Clicky

donderdag 18 april 2024 - 12:04 uur
Home Blog

Piektoeslag bij DP World: Belgische transportsector diep teleurgesteld

BRUSSEL – Transport and Logistics Belgium, de koepelorganisatie die Febetra, TLV en UPTR verenigt, heeft de plannen van DP World vernomen om vanaf 20 mei een piektoeslag van 14 euro in te voeren per slot tussen 06:00 uur ‘s morgens en 20:00 uur ‘s avonds. Voortaan zullen vervoerders moeten betalen om overdag een container af te halen of binnen te brengen bij DP World.

Voor DP World is dit een manier om transporten meer te spreiden en vervoerders aan te zetten om meer de nacht te gebruiken.

De transportsector is uiteraard ook voorstander van een grotere spreiding van de transporten, maar dat is enkel mogelijk mits medewerking van de volledige logistieke keten, aldus de organisaties.

“Wat voor zin heeft het om een container ’s nachts af te halen als de ontvanger deze ’s nachts niet kan ontvangen of als de vervoerder geen plaats heeft om deze container op eigen risico op zijn eigen terrein af te zetten? Wat voor zin heeft het als slechts enkele terminals en containerdepots in de haven ’s nachts open zijn, maar andere havenactoren er klassieke openingstijden op nahouden? Wat voor zin heeft het wanneer klanten slechts bereikbaar zijn tussen 08:00 uur en 16:00 uur?”, vragen de organisaties zich af.

“DP World kiest dus voor de meest gemakkelijke oplossing die bijzonder weinig effect zal hebben”, concluderen zij.

“Bovendien is de huidige economische situatie allesbehalve rooskleurig en staan de transportprijzen zwaar onder druk. Vervoerders zullen deze toeslag moeten doorrekenen aan hun klanten, maar de door DP World gekozen timing vergemakkelijkt dit allesbehalve. DP World lijkt één ding te vergeten: zonder transport, blijven alle containers op de terminal.”

Ook RWG, in de Rotterdamse haven, meldde kort geleden dat zij de piektoeslag verhogen.

Topman Marko van Red Bull bevestigt gesprekken met Sainz

Helmut Marko

SHANGHAI – Topman Helmut Marko van het Formule 1-team Red Bull heeft bevestigd dat het team in gesprek is met de Spanjaard Carlos Sainz over een contract. “Maar hij heeft ook een zeer lucratief aanbod van Audi waar wij niet overheen kunnen”, zegt hij in de Oostenrijkse krant Kleine Zeitung.

Sainz zit na dit jaar zonder contract bij Ferrari omdat Lewis Hamilton overkomt van Mercedes. De Spanjaard, dit jaar winnaar van de Grote Prijs van Australië, zei eerder dat hij wel graag snel duidelijkheid heeft over zijn toekomst in de Formule 1. Deze week liet hij door Sky Sports optekenen dat hij nog geen idee heeft waar hij volgend jaar rijdt.

Aston Martin is in ieder geval afgevallen, want die renstal heeft veteraan Fernando Alonso langer aan zich gebonden. Red Bull heeft wel een plek voor 2025 naast Max Verstappen, want het contract van de Mexicaan Sergio Pérez loopt aan het einde van dit jaar af.

Vertrouwen

Sainz begon zijn carrière in de Formule 1 in 2015 bij Toro Rosso, het zusterteam van Red Bull. Hij reed toen samen met Verstappen, die een jaar later promotie maakte naar Red Bull. “Het deed Carlos destijds wel pijn dat we bij Red Bull op Verstappen vertrouwden en niet op hem”, zegt Marko.

Audi heeft nog niets bekendgemaakt over de rijdersbezetting vanaf 2026, het jaar waarin de Formule 1 overstapt op een ander motorreglement en de Duitse fabrikant instapt als eigenaar van Sauber.

