur wordt toegevoegd, geldt voor beiden vanaf aanvang van ieders werkzaamheden de periode van 30 uur)

Wekelijkse rusttijd
- Normaal: periode van 45 uur aaneengesloten rust

- Verkorte wekelijkse rust: minimaal 24 uur aaneengesloten rust (mits compensatie voor einde derde week en bloc)
- In iedere periode van twee weken 2 x een normale wekelijkse rusttijd, of 1 normale en 1 verkorte wekelijkse rusttijd
- Uiterlijk na iedere periode van 6 x 24 uur dient een nieuwe wekelijkse rusttijd aan te vangen

Dagelijkse rijtijd
Totale rijtijd tussen 2 rusttijden (dagelijks of wekelijks)
- Normaal: maximaal 9 uur
- Maximaal 2 x per week: 10 uur

Ononderbroken rijtijd
- Na 4,5 rijtijd neemt bestuurder onderbreking van 45 aaneengesloten minuten
- Mag worden vervangen door onderbreking van 15 minuten, gevolgd door één van 30 minuten (totaal minimaal 45 minuten)

Wekelijkse rijtijd
- mag niet meer bedragen dan 56 uur

Twee wekelijkse rijtijd
- mag niet meer bedragen dan 90 uur

Rij- en rusttijden (AETR)

Dagelijkse rusttijd
- Normaal: periode van 11 uur aaneengesloten rust
- Mag gesplitst worden in 2 of 3 perioden:
  • minimaal 4 ononderbroken uren of (1+3, 3+1 of 2+2 uren), gevolgd door:
  • minimaal 8 ononderbroken uren
- Verkorte dagelijkse rust: minimaal 9 uur, minder dan 11 uur (compensatie vereist, max. drie keer per week)
- Meervoudige bemanning: minimaal 8 uur (periode 30 uur)

Wekelijkse rusttijd
- Normaal per week: periode van 45 uur aaneengesloten rust
- Verkorte wekelijkse rust:

  • Op standplaats minimaal 36 uur, mits compensatie
  • Buiten standplaats minimaal 24 uur, mits compensatie

Dagelijkse rijtijd
- Totale rijtijd tussen 2 rusttijden (dagelijks of wekelijks)
- Normaal: maximaal 9 uur
- Maximaal 2 x per week: 10 uur

Ononderbroken rijtijd
- Na 4,5 rijtijd neemt bestuurder onderbreking van 45 aaneengesloten minuten
- Mag worden vervangen door onderbreking van minimaal 15 minuten (totaal minimaal 45 minuten)

Twee wekelijkse rijtijd
- mag niet meer bedragen dan 90 uur


Bovenstaande informatie is zorgvuldig samengesteld op basis van informatie verstrekt door de Inspectie van Verkeer en Waterstaat. Wijzigingen voorbehouden. Uit bovenstaande informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
Mitoz

Transportrisico



365payrol

Mercedes-Benz


Realtime Scheepsinformatie
spacer
spacer
spacer
Weten welke schepen worden verwacht, hoelaat, uit welk land? U kunt het checken op onze speciale pagine met Realtime Scheepsinformatie.
spacer
spacer
Meer Realtime Scheepsinformatie »



Juridisch Advies
In het wegvervoer doen zich kwesties voor waarin u zich afvraagt hoe dit bij de wet geregeld is.

Zeker als transportondernemer wilt u goed geinformeerd blijven. Op onze website behandelt Mr. Rene de Bondt regelmatig juridische zaken.

» De Wet Werk en Zekerheid komt eraan...
» Zzp'er in het wegvervoer en de VAR
» Code 95 - Werkgever moet nascholing vergoeden
» Lading niet gereed. Vervoerder berekent toch vracht
» De zzp'er in het wegvervoer: ondernemer of ...
» De controleplicht van de wegvervoerder

spacer
spacer
Meer juridisch advies »

Marktonderzoek Transport


Voordelig Adverteren op Transport Online


Nieuwsoverzicht
» Verkeersruzie op A58 leidt tot ongeluk
» Jongetje (6) overleden na ongeluk in Assen
» Ajax en Feyenoord scoren niet
» Politie schiet op banden vluchtende verdachte
» Medewerkers distributiebedrijf vinden cokesmo...
» 'Grieken haalden miljarden van spaarrekening'
» Man aangehouden voor brandstichting in kerkge...
» 'Huiseigenaar furieus over energielabel'
» Opnieuw weinig verschuivingen in peiling
» Onthoofding gijzelaar schokt Japan
» Twee vliegtuigen ontruimd in VS na bomdreigin...
» Vrachtwagen uitgebrand bij transportbedrijf G...
» Grondwater omhoog in Vliettunnel bij Leidsche...
» Grote brand bij huisartsenpraktijk Sappemeer
» Rutte verdedigt delegatie in Saudi-Arabië
» 'Rusland staat grote ontslaggolf te wachten'
» Vrachtwagen rijdt van talud [+foto]
» Jongetje (6) kritiek na ongeluk met slee
» Brand supportershome Ajax is aangestoken
» KNMI beëindigt code oranje in hele land
» Doden bij woningbrand in Maren-Kessel
» Rijkswaterstaat strooit miljoenen kilo's zout
» Problemen op spoor door ijzel en sneeuw
» Dode en gewonden door steekpartij Almelo
» Akkoord beursgang Spaans luchthavenbedrijf
» OM: niet rif, maar Schettino veroorzaakte sch...
» Leerling gewond na steekincident op ROC Mondr...
» Minder banen weg bij noordelijke kranten
» Topman Shell verwacht stijging olieprijzen
» Duikers betreden voor het eerst wrak Air Asia
spacer
spacer

WEER













Transport Online op Facebook

INFORMATIE
Gebruiksvoorwaarden
Disclaimer
Contact
Colofon
Adverteren