Clicky


Eerste Truckland TATRA in bedrijf bij Wouters Betontransporten Rijkevorsel

Eerste Truckland TATRA in bedrijf bij Wouters Betontransporten Rijkevorsel
23-05-2017 15:51 | Nieuw Materieel | auteur Redactie [FE]

RIJKEVORSEL - Het leverings- en servicepakket van de elf dealerbedrijven van de Truckland Group in Nederland en België is uitgebreid met TATRA. Deze 120 jaar bestaande Tsjechische mobiliteitsfabrikant werkt op het gebied van truckcomponenten sinds 2011 samen met DAF. Dat maakt de stap voor Truckland logisch en verklaart de in levering van de eerste Euro 6 TATRA Phoenix Space Cab 4x4 met 440pk PACCAR MX11 motor en een ZF AS Tronic bij Wouters Betontransporten in Rijkevorsel.

Truckland voert TATRA naast de merken DAF, GINAF, Iveco en Fiat Professional. Truckland richt zich vooral op de ‘af fabriek’ Phoenix 4x4 t/m 10x10 versies, inclusief de 6x6*4 en 8x8*6 met gestuurde VSE-assen, als optie voor een widespread. Trucks die door hun onafhankelijk geveerde onderstel en robuuste chassis uitermate geschikt zijn voor tal van opbouwen in combinatie met inzet op de weg en het offroad werk.

Wouters zet deze compacte en wendbare trekker in voor het transport van bouwmaterialen, zoals beton met een mixeroplegger. Als directeur van het zeventien jaar bestaande gelijknamige transportbedrijf mocht Björn Wouters de eerste TATRA via Truckland in bedrijf nemen.

“Deze TATRA is onze vijftiende wagen. Jarenlang reden wij in het zeecontainertransport en zijn ons de afgelopen vijf jaar gaan toeleggen op bouwtransport. We hebben nu 10 DAF’s, van 4x2 en 6x4 trekkers tot een 8x4 betonmixer en vier Volvo’s. Op een na allemaal trekkers voor onze betonmixers, kiepers en platte wagens. Onze eerste DAF kwam in 2004 via TTA Truckland in Turnhout en sindsdien hebben we een zeer goede relatie. Ook in tijden dat het moeilijk was, hebben zij ons altijd een duwtje in de rug gegeven. Toen we zochten naar een 4x4 trekker kwamen zij uiteindelijk met deze TATRA. Het is onze tweede 4x4 en vooral bedoeld voor klanten die er om vragen in verband met het werkterrein."

"Door het iets hogere eigen gewicht kun je met een 4x4 namelijk tot ongeveer 1 kuub beton minder meenemen dan een lichtere 4x2. Met de TATRA Phoenix levert Truckland nu standaard en ‘af fabriek’ oplossingen voor moderne Euro 6 trekkers en bakwagens, die zowel op de gebaande weg als in onverhard terrein goed rijden. Van oorsprong ben ik truckmecanicien en kijk met interesse naar het TATRA onderstel, de aandrijftechniek en de vele DAF-componenten. TATRA heeft een goede en lange geschiedenis in het grondwerk."

"Het chassis is robuust gebouwd, met de centrale buis waardoor -goed beschermd- de aandrijfas loopt en verder de kenmerkende onafhankelijke wielophanging via de assen, die onder alle omstandigheden voor de juiste grip zorgen. Opmerkelijk is zeker het hoge comfort in de wagen. Hij is stugger dan een 4x2, maar zeker niet zo stug als een conventionele 4x4 of 6x6."

"In de verschillende soorten terrein waar ik er nu al mee gereden heb, kwam die goede grip naar voren. Waar een ander begint te spinnen houdt deze TATRA zijn grip en overbrenging naar het terrein. Of er nu een mixer of een kipper achter hangt, hij heeft mij tot nu toe niet teleurgesteld. Maar je moet hem niet als een vervanger van een tractor of een dumper zien. Het is een truck waarmee je ook met normale snelheden op de weg kunt rijden”, aldus Wouters.

De cabine is identiek aan die van een DAF CF. Er zitten drie knoppen meer in voor het aan- en uitzetten van de 4x4 en sperren, in het hart van het stuurwiel staat TATRA, maar voor de rest is het DAF.

Wouters: “Voor ons werkt het ook als een DAF. Er zit een 16-traps ZF-automaat in en we kunnen er normaal 4x2 mee rijden en de 4x4 inschakelen als dat nodig is. Alle opleggers passen er probleemloos achter. Net als bij onze andere DAF’s zal het onderhoud volledig worden uitbesteed bij TTA Truckland. Vanuit mijn historie als truckmecanicien heb ik dan met de technici van Truckland wel leuke gesprekken over het specifieke van de TATRA techniek. Dat maakt het extra leuk!”

Die nieuwsgierigheid merkt Wouters ook bij collega-vervoerders, aannemers en andere technici. Ook de eigen chauffeurs hadden wel een mening over de Tsjechische truck, maar stelden die in positieve zin bij nadat ze er mee gereden hadden. Vooral het comfort wordt daarbij veel genoemd en geroemd.

Voor de toekomst verwacht Wouters zeker nog wat te groeien maar is daarbij ook afhankelijk van de instroom van werkkrachten. Zelf hebben zij inmiddels een 19-jarige aan het werk met een IBO-contract. Hij wordt nu binnen het bedrijf, met hulp van de VDAB en het Sociaal Fords Wegtransport, opgeleid tot vrachtwagenchauffeur.