Overslag in Rotterdamse haven gedaald in eerste kwartaal 2024

Euromax ECT
Euromax ECT | Foto: Martens Multimedia

De totale overslag in de haven van Rotterdam is in het eerste kwartaal van 2024 gedaald met 1,4 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. In de eerste drie maanden van dit jaar bedroeg de overslag 110,1 miljoen ton tegenover 111,7 miljoen ton in het eerste kwartaal van 2023. De daling komt voornamelijk door minder overslag van kolen, ruwe olie en olieproducten. De overslag van ijzererts & schroot en LNG nam toe. Ook de overslag van containers zat met een toename van 3,3 procent in de lift.

Boudewijn Siemons, CEO & COO a.i. Havenbedrijf Rotterdam: “De overslagcijfers laten een beperkte invoer van grondstoffen en uitvoer van eindproducten zien. Dit vertelt ons dat de Europese industriële productie nog steeds te lijden heeft onder de hoge energieprijzen en de lage vraag uit de grootste afnemende sectoren zoals de bouwsector en de proces- en auto-industrie. Uit de groei van de containeroverslag kunnen we de eerste signalen afleiden van het aantrekken van de wereldhandel. Deze voorzichtige tekenen blijven door de oplopende spanningen in de wereld echter uiterst onzeker.”

Droog massagoed

De overslag van droog massagoed is met 4,5 procent gedaald in vergelijking tot de eerste drie maanden van 2023. De belangrijkste reden voor de daling is de sterke krimp van de kolenoverslag. Er werd twee miljoen ton minder kolen behandeld dan vorig jaar als gevolg van de lagere vraag naar energiekolen voor stroomproductie in kolencentrales. Doordat de Duitse staalproductie aantrok nam ook de import van ijzererts toe.

De sterke stijging van 93,7 procent van het segment overig droog massagoed is vertekend doordat er in het eerste kwartaal van 2023 een correctie is geweest op de overslag. Hetzelfde geldt voor de daling van 23,9 procent van het segment agribulk. Zonder de correctie laat de overslag in het segment agribulk een daling zien van 10,9 procent.

Overig droog massagoed laat een daling zien van 16,8 procent. Binnen het segment overig droog massagoed vallen grondstoffen die in energie-intensieve sectoren worden gebruikt. De productie van deze sectoren is nog steeds laag, omdat energiekosten een groot deel van de productiekosten vertegenwoordigen.

Nat massagoed

De overslag van natte bulk nam af met 3,1 procent tot 52,6 miljoen ton. De daling van 1,6 miljoen ton werd veroorzaakt door minder overslag van ruwe olie, minerale olieproducten en overig nat massagoed. De raffinagemarges in Noordwest-Europa zijn goed, wat leidt tot een goede benutting van raffinaderijen en een vrijwel gelijke aanvoer van ruwe olie als in 2023.

Wel was de vraag naar olieproducten dit kwartaal lager dan in het eerste kwartaal van 2023, toen er veel geïmporteerd werd ter vervanging van Russische olieproducten. De overslag van LNG, als bron van aardgas, is wederom gestegen met 3,6 procent tot 9,1 miljoen ton.

In het segment overig nat massagoed is een daling te zien over de hele linie van chemische, hernieuwbare tot plantaardige & dierlijke producten. De procesindustrie in Europa heeft het nog steeds moeilijk als gevolg van hoge energieprijzen en uitblijvende vraag.

Containers en breakbulk

Het containersegment laat voor het eerst in drie jaar weer een lichte toename van de overslag zien. De overslag in tonnen liet een stijging zien van 3,3 procent (van 31,5 miljoen ton naar 32,5 miljoen ton) en in TEU (standaardmaat voor containers) steeg de overslag met 2,0 procent tot 3,3 miljoen TEU. De situatie in de Rode Zee heeft geleid tot fors minder schepen (24,5 procent) en minder volume uit Azië (-13,7 procent) in de maanden januari en februari door vertragingen en gemiste afvaarten. Het inregelen van de veranderde vaarschema’s leidde in eerste instantie tot de nodige aanpassingen in de logistieke keten.

