Clicky


Linde Material Handling lanceert nieuwe platformtrucks

Linde Material Handling lanceert nieuwe platformtrucks
27-04-2017 10:01 | Bedrijfsnieuws | auteur Redactie [FE]

ALMERE - Pallettrucks met een sta-platform en een bestuurdersstoel, door insiders ook wel "riders" genoemd, zijn een onmisbaar hulpmiddel voor intern transport, manoeuvreerwerk of het laden en lossen van vrachtwagens. Linde Material Handling heeft nu een productoffensief gelanceerd voor deze voertuigen, dat zich uitstrekt over meerdere fasen. Dit betekent nog meer mogelijke toepassingen en voor gebruikers een nog hogere productiviteit.

Fabrikant en oplossingsaanbieder Linde voorziet de nieuwe serie van een aanzienlijk verbeterd gebruikscomfort, een smaller chassis en diverse extra functies, die zorgen voor nog betere prestaties en een lager energieverbruik.

Daarnaast wordt het productaanbod aangevuld met extra modelvarianten. De platformtrucks Linde T14 S, T20 S/SF en T25 S/SF, met een capaciteit van 1.4 tot 2.5 ton, en de double stacker-stapelaar Linde D12 S en D12 SF, met een hefvermogen van 1.2 ton en een hefhoogte van 2124 millimeter, zijn de eerste modellen die worden geleverd naar de nieuwe standaard. De komende maanden zullen er nog meer truckseries volgen.

Het aanbod aan platformtrucks is uitgebreid met een instapmodel met een capaciteit van 1.4 ton en een groter model met een capaciteit van 2.5 ton. Deze vormen een aanvulling op het bestaande model van 2 ton. Met uitzondering van het instapmodel, de Linde T14 S, is er bij de pallettrucks en de double stacker-stapelaar keuze uit twee verschillende rijconcepten.

Bij de S-versie is de bestuurder gepositioneerd in een hoek van 90° ten opzichte van de rijweg. Dit zorgt voor goed zicht naar beide rijrichtingen en de omgeving. Tegelijkertijd zorgt de verhoogde, zachte rugleuning voor comfortabele steun. Bij de SF-versie staat de bestuurder frontaal ten opzichte van de rijrichting en heeft hij vooral goed zicht op de lading voor hem.

Deze variant wordt aanbevolen als er veel vrachtwagens geladen en gelost moeten worden. In beide gevallen zorgt het voertuigontwerp voor de grootst mogelijke veiligheid; de gebruiker bevindt zich binnen de voertuigcontouren, dus het lichaam en de handen zijn goed beschermd.

Klanten die de meest geschikte truck willen kiezen voor hun toepassing, hebben daarvoor nu de keuze uit zeven modellen in plaats van drie. Een ander nieuw voordeel is dat alle voertuigen nu 770 millimeter breed zijn. Dat betekent dat ze 20 millimeter smaller zijn dan hun voorgangers. Dankzij het compactere design zijn ze nog eenvoudiger te manoeuvreren in laadzones voor vrachtwagens of in magazijnen.

Volledig zwevend bestuurderscompartiment

Een speciaal ergonomisch voordeel van alle modellen is het bestuurderscompartiment. Dit compartiment is geveerd en volledig losgekoppeld van het chassis. Dit is een unieke eigenschap, die het aantal schommelingen en trillingen voor de bestuurder aanzienlijk vermindert en zelfs voor een groot deel de schokken op ongelijke vloeren opvangt. In combinatie met de zachte rugleuning biedt deze zeer comfortabele werkplek effectieve bescherming tegen aandoeningen aan spieren en gewrichten.

De S-versie, waarin de bestuurder haaks op de rijweg staat, beschikt daarnaast over het innovatieve "Tip Control"-bedieningsconcept. De gebruiker staat hierbij in een stabiele positie op een in hoogte verstelbaar platform, dat is uitgerust met een multifunctionele joystick. Hiermee kan de gebruiker de rij- en heffuncties aansturen via korte bewegingen met de duim en de wijsvinger.

Deze schakelaars zijn zo ontworpen dat ze altijd betrouwbaar zijn in de bediening, ook met handschoenen aan. Gebruikers kunnen de bedieningselementen op een flexibele manier indelen: afhankelijk van de voorkeuren kan het stuur aan de rechterkant worden gezet en de Tip Control-hendel aan de linkerkant en andersom. Een groot kleurendisplay toont alle relevante informatie.

Productiviteit

Productiviteit is een ander pluspunt van de nieuwe truckgeneratie. De trucks zijn uitgerust met een wisselstroommotor van 3 kW. Hierdoor kan het model van 1.4 ton snelheden halen van 8 of 10 km/h (respectievelijk met en zonder last) en halen de modellen van 2 en 2.5 ton snelheden van 10 (met last) en 12 km/h (zonder last).

Ook kunnen ze overweg met hellingen tot 15 procent, zelfs met last. Daarmee zijn de trucks ideaal voor intensieve laad- en loswerkzaamheden bij vrachtwagens en voor het transporteren van goederen over langere afstanden. De rijsnelheid wordt in de bochten automatisch aan de hand van de stuurhoek aangepast. Dit beschermt de gebruiker tegen stuurfouten.

Naast de standaard-rij instellingen is er ook een Eco-modus, die standaard wordt aangeboden als tweede optie. Afhankelijk van de gebruikstoepassing is het mogelijk om hiermee tot 12 procent aan energie te besparen, wanneer de transportcapaciteit niet de hoogste prioriteit heeft.

Een ruime keuze uit optionele apparatuur en accessoires

Met een uitgebreide keuze aan optionele functies kunnen de trucks verder worden aangepast op de specifieke eisen bij de klant. Denk dan bijvoorbeeld aan vrieshuis / coldstore bescherming of Lindes Fleet Managementsysteem "Connect:" met toegangscontrole, schokdetectie en gebruiksanalyses en verdere veiligheidsfuncties als een snelheidsverlaging bij vorken in de laagste stand, mastbescherming en zwaailampen/BlueSpot.