spacer
home contact zoek
 
Wegvervoer Spoor/Lucht/Zee Logistiek Ongevallen Verkeer Bedrijfsnieuws Nieuw Materieel Financieel Column OV Dakar Reportages Algemeen
 

» Kwart van de eigen rijders in gevaar

LEEUWARDEN – Het is zaterdagochtend als veel Friezen in de Leeuwarder Courant het artikel lezen met de kop 'Bezit van truck als loden last'. In het bericht komt onder andere regiodirecteur Rieks Rozeman van Cosmo Trucks Friesland in Leeuwarden aan het woord. "Bezint, eer ge begint", tipt hij de aspirant eigen rijders. Zeker nu het vanwege de kredietcrisis onzekere tijden zijn. Transport Online heeft uitgebreid met Rieks gesproken en vraagt ook aan anderen hoe zwaar de eigen rijders het hebben.

"Vijfentwintig procent van de eigen rijders zit diep in de schulden. Die hebben hun zaken niet goed in orde. Ze hebben nooit nagedacht hoe het zit. Die rijden alleen maar en rekenen niet. En moeten vaak rijden op een vergunning van een ander. Uiteindelijk gaat het niet meer en kunnen ze de leasemaatschappij en de garage niet meer betalen. Ze steken hun kop in het zand, maar moeten juist op tijd gaan bellen naar de leasemaatschappij. Dan kan er gekeken worden of de problemen structureel zijn, of dat er iets gedaan kan worden", legt Rieks uit.

Via zijn bedrijf kan een eigen rijder ook worden gefinancierd. Rieks: "Er is bij ons een eigen financieringsmaatschappij. Wij gaan heel lang door met die mannen. Maar als het echt te lang duurt en ze kunnen niet meer betalen, dan moet de auto terug."

Hij benadrukt dat er een behoorlijke groep eigen rijders is waar het wel goed mee gaat. "Een kwart redt zich perfect. Die hebben een goed businessplan en de familie staat erachter. Vijftig procent bevindt zich in een grijs gebied, die hebben het moeilijk en komen net rond", verklaart Rieks.



Hoe komt het dat het vak van eigen rijder dikwijls te rooskleurig wordt gezien? Rieks: "Ik denk dat het een droom van een hoop chauffeurs is om hun eigen naam op de cabine te zetten. Vaak is het een cowboyachtig avontuur. Een avontuur krijgen ze zeker, maar voor velen loopt het dramatisch af."

Hoe bereiden nieuwe eigen rijders zich voor? "Dat is net het probleem", verzucht Rieks. En vervolgt: "Sommige mannen denken er goed over na en maken een prima plan. Ook het thuisfront. Moeder de vrouw gaat de boekhouding doen. Maar er zijn er ook bij die meteen door de roze bril kijken. En bij het bestellen van hun truck direct allerlei toeters en bellen willen. Dat heeft geen enkele zin, want hiermee wordt geen geld verdiend. Ik laat ze dat weten. En adviseer zelfs om het eerste jaar een truck te huren. Dat kan eveneens bij ons." Op die manier kan er van beide kanten worden bekeken of het eigen rijden inderdaad een roeping is, of een bevlieging. Met in het laatste geval als gevolg dat de trucker diep in de schulden komt.

Strengere regels?
Hoe kan de eigen rijder overleven in deze crisistijd? Rieks: "Ik heb het wondermiddel niet. Ik denk wel dat het belangrijk is voor welk onderdeel van de transport ze kiezen. Voor containertransport in Rotterdam is het bijvoorbeeld geen goede tijd. Verder is een goed bedrijfsplan belangrijk. Dat er vooraf met een boekhouder wordt gekeken of de auto centen op gaat brengen. En tijdens het werk goed op blijven letten, dan raken ze niet diep in de put."

De regio directeur van Cosmo Trucks Friesland beaamt dat er sinds de komst van de kredietcrisis minder trucks worden verkocht. "Er zijn weinig chauffeurs die nu voor zichzelf beginnen. Iedereen schuilt achter de deur totdat het over is."

Zijn de regels om een truck te leasen met de komst van de kredietcrisis strenger geworden? Rieks: "Het acceptatiebeleid is aangescherpt. Dit is ter bescherming van iedereen." Hij is er voorstander van dat iedere eigen rijder een vergunning bezit. "Veel hebben geen eigen vergunning, maar rijden op die van een bevrachtingbedrijf. Op het moment dat de jongens rijden vertrouwen ze erop dat het bevrachtingbedrijf goed voor ze doet. Dat gebeurt soms wel, maar soms ook niet. Ze rijden veel uren, weg van huis. Komen er problemen, dan rijden ze van die problemen weg. Ik ken een bevrachtingkantoor die ook enkele eigen auto’s heeft. Die zetten daar de chauffeur eerst op en kijken of die het kan. Vervolgens kan de wagen worden overgenomen, of wordt er een eigen truck aangeschaft", aldus Rieks.

Minder kosten
Henk Renkema is eigen rijder en heeft zijn Renkema Transport, aan de Frans Halsstraat 21 in Nietap. "Ook voor mij is het zwaar geweest, maar het gaat nu weer de betere kant op", erkent Henk, die koel- en vriestransport doet.