De totale vraag naar goederen is vrijwel niet beïnvloed. Inmiddels is die situatie onder controle en in maart kwamen er aanzienlijk meer schepen binnen (11,5 procent) en herstelden de volumes uit Azië zich. Ook de volumes op de andere vaargebieden laten een positief resultaat zien. Voorzichtig economisch herstel en de afbouw van voorraden dragen hieraan bij.

Het feeder verkeer van Rotterdam naar de Middellandse zeehavens laat ook een sterke stijging zien (29,0 procent). Doordat schepen omvaren via Kaap de Goede Hoop en havens worden overgeslagen, wordt lading voor deze regio via feeder schepen vanuit Rotterdam naar de havens in de Middellandse zee verscheept.

De totale overslag van het marktsegment breakbulk (Roll-on/Roll-off en overig stukgoed) daalde met 1,9 procent naar 7,8 miljoen ton. De RoRo overslag daalde met 3,8 procent naar 6,3 miljoen ton ten opzichte van het eerste kwartaal vorig jaar, omdat volumes naar het Verenigd Koninkrijk nog steeds geen herstel laten zien. Overig stukgoed steeg met 7,4 procent tot 1,5 miljoen ton.

Vuurwapenbezitters niet vaak genoeg gecontroleerd

DRIEBERGEN – Legale vuurwapenbezitters moeten eens per drie jaar een huisbezoek krijgen van de politie, maar dat lukt lang niet altijd. Een woordvoerder van de politie bevestigt cijfers waarover het AD en RTL Nieuws publiceren. De huisbezoeken zijn bedoeld om te controleren of mensen hun vuurwapen veilig opbergen. Ook op andere manieren houdt de politie toezicht.

In 2023 moesten ruim 20.000 mensen een huisbezoek krijgen. Bij bijna 3000 mensen gebeurde dat niet. In de afgelopen drie jaar werden ruim vier op de vijf wapenbezitters gecontroleerd. Volgens een woordvoerder van de politie speelde corona hierbij een rol. Daarnaast is het zo dat agenten die de controles moeten uitvoeren ook druk zijn met ander werk. “Ze maken de huisbezoeken tijdens hun gewone diensten”, legt hij uit. “Als ze dan een melding van een inbraak of een reanimatie krijgen, gaat dat voor.”

De politiewoordvoerder vindt dat de norm van 100 procent gehaald moet worden. “Die is er niet voor niets.” De politie gaat de norm extra onder de aandacht brengen van de teams die de controles uitvoeren.

Hoe vaak een huisbezoek precies leidt tot bijvoorbeeld het in beslag nemen van een wapen, is niet bekend. Tijdens deze controles wordt onder meer gekeken naar de situatie in huis en waar de kluis staat waarin het wapen bewaard moet worden.

De huisbezoeken zijn niet de enige manier waarop toezicht wordt gehouden. Zo moeten legale wapenbezitters onder meer elk jaar naar het politiebureau komen om een verlenging van hun vergunning te krijgen. Ook krijgt de politie meldingen als een vuurwapenbezitter in aanraking komt met de politie. Nederland telt ongeveer 66.000 vergunninghouders.

Inspectie constateert 39 overtredingen tijdens Europese controleweek op cabotage

Cabotage Controleweek ILT
Foto: Inspectie Leefomgeving en Transport

DEN HAAG – In de week van 2 tot en met 5 april nam de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) deel aan de Europese controleweek op cabotage. Cabotage is het vervoer van goederen over de weg binnen een land voor rekening van buitenlandse vervoerders.

De ILT controleerde in Bodegraven, Geldrop, Moerdijk, Venlo, Zwolle en op de Maasvlakte. In totaal zijn 120 controles verricht en 39 overtredingen geconstateerd. De meeste overtredingen werden vastgesteld in Bodegraven, Geldrop en op de Maasvlakte.

