Clicky


Schultz: 'Gemeenten en politie zelf verantwoordelijk voor oplossen problemen overnachtende chauffeurs in Zeeuws-Vlaanderen'

Schultz: 'Gemeenten en politie zelf verantwoordelijk voor oplossen problemen overnachtende chauffeurs in Zeeuws-Vlaanderen'
21-11-2014 19:03 | Overtredingen | auteur De Redactie

DEN HAAG - Zeeuws-Vlaanderen kamp al een tijd met overlast van buitenlandse vrachtwagenchauffeurs die het weekend doorbrengen op parkeerplaatsen. Deze overlast is ontstaan nadat in België een verbod van kracht is op het overnachten in de cabine in het weekend. Volgens inwoners zorgen de buitenlanders voor overlast door overal eten te koken, hun behoefte te doen en hun troep niet op te ruimen.

De leden Kerstens en de Vries, beiden van de PvdA, stelden minister Schultz van Haegen Kamervragen over de situatie in Zeeuws-Vlaanderen.

Allereerst wil de PvdA weten in hoeverre de buitenlandse chauffeurs daadwerkelijk in overtreding zijn wanneer zij in hun vrachtwagen op een parkeerplaats het weekend doorbrengen.

Schultz: "In de Europese verordening 561/2006 is bepaald dat bestuurders hun dagelijkse rusttijden en verkorte wekelijkse rusttijden buiten hun standplaats in een voertuig mogen doorbrengen als dat voertuig beschikt over geschikte slaapfaciliteiten en stilstaat. In die verordening is niet bepaald hoe en waar bestuurders hun normale wekelijkse rusttijd moeten doorbrengen.  De verordening geeft wel een definitie van het begrip ‘wekelijkse rusttijd’: (…) een wekelijkse periode waarin een bestuurder vrijelijk over zijn tijd kan beschikken en die een “normale wekelijkse rusttijd” en een “verkorte wekelijkse rusttijd” omvat: (…)."

"Op basis van deze definitie kan geconcludeerd worden dat van belang is of een bestuurder alternatieven heeft (‘vrijelijk over zijn tijd kan beschikken’). Een langere rustperiode doorbrengen op een parkeerplaats hoeft dus geen overtreding te zijn. Bij wegcontroles kan de ILT, op basis van tachograafgegevens, aan chauffeurs vragen of ze beschikken over een alternatief, bijvoorbeeld een hotel of de mogelijkheid om naar huis te gaan. Is dit niet het geval, dan is sprake van een overtreding van de Europese verordening 561/2006 en krijgt de chauffeur een waarschuwing. Omdat het in de meeste gevallen zal gaan om buitenlandse chauffeurs, geeft de ILT de informatie door aan de lidstaat waar het betreffende bedrijf gevestigd is."

De PvdA wil ook van de minister weten of de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) voornemens is onderzoek te doen naar de toestanden op Zeeuws-Vlaamse parkeerplaatsen.

"De ILT beschouwt inderdaad het toezicht op de naleving van rij- en rusttijden in het goederenvervoer over de weg als een prioriteit. Dit maakt dan ook een belangrijk deel uit van het jaarlijks werkprogramma van de inspectie. Tijdens reguliere wegcontroles checkt de ILT in relevante gevallen of een chauffeur beschikt over alternatieven voor zijn normale wekelijkse rusttijd. Is dat niet het geval krijgt hij zelf een waarschuwing en geeft de ILT de informatie door aan de lidstaat waar het betreffende bedrijf gevestigd is."

"Waar het gaat om ‘toestanden op Zeeuws-Vlaamse parkeerplaatsen’ is het in het kader van openbare orde en veiligheid in eerste instantie een verantwoordelijkheid van gemeente en politie om hier op toe te zien en indien nodig maatregelen te nemen", aldus Schultz.