Clicky


Ryanair: klanten blijven ondanks chaos boeken

Ryanair: klanten blijven ondanks chaos boeken
21-09-2017 17:21 | Zakelijk Nieuws | auteur ANP/BLOOMBERG

DUBLIN - Ondanks de puinhoop die Ryanair heeft gemaakt van de werkroosters van zijn vliegend personeel, met duizenden geannuleerde vluchten tot gevolg, blijven klanten gewoon boeken bij de luchtvaartmaatschappij. Dat heeft topman Michael O'Leary gezegd bij de aandeelhoudersvergadering van het bedrijf. Hij ziet dan ook geen reden te tornen aan de winstprognose voor dit jaar.

O'Leary greep de gelegenheid wel aan om excuses aan te bieden voor de chaos. Die is ontstaan doordat veel medewerkers aan het einde van het zomerseizoen nog een berg vrije dagen moeten opnemen. Ook speelt mogelijk mee dat veel piloten het bedrijf de rug hebben toegekeerd, omdat zij bij concurrenten tegen betere arbeidsvoorwaarden konden gaan vliegen.

De topman verzekerde aandeelhouders evenwel dat Ryanair voldoende piloten in dienst heeft, en geen moeite heeft nieuwe aanwas te vinden. Wel gaf hij aan dat op sommige uitvalsbases, waaronder Dublin en Londen, de salarissen zullen worden verhoogd. Van onderhandelingen met vakbonden wil O'Leary nog altijd iets weten. "Dan moet eerst de hel bevriezen'', zei hij.

Volgens Ierse media staat Ryanair evenwel onder grote druk. Vliegers in verscheidene landen, inclusief Nederland, zouden het bedrijf een ultimatum hebben gesteld. Nog deze week moet het met voorstellen komen om meer piloten vast in dienst te nemen en te betalen volgens een fatsoenlijke cao. Pas dan willen zij meedenken over een oplossing voor de roosterproblemen.

Een groot deel van de piloten werkt nu als zelfstandig ondernemer voor Ryanair, volgens vakbonden vaak tegen minimale arbeidsvoorwaarden. Degenen die wel een vast dienstverband hebben, en dus bijvoorbeeld pensioen opbouwen, zijn altijd nog stukken slechter af dan hun collega's bij bijvoorbeeld easyJet, Air France-KLM of Lufthansa.