Eerlijke transportmarkt

Naast cabotage controleerde de ILT ook op onder andere rij- en rusttijden, ketenaansprakelijkheid en code 95. Op sommige locaties was de Nederlandse Arbeidsinspectie aanwezig om meer inzicht te krijgen in de naleving van de detacheringsrichtlijn, waarvoor de Arbeidsinspectie toezichthouder is. De regels voor cabotage, rij- en rusttijden, ketenaansprakelijkheid, code 95 en detachering zijn gericht op een eerlijke transportmarkt, het verbeteren van de concurrentieverhoudingen en de verkeersveiligheid en de sociale bescherming van de chauffeur.

Overtredingen
In de controleweek heeft de ILT de volgende maatregelen opgelegd:

  • tien processen-verbaal voor illegale cabotage;
  • tien boeterapporten voor het houden van de normale wekelijkse rust in de cabine. Dit is niet toegestaan; de werkgever moet zorgen voor accommodatie of dat een chauffeur kan terugkeren naar zijn standplaats;
  • twee processen-verbaal vanwege het ontbreken van een bestuurdersattest. Dit attest bewijst dat een niet-EU chauffeur in dienst is bij een Nederlandse transportonderneming en dat de Nederlandse arbeidsvoorwaarden worden gehanteerd;
  • vijf boeterapporten voor verkeerde bediening van de tachograaf, waardoor de rij- en rusttijden onjuist werden geregistreerd;
  • één proces-verbaal vanwege het ontbreken van de code 95. Deze code op het rijbewijs toont de vakbekwaamheid van een chauffeur aan;
  •  één proces-verbaal vanwege het ontbreken van de vereiste stootbalk. Bij een afzetcontainer is een stootbalk verplicht als de container meer dan 60 cm van de achterzijde en meer dan 55 centimeter boven het wegdek uitsteekt. Dit is om te voorkomen dat een auto bij een aanrijding onder de container terechtkomt;
  • één proces-verbaal omdat de bestuurder niet in loondienst was;
  •  één waarschuwing voor het niet kunnen tonen van de vervoersvergunning. Deze is alsnog ter plaatse gebracht en aan de ILT getoond;
  • acht waarschuwingen voor kleine overtredingen met betrekking tot de rij en-rusttijden en de bediening van de tachograaf. Zoals bijvoorbeeld het niet vastleggen van begin- en eindland en grenspassages.

Toezicht ILT

De ILT zet zich in voor veilig, eerlijk en duurzaam beroepsgoederenvervoer. Ongelukken in het wegtransport kunnen ontstaan door oververmoeidheid en gebrekkige opleiding van chauffeurs, technische gebreken aan voertuigen of verkeerde belading.

Het niet naleven van de regels voor de rij- en rusttijden, belading, vergunningseis of cabotage leidt tot onveiligheid en oneerlijke concurrentieverhoudingen tussen transporteurs. Bovendien kan het niet-naleven van de regels de luchtkwaliteit verminderen en schade aan het wegennet veroorzaken.

Handhavers in Europa werken samen

De Europese controleweek op cabotage was georganiseerd door de Euro Controle Route (ECR). Binnen de ECR werken de handhavende instanties van EU-lidstaten samen aan een veilige, eerlijke, sociale en duurzame wegtransportsector. Dat doen zij onder andere door harmonisering van de handhaving, kennisdeling, informatie-uitwisseling, training en opleiding en diverse gezamenlijke controles.

N514 spekglad nadat vrachtwagen cacaoboter verliest [+foto’s]

WORMER – Donderdagochtend rond 20:00 uur heeft op de N514 in Wormer een vrachtwagen een deel van zijn lading cacaoboter verloren.

De chauffeur kwam vanaf het bedrijf Cargill, en verloor langzaam zijn lading geladen cacaoboter zonder dat hij daar erg in had.

De chauffeur reed door richting Wormerveer. Het spoor is een ruime kilometer lang.

De weg is door de cacaoboter spekglad en daarom afgesloten in de richting van Wormerveer.

Het opruimen gaat nog uren duren. Een specialistisch bedrijf zal met heet water de cacaoboter van het wegdek reinigen.

