Clicky


Rechtbank: Inspectie moet verbod op schijnzelfstandigen in Transport handhaven - UPDATE!

Rechtbank: Inspectie moet verbod op schijnzelfstandigen in Transport handhaven - UPDATE!
20-06-2014 19:32 | Transport | auteur Marcel van der Voort

GRONINGEN - De rechtbank in Groningen heeft vrijdag uitspraak gedaan in het kort geding, waarin stichting VNB namens FNV Bondgenoten een verbod op het bemiddelen van schijnzelfstandigen in de Transport had geëist. Hoewel de vakbond de rechtszaak heeft verloren, blijven ze toch strijdlustig en zien ze winstpunten in het vonnis van de rechter.

In de zaak heeft het bemiddelingsbureau van Pieter van der Wal, volgens de vakbond zo’n veertig schijnzelfstandigen (Bulgaren en Nederlandse chauffeurs) naar Nederlandse transportbedrijven bemiddeld.

Opvallend is dat de rechter stelt dat de vakbond Van der Wal weliswaar een paar keer heeft aangemaand, maar daarvoor weinig actie heeft genomen om dat bedrijf te stoppen.

Verbod

Edwin Atema van Stichting VNB: “Het is jammer dat de rechter zich niet wil wagen aan een verbod, mede omdat het bedrijf al sinds 2008 op deze manier opereert. Hij geeft met zijn uitspraak aan dat de bal in deze zaak bij de Inspectie ligt. Ons doel was aantonen dat de constructie niet klopt en deze stoppen. Dat is toch bereikt, doordat de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu concludeert op basis van haar eigen onderzoek dat de handelwijze van het bemiddelingsbureau in strijd is met de Wet Wegvervoer Goederen. Nu is het van belang dat ze ook handhaven.”

Het verstrekken van de aanwijzingsbeschikkingen door de KIWA is volgens FNV Bondgenoten een rommeltje. Vakbondsbestuurder Egon Groen: “Er zijn duizenden bureautjes die zo’n beschikking krijgen van de KIWA, maar waar niemand op controleert. Wij pleiten voor 1 loket met duidelijke bevoegdheden. Dat zou heel goed de NIWO (Nationale en Internationale Wegvervoer Organisatie) kunnen zijn. Anders krijg je een wildgroei met deze gevolgen.”

Regels

Het ter beschikking stellen van chauffeurs is in de transportsector aan regels gebonden. Zo moet een bureau toestemming hebben van het ministerie van Infrastructuur en Milieu en mogen alleen chauffeurs in loondienst werken voor transportbedrijven. In de transportsector ben je ofwel chauffeur in loondienst ofwel eigen rijder met een eigen vrachtauto en eigen vergunningen. Uitzendbureaus krijgen nu een aanwijzing van het ministerie waarmee het ter beschikking stellen van chauffeurs in loondienst wordt toegestaan. De afgifte hiervan is door de overheid uitbesteed aan KIWA registers.

Volgens bevindingen van de Inspectie (ILT) wordt in bovengenoemde zaak de aanwijzingsbeschikking niet gebruikt waarvoor deze bedoeld is. “Het is feitelijk niet het bemiddelingsbureau dat chauffeurs ter beschikking stelt, maar het zijn de ZZP-ers die zichzelf ter beschikking stellen en gebrui\k maken van de verklaring van ter beschikkingstelling. Deze werkwijze sluit niet aan op de Regeling wegvervoer goederen”, aldus de Inspectie.

Prijsdumping

Volgens de FNV leidt de constructie ook tot prijsdumping en onrechtmatige concurrentie op de markt, waardoor de positie van de Nederlandse beroepschauffeur (verder) onder druk komt te staan.

De rechter vindt ook dat als hij een verbod had opgelegd er 40 ZZP'ers zonder werk komen. Dat vindt hij te ingrijpend.

De rechter vindt dat de ingrijpende gevolgen behoedzaamheid vragen bij de vraag of het verantwoord is om in een kort geding vooruit te lopen op de uitkomst van een bodemprocedure.

De vakbond heeft volgens de rechtbank gesteld de kwestie bij de Kiwa te willen aankaarten. Het bestuursrechtelijk traject dat mogelijk volgt is met waarborgen omkleed. Daar kan beter op de zaak worden ingegaan dan tijdens een kort geding. In het bijzonder ook de omstandigheid dat de bestreden handelswijze kennelijk jarenlang is gedoogd.

Verder stelt de rechtbank dat aannemelijk is dat Van der Wal sinds medio 2008 zijn onderneming exploiteert op de manier die de vakbond aan de kaak stelt. Dat heeft de ondernemer in alle openheid gedaan, zodat de voor de handhaving van de Wwg verantwoordelijke instanties geruime tijd op de hoogte zijn en er nooit is tegen opgetreden

Omdat de vakbond aan het kortste eind heeft getrokken tijdens de rechtszaak moet de proceskosten betalen. De advocaat van Van der Wal heeft hun kosten op 1.098 beraamd.