Clicky


FNV, evofenedex, TLN en ACN: 'Dijksma, grijp in voor behoud vrachtvluchten'

FNV, evofenedex, TLN en ACN: 'Dijksma, grijp in voor behoud vrachtvluchten'
03-10-2017 17:11 | Arbeidsvoorwaarden | auteur Redactie [FE]

UTRECHT - Vakbond FNV en ondernemersverenigingen evofenedex, TLN en Air Cargo Netherlands luiden samen de noodklok vanwege de beperking van vrachtverkeer op Schiphol, dat recent twintig procent minder landingrechten (slots) kreeg toegewezen.

"Bedrijven overwegen uit te wijken naar luchthavens in het buitenland", zegt Joost Sitskoorn van evofenedex. "Vrachtafhandelaar Menzies kondigde vorige week al ruim 100 ontslagen aan", zegt Jan van den Brink van FNV Luchtvaart. "Denk ook aan de gevolgen voor de expeditie en transportbedrijven. Als dit zo doorgaat, staan nog eens honderden banen op de tocht." 

TLN voorzitter Arthur van Dijk: "Mainport Schiphol is een van de grootste vrachtluchthavens van Europa en enorm belangrijk voor de internationale concurrentiepositie van Nederland. Dit moeten we koesteren."

De FNV en werkgeversverenigingen trekken gezamenlijk op en doen een dringend beroep op staatssecretaris Dijksma om in te grijpen. Sitskoorn: "Zij heeft de bevoegdheid om de onafhankelijke slotcoördinator op Schiphol op te dragen om voor het winterseizoen extra slots aan luchtvracht toe te kennen. Met 600 extra slots is het probleem voor dit jaar opgelost. Dit gaat niet ten koste van passagiersvluchten en zal ook niet leiden tot meer dan de maximaal toegestane 500.000 vliegbewegingen. We vragen om de vele slots die dit jaar niet werden benut door annuleringen (slecht weer, personeelsgebrek Ryanair) opnieuw uit te delen en specifiek aan vrachtvluchten."

Langetermijnoplossing

Vanaf volgend jaar zou Schiphol een systeem kunnen instellen, waarbij slots die zijn komen te vervallen opnieuw worden uitgegeven. Deze techniek wordt op dit moment ontwikkeld. Daarnaast pleiten partijen al langer voor een ‘local rule’ waarbij vrachtvluchten voorrang krijgen bij het toekennen van reserveslots. Deze maatregel zou vanaf de zomer 2018 in kunnen gaan.

Maastricht, Brussel, Luik of Frankfurt

Een klein deel van het luchtvrachtverkeer zal kunnen uitwijken naar luchthaven Maastricht. FNV'er Van den Brink: "Dat is gunstig voor de werkgelegenheid daar, maar dat is nog geen oplossing voor de ontslagen werknemers op Schiphol. Bovendien heeft Maastricht een veel kortere landingsbaan en minder capaciteit. We lopen het risico dat de meeste luchtvaartmaatschappijen met hun vracht uitwijken naar luchthavens in ons omringende landen, met name Brussel, Luik of Frankfurt, als de staatssecretaris niet ingrijpt. En eenmaal verloren, krijg je het niet meer terug."

Woensdag overleg over Schiphol in Tweede kamer

In de Tweede Kamer vindt morgen een overleg plaats over de Nederlandse luchtvaartsector. "Het is mogelijk het probleem op te lossen, voordat duurzame werkgelegenheid voorgoed uit Nederland verdwijnt. We hebben voorstellen gestuurd aan de staatssecretaris en Kamerleden en hopen dat die voorstellen door hen worden opgepakt", aldus FNV, evofenedex, TLN en Air Cargo Netherlands.