Arrestaties in Duitsland om sabotageplan tegen steun Oekraïne

BERLIJN -De Duitse autoriteiten hebben twee verdachten opgepakt op verdenking van het voorbereiden van sabotageacties. De twee hebben zowel de Duitse als de Russische nationaliteit en zouden voor een buitenlandse inlichtingendienst werken.

Een van de mannen, Dieter S., zou over sabotageacties hebben gesproken met iemand die banden heeft met een Russische inlichtingendienst. Hij zou bereid zijn geweest om explosieven te gebruiken en brand te stichten.

Het plan was kennelijk bedoeld om de militaire steun voor Oekraïne te ondermijnen. S. verzamelde volgens de autoriteiten informatie over mogelijke doelen, waarbij ook de Amerikaanse strijdkrachten in beeld kwamen.

Militaire transporten

De verdachte maakte volgens Justitie foto’s en videobeelden van militaire transporten. S. zou hulp hebben gekregen van de andere verdachte, Alexander J.

De autoriteiten hebben invallen gedaan in de woningen en werkplekken van de mannen. Die zijn gearresteerd in de stad Bayreuth in de zuidelijke deelstaat Beieren.

S. wordt ook verdachte van deelname aan een buitenlandse terreurorganisatie, de pro-Russische Volksrepubliek Donetsk in het oosten van Oekraïne. De autoriteiten vermoeden dat hij deel heeft uitgemaakt van een gewapende eenheid.

Nederlanders hebben in EU het meeste extra geld

‘S-HERTOGENBOSCH – Gemiddeld hebben Nederlanders een financiële buffer van €152.520. Dat is het hoogst van de EU. Ook het bedrag dat we er de afgelopen 20 jaar gemiddeld bijkregen per jaar was het hoogst: €3.590. Daarna volgen Frankrijk, België en Duitsland. Portugal is hekkensluiter met gemiddeld €880. Dat blijkt uit een rapport van kredietverzekeraar Allianz Trade waarin wordt gekeken hoeveel extra geld inwoners van de negen belangrijkste EU-landen opbouwen.

In het onderzoek wordt gekeken naar geld dat opzij wordt gezet (sparen, beleggen en pensioengeld). Johan Geeroms, Director Risk Underwriting Benelux van Allianz Trade: “De leidende positie van de afgelopen twintig jaar dankt Nederland vooral aan het sterke pensioenstelsel. Kijken we naar de laatste tien jaar dan zien we een duidelijke terugval. Pensioenfondsen moesten kortingen doorvoeren. Ook de inflatie van de laatste jaren heeft ‘het appeltje voor de dorst’ van de Nederlanders bovengemiddeld hard geraakt.”

Het rapport laat zien dat extra geld voor huishoudens op twee manieren groeit: of door opbrengsten (zoals rente, dividend of waardevermeerdering van effecten) of door nieuw ‘vers’ geld opzij te zetten.

Geeroms: “Nederland en Finland zijn kampioen in de eerste categorie. Duitsland en Oostenrijk zijn vooral van het extra sparen. Over de langere termijn levert beleggen veel meer op maar je hebt ook meer te maken met heftige schommelingen. Zoals bijvoorbeeld in 2022. Als je dan ook nog een klap krijgt van 10 procent inflatie gaat even hard de verkeerde kant op.”

Inflatie hakt erin

“Kijken we naar de nominale waarde van het extra geld dat de afgelopen tien jaar in de EU werd opgebouwd, dan ging 80 procent van het rendement verloren door inflatie. In Oostenrijk en Duitsland was het reële rendement zelfs negatief. In de periode 2004-2014 was het waardeverlies veel minder, maar nog altijd 55 procent.”