Hij praat verder: "De jongens die stukgoed vervoer doen merken de kredietcrisis erger. Ik heb ook stukgoed gedaan, maar ben net op tijd overgestapt." Hoe kan er het beste worden overleefd in deze tijd? Henk: "Hard werken. Dat doe ik zelf ook, waaronder veel in het weekeinde. En mijn opdrachtgever zorgt ervoor dat ik mijn geld binnen zes weken netjes op de rekening heb staan."



Hij luistert naar de berekeningen van Rieks Rozeman. Met een kwart van de eigen rijders zou het slecht gaan, ook een kwart doet het juist goed en de helft bevindt zich in een grijs gebied. Henk: "Daar ben ik het mee eens. Ik ben hard bezig om uit het grijze gebied te komen. Mijn vrouw doet de boekhouding en die heeft nog een boekhoudster achter zich staan om alles te controleren. Het grote werk besteden we uit. Gelukkig staat mijn vrouw vierkant achter mij."

Voordat hij eigen rijder werd is Henk flink gaan studeren en heeft een eigen vergunning aangevraagd. "Zo ben ik onafhankelijk", verklaart hij. En vult aan: "Het eigen rijden bevalt mij prima. Het is nu meer van mezelf, ik weet waarvoor ik het doe. Deze crisistijd is minder, maar aan de andere kant heb ik ook minder kosten dan een transportbedrijf." Vervolgens gaat Henk verder met tuinieren, want nu zijn vakantie is aangebroken, wacht er thuis ook nog het een en ander aan werk op hem.

Financieel flexibel
"Eigen rijders zijn meer financieel flexibel dan grotere transportbedrijven", beaamt voorzitter Klaas de Waardt van Vereniging Eigen Rijders VERN. "Een groot bedrijf heeft een terrein, loods, kantoor, overhead en salarissen. Dat moet allemaal aan het einde van de maand betaald worden. Ook loonheffing aan de belastingen moet afgetikt worden. De eigen rijder heeft dit allemaal niet. Wel zijn eigen salaris. De belasting moet hij het volgende jaar via zijn inkomsten belasting betalen en dat kan hij eventueel een jaar uitstellen", somt hij op.

Hebben de eigen rijders het momenteel zwaar? Klaas: "Het gaat niet goed, maar ook niet echt slecht."

© Transport Online | Marcel van der Voort

 



 
     
 
     
 
     
 
     
 
     
 




Mitoz

Transportrisico


365payrol



Juridisch Advies
In het wegvervoer doen zich kwesties voor waarin u zich afvraagt hoe dit bij de wet geregeld is.

Zeker als transportondernemer wilt u goed geinformeerd blijven. Op onze website behandelt Mr. Rene de Bondt regelmatig juridische zaken.

» Code 95 - Werkgever moet nascholing vergoeden
» Lading niet gereed. Vervoerder berekent toch vracht
» De zzp'er in het wegvervoer: ondernemer of ...
» De controleplicht van de wegvervoerder
» Retentierechten in het vervoer
» Checklist Vervoerovereenkomsten
» Betaaltermijnen wettelijk vastgelegd

spacer
spacer
Meer juridisch advies »

Marktonderzoek Transport


Voordelig Adverteren op Transport Online


Nieuwsoverzicht
» 'Haven Rotterdam voelt handelsoorlog tegen Ru...
» Vrachtwagen raakt van de weg
» Agent schiet verwarde man neer in Apeldoorn
» Bitish Airways aangeklaagd om misbruik door p...
» Gewonden bij ernstig ongeval op A1 door afgev...
» Door collega neergeschoten militair overleden
» OM in hoger beroep tegen vonnis Van der G.
» Experts pessimistisch over toegang rampplek M...
» Advocate stopt 'onrechtmatige' reorganisatie ...
» Oproep: 10 jaar Transport Online - wat is u h...
» OekraĂŻens leger lost waarschuwingsschoten op...
» Aanrijding tussen zware zandwagen en auto in ...
» 'Opheffen gebiedsverbod schandalig'
» Lekkende vrachtwagen
» OekraĂŻne: experts naar andere plek
» H.J. Heinz en Nabuurs gaan een duurzame logis...
» Volkert van der G. mag weer vrij reizen
» Vrachtwagen op rotonde Gouda gekanteld [+foto...
» Vrachtwagen gekanteld bij Terneuzen [+foto]
» Weer brand in lege fabriek Eemnes
» Experts MH17 vrezen voortduren onveiligheid
» Schutter Brussels museum verdacht van terreur...
» Treinen tussen Sittard en Heerlen rijden weer
» 'Gesneuvelde burgers overgebracht naar Donets...
» Nederland voor vierde dag op rij niet naar ra...
» Piet Heintunnel Amsterdam twee dagen eerder o...
» Groeiende Afrikaanse ervaringen bij van der V...
» Coolblue introduceert gratis bezorging op zon...
» Mega-Trailer voor Ouweland Expeditie BV
» Hulptransport: Logwin en Save the Children ve...
spacer
spacer

WEER










Transport Online op Facebook