Clicky


D66: Breng zware verkeersongelukken in kaart

D66: Breng zware verkeersongelukken in kaart
26-05-2016 09:52 | Politiek | auteur Redactie [FE]

DEN HAAG - D66 Tweede Kamerlid Salima Belhaj wil dat gevaarlijke wegen en kruispunten veiliger worden gemaakt. Daarom moet minister Schultz duidelijk in kaart brengen waar precies zware verkeersongelukken gebeuren en wat de oorzaak van het ongeluk is.

Belhaj: “Vorig jaar waren er 621 verkeersdoden, tien procent meer dan het jaar ervoor. Per jaar belanden meer dan 20.000 mensen in het ziekenhuis door een verkeersongeluk. Minister Schultz van Infrastructuur houdt niet bij op welke wegen of kruispunten de verkeersslachtoffers vallen en wat de oorzaak van het ongeluk is. D66 wil die informatie wél hebben. Dan weten we waar de verkeersslachtoffers vallen zodat we het op die wegen veiliger kunnen maken.”

Bij het debat in de Tweede Kamer over de verkeersveiligheid dient D66 hiertoe een voorstel in.

Voorkomen is beter dan genezen

Wanneer wordt bijgehouden waar ongelukken gebeuren en wat de oorzaak van het ongeluk is, dan kunnen gericht maatregelen worden genomen om de veiligheid te verbeteren. Als voorbeeld noemt Belhaj een onoverzichtelijk kruispunt waar te hard wordt gereden.

Belhaj: “Voorkomen is beter dan genezen. Als je als vader of moeder op internet kan zien dat er bij jou om de hoek afgelopen jaar tien zware ongelukken zijn geweest, dan kun je je dochter vertellen dat ze een andere route fietst naar school. De gemeente kan ondertussen de oorzaak aanpakken en bijvoorbeeld een stoplicht plaatsen.”

130 is onveilig

Eerder heeft minister Schultz (I&M/VVD) gezegd dat de maximumsnelheid alleen wordt verhoogd als dat volgens de verkeersveiligheid ook kan. Vorig jaar zijn op wegen waar 130 mag worden gereden drie keer zoveel dodelijke slachtoffers gevallen als in 2014.

Belhaj: “D66 houdt ook wel van doorrijden, maar niet ten koste van mensenlevens. Met dit aantal verkeersslachtoffers kan de minister niet blijven volhouden dat het met de veiligheid wel goed zit. Waar het onveilig is, moet de snelheidsverhoging worden teruggedraaid.”