Volgens Geeroms was het reële rendement in Nederland in het jaar dat de oorlog uitbrak in Oekraïne ((2022) -24,7 procent. “Dat was het grootste waardeverlies binnen de EU dat jaar. Die volatiliteit is een logisch gevolg van de effectenbeurzen waar het vermogen wordt geparkeerd. De kans op goede en slecht jaren is groter. Over de langere termijn gezien hebben de Nederlanders en de Finnen zoveel meer rendement gemaakt dan de klassieke spaarders als Duitsland en Oostenrijk. Ik zie geen reden om aan te nemen dat dat in de toekomst anders zal zijn. Voor de groene en digitale transformaties is veel kapitaal nodig. Als nieuwe generaties hier goed op inspelen is de kans reëel dat ze nog beter te presteren dan als hun voorgangers.”

Rutte ziet brede steun EU-leiders voor extra luchtafweer Oekraïne

Rutte

BRUSSEL – De EU-leiders zijn het grotendeels eens dat ze Oekraïne extra moeten steunen met zijn luchtafweer, zegt premier Mark Rutte. Hij proefde op de EU-top in Brussel “een grote mate van overeenstemming”. Hoewel concrete toezeggingen uitbleven, heeft Rutte wel de hoop geput “op een paar doorbraken de komende dagen, weken”.

De Oekraïense president Volodymyr Zelensky deed per videoboodschap een klemmend beroep op de EU-leiders om meer Patriots en andere luchtverdedigingswapens te sturen. Oekraïne staat steeds weerlozer tegen de onophoudelijke Russische bombardementen.

Meerdere EU-landen zouden Oekraïne aan meer luchtafweer kunnen helpen, maar er is “niet vanavond gezegd: dat land gaat dat systeem leveren. Dat kost echt meer tijd”, zei Rutte na afloop van de eerste dag van de EU-top.

De demissionair premier bespeurde wel een “gevoel van urgentie”. Dat, samen met de aanmoediging van de NAVO voor lidstaten om hun eigen voorraden verder aan te spreken, geeft hem goede hoop.

Conflicten raken meerderheid internationaal handelende bedrijven

DEN HAAG – Een meerderheid van de Nederlandse ondernemers die internationaal handelen heeft last van de vele conflicten die momenteel spelen in de wereld. Dat komt naar voren uit een peiling door de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) onder ruim duizend bedrijven.

61 procent van de ondervraagden ervaart al dan niet indirect hinder door de oorlog in Oekraïne. Dit is volgens RVO maar ietsje minder dan in de enquête van een jaar terug, wat zou aangeven dat dit conflict nog steeds sterke invloed heeft op de internationale handel. In verband met de oorlog zijn ook veel internationale sancties opgeworpen.

Verder stelt een kwart last te hebben van de strijd tussen Israël en Hamas. Hierbij gaat het niet alleen om de situatie in de Gazastrook, maar ook om de daarmee samenhangende aanvallen van Houthi-rebellen uit Jemen op schepen in de Rode Zee.

Impact

Zij reageren met hun acties op de Israëlische belegering van Gaza. Omdat veel schepen daardoor niet meer door de Rode Zee en het Suezkanaal varen, verstoort dit conflict de wereldwijde handelsroutes flink. De problemen voor ondernemers uitten zich bijvoorbeeld in hogere transportkosten of langere leveringstijden.

Van de spanningen tussen de Verenigde Staten en China zegt 21 procent van de ondernemers negatieve impact te ervaren. RVO noemt het daarnaast opvallend dat de Brexit geen grote impact meer lijkt te hebben. Vorig jaar gaf nog een derde van de ondernemers aan hinder te ondervinden van het Britse vertrek uit de Europese Unie.

Europa bleef de belangrijkste afzetmarkt voor het Nederlandse bedrijfsleven, constateert RVO verder. In lijn met de zwakkere economie daalde de totale goederenexportwaarde naar Europese landen wel. Vooral de uitvoer naar Duitsland en België zakte volgens het onderzoek. De export naar Azië nam licht toe.

Flink meer omzet voor easyJet, ziet vraag richting zomer groeien

LUTON – EasyJet ziet de vraag naar zijn vliegreizen en vakanties nog altijd toenemen. Die ontwikkeling resulteert naar verwachting in een omzetstijging van 22 procent over de afgelopen zes maanden van het gebroken boekjaar van de luchtvaartmaatschappij. Dat meldt easyJet in een tussentijdse handelsupdate.

