Clicky


ABN AMRO: 'Invloed Brexit op transport beperkt'

ABN AMRO: 'Invloed Brexit op transport beperkt'
29-07-2016 06:05 | Buitenland | auteur Redactie [FE]

AMSTERDAM - De impact van de Brexit op de Nederlandse sectoren verschilt. Met name het exporterende bedrijfsleven wordt geraakt. Immers, een lagere pond en een zwakkere vraag uit Groot-Brittannië zorgen voor minder export naar het Groot-Brittannië. Hierdoor worden de industrie, de groothandel en het agrifood cluster harder geraakt dan de andere sectoren, omzet zij bovengemiddeld veel exporteren. Dit blijkt uit 'Stand van Transport Juli 2016 van ABN AMRO dat vandaag is verschenen.

Van alle transportmodaliteiten is de kustvaart de modaliteit met de stevigste banden met Groot-Brittannië. Zowel Groot-Brittannië als Nederland zijn namelijk belangrijke kustvaartlanden in Europa. Voor Nederland geldt dat circa een derde van het totale kustvaartvolume Groot-Brittannië als herkomst- of bestemmingsland heeft.

Een groot deel is tankvaart, waarbij ruwe olie het belangrijkste product is. Maar breakbulk en daarin het rorovervoer van personenauto’s heeft ook een belangrijk aandeel. Een groot deel van de auto’s die verkocht worden in Groot-Brittannië is namelijk van Duitse makelij. Voor de kustvaart is vraaguitval van consumentenproducten (roro en containers) en van de industrie het belangrijkste risico.

Oordeel omzet negatiever in juli

In juli is voor het eerst sinds januari het sentiment inzake het economisch klimaat bij Transportondernemers gedaald. Ondernemers in andere sectoren delen dit sentiment niet. Het producentenvertrouwen bleef nagenoeg hetzelfde en in de detailhandel verbeterde het sentiment. In het licht van de Brexit valt vooral het positieve producentenvertrouwen op. Transportondernemers zijn ook over hun omzet negatiever dan de rest van de ondernemers. In juli was deze indicator -3,3.

Zorgen ondernemers licht toegenomen, maar aan vraag geen gebrek

Hoewel de vraag naar transportdiensten is toegenomen, ervaart een groter deel van de ondernemers belemmeringen. In juli gaf 48% aan geen belemmeringen te ervaren. In april was dit nog 52%. Een deel hiervan heeft te maken met het feit dat het moeilijk blijft voor transportondernemers om geschikt personeel te vinden.

Vooral wegvervoer draagt bij aan daling faillissementen

In de eerste zes maanden van 2016 gingen er 121 bedrijven failliet in de transportsector. Dat zijn er 12% minder dan in dezelfde periode vorig jaar. Vooral het wegtransport droeg met -27% bij aan deze daling.

De wegtransporteurs profiteren van een toegenomen bedrijvigheid als gevolg van de aangetrokken Nederlandse economie. Hierdoor stegen de vervoersvolumes en konden de wegtransporteurs een hogere omzet boeken. Ze hebben de magere jaren achter zich gelaten.

Of nu de vette jaren aanbreken is de vraag. De concurrentie is hoog en de marges zijn dun. Daarnaast liggen er macro-economische risico’s op de loer en is er nog niet voldoende vet op de botten om een sterke daling van de volumes op te vangen.

Bijlage: