Clicky


Lidl-medewerkers tillen zich een breuk aan het succes van Lidl

Lidl-medewerkers tillen zich een breuk aan het succes van Lidl
16-05-2014 13:35 | Arbeidsvoorwaarden | auteur De Redactie

Maandag 19 mei om 11.00 uur overhandigt een delegatie van circa 35 Lidl-medewerkers het rapport ‘Lidl: vertil je niet aan je succes’ aan Erwin Bziuk, CFO Lidl van Lidl Nederland. Uit het rapport blijkt dat te hoog, te zwaar en te lang stapelen en tillen leidt tot schadelijke, lichamelijke gevolgen voor de medewerkers in winkels en distributiecentra.

Succes letterlijk over de rug van medewerkers

“Het is leuk dat Lidl zo succesvol is in Nederland, maar de groei gaat voor een groot deel letterlijk over onze rug”, aldus verkoopmedewerker Ronald van der Flier en tevens kaderlid van FNV Handel. “Wij willen dat Lidl maatregelen neemt en naleeft om ervoor te zorgen dat wij op een gezonde en veilige manier ons werk kunnen doen.”

Structureel te hoog en zwaar beladen pallets

De kadergroep van FNV Handel is al een jaar aan het inventariseren welke gevolgen te hoog, te zwaar en te lang stapelen en tillen met zich mee brengen. Om dit cijfermatig te kunnen onderbouwen, is er gedurende acht weken bij zeven filialen door Lidl-medewerkers bijgehouden wat er aan te hoge en topzware producten binnenkwam. Ook werd bijgehouden hoeveel pallets omvielen vanwege te hoge en topzware belasting. Als norm voor te hoog werd 1,80 m gehanteerd, topzwaar was als kisten van doorgaans meer dan 20 kilo hoger dan 1,75 m werden gestapeld. In totaal waren 1.256 pallets te hoog en 615 topzwaar beladen en waren 28 pallets daardoor omgevallen. Kortom: pallets worden structureel te hoog en te zwaar beladen.

Hoge werkdruk en lichamelijke klachten

Fatma Bugdayci, bestuurder FNV Handel: “Vanwege de toenemende omzet worden vrachtwagens voller geladen en wordt er in de distributiecentra structureel te hoog en te zwaar gestapeld. Dit heeft direct invloed op de winkels want daar moeten medewerkers de pallets weer verslepen naar de schappen. En door de hoge normen die Lidl hanteert voor het laden, lossen en in de winkel zetten van producten, neemt de werkdruk zowel in de distributiecentra als de winkels toe.

In veertien filialen werd nagegaan of medewerkers lichamelijke klachten ondervonden die direct verband hielden met het verslepen en tillen van te zware dozen of pallets. Gemiddeld had 16 procent inderdaad rug-, pols-, schouder-, gewrichts- en/of hoofdpijnklachten. In sommige filialen liep dit zelfs op tot 50 procent.

Gezond en veilig werken

Bugdayci: “Werknemers moeten hun werk veilig en gezond kunnen uitvoeren. Dus zonder ongevallen en zonder gezondheidsschade door slechte werkomstandigheden. Wij roepen Lidl op om het rapport goed te lezen en de aanbevelingen serieus te nemen.“