De luchtvaartmaatschappij, die ook vakanties aanbiedt, ziet het aantal boekingen voor deze zomer sterker stijgen dan in 2023.

De totale omzet voor easyJet over de maanden oktober tot en met maart komt naar verwachting uit op bijna 3,3 miljard pond, omgerekend bijna 3,9 miljard euro. Het leeuwendeel daarvan, ruim 2 miljard pond, was afkomstig uit de verkoop van vliegtickets.

De opbrengsten uit de verkoop van vakanties steeg maar liefst met 79 procent tot 310 miljoen pond. De overige omzet kwam bijvoorbeeld uit bagagetoeslagen en de verkoop van artikelen aan boord.

De definitieve financiële resultaten over de afgelopen zes maanden worden op 16 mei bekendgemaakt.

Groothandelaar Sligro stopt vanaf 2025 met de verkoop van tabak

Sligro

VEGHEL – Sligro stopt met de verkoop van tabak vanaf 2025. Dat meldt de groothandelaar in een handelsupdate over het eerste kwartaal van dit jaar. Een deel van de verkoop wordt op 1 juli dit jaar al stopgezet, met uitzondering van tabakswaren waarvoor Sligro contracten heeft afgesloten die lopen tot het einde van dit jaar.

“Nu meer en meer retailers vroegtijdig stoppen met de verkoop van tabak, zien we een volumeverschuiving naar de verkooplocaties van enkele van onze klanten”, legt de Veghelse onderneming uit. De verkoop van tabak werd al steeds minder belangrijk voor het bedrijf. Zo was tabak over heel 2023 nog goed voor 7,4 procent van de omzet, in het voorgaande jaar was dat 7,9 procent. In de eerste maanden van dit jaar echter, groeiden de opbrengsten uit tabak met 9,2 procent.

De totale omzet van Sligro kwam in het eerste kwartaal van 2024 uit op 652 miljoen euro. Dat is een stijging van 18 miljoen euro ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. 554 miljoen euro werd omgezet in Nederland, de rest in België.

Bij de zuiderburen daalden de opbrengsten met 3,2 procent. Dat had volgens Sligro te maken met het verliezen van klanten aan wie werd bezorgd in Antwerpen. De groothandelaar verwacht daar in de eerste kwartalen van dit jaar nog last van te houden, al verloopt het aantrekken van nieuwe klanten “voorspoedig”.

Geparkeerde vrachtwagen uitgebrand in Rijswijk [+foto]

brand, vrachtwagen, Rijswijk

RIJSWIJK – In de nacht van woensdag op donderdag is aan de Lange Kleiweg in Rijswijk een vrachtwagen trekker in brand gevlogen.

Omstreeks 03:00 uur kregen de hulpdiensten een melding van de brandende vrachtwagen. Toen de hulpdiensten ter plaatse kwamen stond de cabine van de vrachtwagen volledig in brand. De vlammen sloegen metershoog uit het voertuig.

Hoe de brand is ontstaan is nog niet duidelijk. Gelet op het tijdstip, de locatie en omdat al enige tijd niemand in het voertuig zat, kan brandstichting niet worden uitgesloten.

Niemand raakte gewond.

Vliegvelden moeten mogelijk krimpen na stikstofvonnissen

ARNHEM – De Nederlandse overheid moet van de rechter “passende maatregelen” nemen tegen overmatige stikstofuitstoot van Rotterdam The Hague Airport en Eindhoven Airport. “Dat betekent krimpen”, maakt voorzitter Alfred Blokhuizen van actiegroep SchipholWatch op uit nieuwe vonnissen van de rechtbank Gelderland die mogelijk grote gevolgen kunnen hebben.

