Clicky


CNV: Basisloon in transportsector moet omhoog, vooral voor flexwerkers

CNV: Basisloon in transportsector moet omhoog, vooral voor flexwerkers
24-10-2016 16:33 | Arbeidsvoorwaarden | auteur Redactie [FE]

UTRECHT - De salarissen in de transportsector moeten op de schop. Onderhandelaar Tjitze van Rijssel van CNV Vakmensen pleit voor “een compleet nieuwe loontabel, die meer recht doet aan de werknemers, waaronder ook steeds meer chauffeurs met een tijdelijk contract. Het kan allemaal eenvoudiger en eerlijker.”

De onderhandelingen over een nieuwe cao voor de 130.000 werknemers (waaronder 76.000 vrachtwagenchauffeurs) beginnen woensdag 26 oktober.

De huidige loontabel voor vrachtwagenchauffeurs is gebaseerd op het aantal jaren dat een werknemer in de sector werkt en telt vijf tot negen treden. “Werknemers met een flex- of uitzendcontract blijven vaak hangen in de laagste loonschalen. En ze durven er niks van te zeggen, want dan zijn ze hun werk kwijt”, zegt Van Rijssel. “Het komt in de praktijk steeds vaker voor dat iemand jarenlang van het ene naar het andere onzekere contract hobbelt, zonder perspectief op vast werk.”

Flexwerkers en zzp’ers beter belonen

CNV Vakmensen pleit daarom voor een nieuwe beloningssysteem. “Flexwerkers moeten een hoger uurloon krijgen, ter compensatie van de onzekerheid waar ze in zitten. En het mes snijdt aan twee kanten, want hiermee stimuleren we ook dat werkgevers sneller iemand in vaste dienst nemen. Dat levert een beter perspectief op, met meer en betere mogelijkheden voor scholing en een betere pensioenopbouw.”

In het cao-overleg presenteert CNV Vakmensen woensdag een nieuwe voorbeeld-loontabel, die er als volgt uitziet:

  • Loonschaal D-0: € 11,33 (beginnende medewerker met contract voor onbepaalde tijd)
  • Loonschaal D-1: € 12,88 (medewerker met tijdelijk contract)
  • Loonschaal D-2: € 13,91 (ervaren medewerker met contract voor onbepaalde tijd)
  • Loonschaal D-3: € 16,50 (uitzendkracht, 0-urencontract, oproepkracht)

Voor zzp’ers moet een minimumtarief gaan gelden van 37,50 euro per uur, zodat zij geld hebben om een arbeidsongeschiktheidsverzekering af te sluiten en een pensioen op te bouwen.

Loonimpuls

Los van de nieuwe loontabel wil CNV Vakmensen “een loonimpuls” voor de transportsector. Van Rijssel: “Uit een recente studie van de Rabobank blijkt dat de lonen in de transportsector in de afgelopen 15 jaar fors zijn achtergebleven. Daarnaast hebben De Nederlandsche Bank en ook minister Dijsselbloem zich er recent over uitgelaten dat de lonen omhoog kunnen. Wij pleiten in de cao-onderhandelingen daarom voor een rechtvaardige loonimpuls voor de werknemers in de transportsector.”

Basisloon

Verder wil de bond een einde maken aan de ongezonde onbalans tussen basisloon en toeslagen. “Het basisloon is te laag”, vindt Van Rijssel. “Gevolg is dat chauffeurs vaak graag overuren maken, om dat lage basissalaris aan te vullen. Die lange werkweken zijn niet gezond, zeker niet in de wetenschap dat we met z’n allen langer moeten doorwerken. We willen dat het basisloon omhoog gaat en dat het – door extra hoge toeslagen – voor werkgevers onaantrekkelijk wordt om hun werknemers meer dan 55 uur per week te laten werken.”

Vaste vrije dag

De bond wil voor vrachtwagenchauffeurs ook de mogelijkheid van een vaste vrije dag vastleggen in de cao. “Chauffeurs die fulltime werken, moeten nu van maandag tot en met zaterdag beschikbaar zijn voor hun werkgever. Dat is niet meer van deze tijd. We willen naar een standaard 40 uur per week, verdeeld over vijf dagen van 8 uur. En we willen meer maatwerk, waarbij een fulltimer – in overleg met de werkgever – 4 dagen van 10 uur kan maken en daarnaast een vaste vrije dag heeft. Als hij dan op die vaste vrije dag toch onverhoopt een keer moet werken, geldt die dag als een zondagsdienst.”

Gevarentoeslag

Eerder deze maand pleitte de bond al voor het invoeren van een gevarentoeslag. Van Rijssel: “De ene rit is de andere niet. Als je bijvoorbeeld op Calais rijdt, zit je in een soort oorlogsgebied. Het gaat om een uitzonderlijke situatie, met risico’s voor de chauffeur, vergelijkbaar met de toeslagen voor vuil en zwaar werk. Het is echt geen lolletje, daar mag best wat tegenover staan.”

In de nieuwe cao wil de bond daarom een gevarentoeslag van 50 euro per rit. Deze toeslag moet ook gelden voor andere gebieden waar het gevaarlijk is. Cao-partijen kunnen afspreken voor welke gebieden en ritten deze gevarentoeslag gaat gelden.