Clicky


RDW verscherpt regels met betrekking tot MTM

RDW verscherpt regels met betrekking tot MTM
25-02-2015 17:32 | Transport | auteur De Redactie

Vanaf 1 maart gaat de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) de regels verscherpen voor de bepaling van de maximaal toegestane massa (MTM) van een vrachtauto of combinatie aan de hand van de Europese typegoedkeuring (ETG). Er wordt niet langer een optelsom gemaakt van de wettelijk toegestane aslasten van het voertuig, maar ook gekeken naar een juiste gewichtsverdeling van de lading over het voertuig.

Het doel is om de verkeersveiligheid te verhogen en het milieu te beschermen. Het inzetten van gecombineerd vervoer draagt bij aan deze doelstelling. Mainport Rotterdam Services (MRS) biedt met haar intermodale dienstverlening ondersteuning aan vervoerders die hinder ondervinden van de aanpassingen op het maximumgewicht. 

De afgelopen maand(en) zijn de controles op het maximumgewicht al toegenomen. En de verwachting is dat dit vanaf maart verder zal worden uitgebreid. De maatregelen die worden gehanteerd op aslastoverschrijding zijn behoorlijk; hoge boetes, een proces verbaal en bij herhaaldelijke overtredingen van de beladingsnormen kan het Openbaar Ministerie het voertuig in beslag nemen. Zware lading vervoeren over de weg wordt hierdoor steeds duurder en gecompliceerder.

MRS werkt  volgens een rendabel en betrouwbaar concept met vervoer over water. Containers worden aangeleverd op de terminal in de Rotterdamse stadshaven en een bargedienst tussen de Maasvlakte, het Waal/Eemhavengebied en de Moerdijk, zorgt ervoor dat containers worden aan- en afgeleverd op de plaats van bestemming. 

“Wij bieden deze service inmiddels twee jaar aan en het blijkt een succes. Steeds meer vervoerders weten ons te vinden. Onze centrale ligging in het Waal/Eemhaven gebied is ideaal voor het op- en afzetten van containers. We werken snel, de vervoerder kan meteen aan een nieuwe rit beginnen. Er is voldoende ruimte om containers tijdelijk te stallen, waardoor de klant niet te maken krijgt met dure opslagkosten op de grote terminals. En onze dagelijkse bargedienst brengt de containers netjes op de bestemming. Efficiënt, duurzaam en kostendrukkend”, aldus Sjaak de Vos, Managing Director. 

Naast de aangescherpte regels op het maximumgewicht is het fenomeen leegrijden ook een actueel onderwerp. De lege kilometers die met vervoer over de weg gemaakt worden zijn nog steeds aan de hoge kant. Tenslotte kost transport zonder lading geld en energie en dat is zonde. Het is dan ook een compleet en intermodaal dienstverleningsconcept dat MRS biedt aan haar klanten. Volle containers heen en lege containers terug, of visa versa, afgestemd op de behoeften van de klant.