Het gaat om een slepende zaak die in 2019 werd gestart door Mobilisation for the Environment (MOB), een organisatie die samen optrekt met SchipholWatch. Ze voeren al jaren een juridische strijd tegen de milieuschade die het vliegverkeer veroorzaakt.

In het verleden heerste het idee dat een afzonderlijke natuurvergunning niet nodig was voor de vliegvelden. Maar het kabinet erkende in 2020 dat dit wel degelijk vereist is. Een belangrijke reden is de uitstoot van stikstofoxiden door vliegtuigen. Die vervuilen de lucht en kunnen schadelijke invloed hebben op de natuur.

Ontbrekende vergunning

Rotterdam The Hague Airport en Eindhoven Airport beschikken evenwel nog altijd niet over zo’n vergunning. “De rechter is het met ons eens dat dit niet kan”, zegt Blokhuizen.

In de zaak verwees de overheid wel naar een landelijk maatregelenpakket, maar dat was volgens de rechter onvoldoende. De activist redeneert dat er niets anders op zit dan het aantal vluchten op de vliegvelden te beperken, al is het wel mogelijk dat de overheid de kwestie nog op een andere manier zal proberen op te lossen.

Schiphol

Voor Schiphol was MOB een vergelijkbare rechtszaak gestart. Maar die luchthaven beschikt sinds vorig jaar wel over een natuurvergunning. Daarom laat de rechter die zaak voor wat het is. Blokhuizen zegt dat de milieuclubs het daar niet bij laten zitten. De vergunning van Schiphol wordt volgens hem aangevochten bij een andere rechter.

Het is nog niet bekend of de overheid in beroep wil gaan tegen de uitspraken. Het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit laat weten de uitspraken te bestuderen.

Bestuderen vonnissen

Schiphol, tevens eigenaar van Rotterdam The Hague Airport en meerderheidsaandeelhouder van Eindhoven Airport, kijkt eveneens nog naar de vonnissen. Een woordvoerder van de luchthaven wil niet ingaan op de mogelijke gevolgen. Wel zegt hij dat er eerder al aanvragen zijn gedaan voor natuurvergunningen voor de vliegvelden in Rotterdam en Eindhoven. Die procedures lopen volgens hem nog.

Derk Bolt moet na dertig jaar stoppen met Spoorloos

Derk Bolt Spoorloos

HILVERSUM – Het programma Spoorloos krijgt na dertig jaar een nieuwe presentator. KRO-NCRV gaat de opzet van het programma veranderen en daarin is geen ruimte meer voor Derk Bolt, heeft de omroep bekendgemaakt. Of presentatrice Jetske van den Elsen, die sinds 2017 medepresentator is, wel mag blijven is nog niet bekend.

“Na dertig jaar als presentator stopt het hier voor mij, spijtig genoeg”, zegt Bolt. “Ik ga mij richten op andere programma’s die op mijn pad komen. Veel dank aan de deelnemers aan Spoorloos die bereid waren hun vragen en persoonlijke verhalen te delen en ook dank aan al die miljoenen kijkers voor alle support door de jaren heen. Ik zal ze missen.”

De laatste aflevering met Bolt is op 1 mei te zien. In het nieuwe seizoen blijft Spoorloos mensen samenbrengen die elkaar uit het oog zijn verloren, maar het accent zal volgens KRO-NCRV minder liggen op adoptie en buitenlandse zoektochten.

Bolt kwam verschillende keren in het nieuws tijdens zijn werk voor Spoorloos. In 2017 werd hij met zijn vaste cameraman Eugenio Follender in de jungle ontvoerd door zwaarbewapende Colombiaanse rebellen en in 2022 kwam het programma in opspraak toen duidelijk werd dat adoptiekinderen aan de verkeerde biologische ouders waren gekoppeld.

LAATSTE NIEUWS

Piektoeslag bij DP World: Belgische transportsector diep teleurgesteld

BRUSSEL - Transport and Logistics Belgium, de koepelorganisatie die Febetra, TLV en UPTR verenigt, heeft de plannen van DP World vernomen om vanaf 20...