Clicky


Nieuw veiligheidssysteem rekent af met dode hoek in België

Nieuw veiligheidssysteem rekent af met dode hoek in België
28-09-2016 19:33 | Bedrijfsnieuws | auteur Redactie [FE]

LEUVEN(B) - Ingenieur Kristof Van Beeck heeft een veiligheidssysteem ontwikkeld dat vrachtwagenchauffeurs alarmeert wanneer zich in hun dode hoek een fietser of voetganger bevindt. Het systeem werkt nauwkeuriger dan de bestaande camera’s en zou meer ongevallen kunnen voorkomen.

Dodehoekongevallen met vrachtwagens maken in Europa jaarlijks zo’n 1.300 slachtoffers. De bestaande dodehoekspiegels en -camera’s kunnen dergelijke ongevallen helaas niet altijd vermijden.

“Dodehoekspiegels zijn niet altijd even effectief”, zegt Kristof Van Beeck, doctoraatstudent aan de Belgische EAVISE – Technologiecampus De Nayer Sint-Katelijne-Waver.

“Ze tonen nooit de volledige dode hoek, en als een vrachtwagen een overhangende tak raakt, kan de juiste positionering van zo’n spiegel al ontregeld geraken. Een dodehoekcamera, die via een breedhoeklens de dodehoekzone op een beeldscherm toont, werkt nauwkeuriger, maar net zoals bij de spiegels reken je op de oplettendheid van de chauffeurs. En het is niet te vermijden dat de aandacht soms verslapt.”

Van Beeck ontwikkelde een veiligheidssysteem dat vrachtwagenchauffeurs automatisch waarschuwt wanneer er zich iemand in de dode hoek bevindt. “Het systeem maakt gebruik van complexe algoritmen die de beelden van dodehoekcamera’s analyseren. Aan de hand van beeldherkenning speurt het systeem naar fietsers of voetgangers. Als er iemand opduikt, gaat in de cabine van de chauffeur een alarm af.”

Snel en accuraat

Om voldoende veiligheid te garanderen, moet de beeldherkenning zo snel en accuraat mogelijk gebeuren, zegt Van Beeck. “Omdat de camera’s de hele dodehoekzone weergeven, treden er vervormingen op in de beelden die je ziet op de monitor. Daarin moet ons systeem zo nauwkeurig mogelijk objecten ‘opsporen’ en daarbij het onderscheid maken tussen pakweg een fietser en een verkeersbord. Bovendien moet het systeem meteen reageren. Een hoge nauwkeurigheid en snelheid zijn eigenlijk contradictorisch, maar wij zijn er toch in geslaagd de twee te combineren.”

Van Beeck en zijn onderzoeksgroep testten het systeem ook in de praktijk: via het autotechnologisch centrum van Technologiecampus De Nayer simuleerden ze concrete verkeerssituaties met een vrachtwagen.

“We hebben heel uiteenlopende gevallen waarin de dode hoek optreedt getest”, zegt Van Beeck. “Uit die simulaties blijkt dat ons systeem voor 95 procent accuraat werkt.”

Momenteel voeren de onderzoekers gesprekken met industriële partners om een commercieel systeem voor vrachtwagens te ontwikkelen. “Maar daar is verder onderzoek voor nodig. Zo moeten we het systeem nog een beetje verfijnen en testen in het echte verkeer. We moeten er zeker van zijn dat het blijft werken tijdens langdurige ritten en dat het opgewassen is tegen weersituaties zoals regen en mist, die de beeldherkenning kunnen bemoeilijken. Maar ik ben optimistisch: ik geloof dat een concrete toepassing op termijn mogelijk is."