Maut of tol in Europa
De kosten van de Maut zijn afhankelijk van het aantal assen van de vrachtwagencombinatie en van de emissiestandaard van de motor. Hoe schoner de motor, hoe lager de kilometerheffing zal zijn. Maar wat vandaag de dag als schoon geldt, nu Euro 4, zal vanaf 1 oktober 2005 weer in dezelfde categorie vallen als Euro 3. Dan zal de extra korting alleen maar te verkrijgen zijn op Euro 5 motoren en nóg schonere voertuigen.
Hoe betaal je de Tol of Maut?
De tolgelden worden geïnd door Toll Collect, een consortium van Deutsche Telekom, het Franse Cofiroute en Daimler-Chrysler. In principe kunnen kilometers worden 'gekocht' bij 3.500 terminals of via internet. De terminals bevinden zich bij tankstations, wegrestaurants en aan de belangrijke grensovergangen.
Voor voertuigen die frequenter in of door Duitsland rijden is het echter praktischer om een zogeheten OBU (On-Board Unit) te laten inbouwen, een apparaatje dat het aantal MAUT-plichtige kilometers automatisch registreert en via een aparte antenne op de vrachtauto doorgeeft aan Toll Collect. De maandelijkse rekening komt dan automatisch thuis. En wie probeert de MAUT te ontlopen, die kan rekenen op fikse boetes tot duizenden Euro's.
Overzicht per land
Hieronder hebben wij een overzicht voor u gemaakt van Europese landen die Tol heffen. Wanneer u op een land klikt kunt u bekijken waar en hoeveel tol u moet betalen.
- België
- Bulgarije
- Duitsland
- Hongarije
- Nederland
- Noorwegen
- Oostenrijk
- Portugal
- Slowakije
- Tsjechië
- Zwitserland
Aan deze pagina kunnen geen rechten ontleend worden