Clicky


Halverwege: Martijn Hof

Halverwege: Martijn Hof
08-07-2015 13:46 | Transport | auteur Tine van Knijff- van Hijum

DE WESTEREEN – Deze week bellen we voor de rubriek Halverwege met Martijn Hof, eigenaar van Hoftrans in West-Beemster. Martijn begon zijn transportbedrijf in 2004 en zit zelf ook nog vrijwel dagelijks op de vrachtwagen.

“We hebben vier vrachtwagens en drie chauffeurs. Ik rijd zelf ook en ik doe de planning. Daarnaast hebben we drie vaste charterrijders.”

Wat vervoeren jullie zoal?

We rijden met zeecontainers en losse stort. We doen eigen werk, maar werken ook samen met collega-vervoerders. We rijden dus ook voor ‘concullega’s’. En als een ander transportbedrijf auto’s tekortkomt, verhuren we ook auto’s én chauffeurs. Ik rijd dus zelf ook wel eens voor een ander.



Jij rijdt zelf ook nog?

Ik ben vliegende kiep. We hebben drie auto’s voor de losse stort en één voor de zeecontainers. De drie charters rijden ook met zeecontainers. Zelf doe ik dat niet meer: ik heb het wel gezien daar in de Rotterdamse haven. Ik rijd met van alles: koelers, diepladers, tautliners… En laatst was ik met een tankwagen onderweg.

Hoe doe je dat, de planning en rijden?

Ik neem de laptop mee in de auto en heb een oortje in om telefoongesprekken te kunnen voeren. Sinds twee jaar hebben we een heel mooi planprogramma. Als ik daarmee aan de slag moet of op internet moet, zet ik de auto aan de kant.



Waar rijd je zoal naartoe?

Hoofzakelijk binnen Nederland. Ongeveer tachtig procent van de ritten is binnenland. Maar we komen ook veel in Duitsland, in het Ruhrgebied achter Dortmund. Dat doe ik zelf ook wel, dagritten naar de Ruhr.

Je hebt nu 11 jaar een eigen bedrijf, hoe is dat zo gekomen?

Ik heb ook wel bij anderen gereden: De Boer, De Groot, Hellingman. Maar ik wilde altijd al voor mezelf beginnen. Mijn ouders zeggen dat ik dat al op mijn negende zei: dat ik voor mezelf wilde beginnen en dat het Hoftrans zou gaan heten. Op mijn 23e heb ik de knoop doorgehakt. Mijn vader was altijd al vrachtwagenchauffeur, hij rijdt nu ook voor mij.



Loopt je bedrijf goed?

We hebben een zware tijd gehad, vooral rond 2009, vanwege de economische crisis. We hebben dat kunnen opvangen door nooit nee te zeggen. We rijden ook met trailers van anderen, pakken alles aan.

Mijn vrouw doet nu sinds vijf jaar mee in het bedrijf, zij doet onder andere de boekhouding. Zij begrijpt hoe het zit, we doen het samen.

Ik klaag niet, ik ben een kleine ondernemer maar heb alles goed voor elkaar. Er komt een nieuwe website aan, we werken sinds een paar jaar met een mooi planprogramma en we hebben geïnvesteerd in Euro 5 en Euro 6 auto’s van DAF en Scania.

De komende jaren doen we het qua investeringen weer even rustig aan. Ik doe m’n best, meer kun je niet doen.



Is het te combineren: chauffeur, eigenaar en planner zijn?

We hebben een zoontje van drie. Sinds hij er is ben ik wel gaan minderen, ik vind hem belangrijker. Voorheen was ik dag en nacht onderweg, dat doe ik niet meer. Af en toe breng ik ook een dag op kantoor door, als het nodig is. Dan zit ik even niet op de auto.

Wat vind je het mooiste aan je werk?

Op de weg zitten is het leukste, dat is echt mijn ding. Laatst heb ik een keer op een zaterdag een dagje gereden: geen planning, geen telefoontjes… Dat vond ik bijna saai. Als ik lekker bezig ben, dan ben ik op mijn best. Ik geniet nog steeds van mijn werk, ik doe het met veel plezier.