Clicky


Belgische ministers overhandigen handtekeningen aan EC voor verbod verre veetransporten

Belgische ministers overhandigen handtekeningen aan EC voor verbod verre veetransporten
21-09-2017 15:58 | Transport | auteur Redactie [FE]

BRUSSEL - Donderdagochtend overhandigden Vlaams minister van Dierenwelzijn Ben Weyts, GAIA-voorzitter Michel Vandenbosch en GAIA-directeur Ann De Greef samen met een delegatie van Eurogroup for Animals 1.069.715 handtekeningen tegen verre veetransporten aan eurocommissaris voor Gezondheid en Voedselveiligheid, Vytenis Andriukaitis. De petitie is een initiatief van de Europese koepelorganisatie van GAIA en bundelt handtekeningen uit alle lidstaten van de EU. 

Michel Vandenbosch: “Meer dan 1 miljoen Europese burgers vragen de Europese Commissie niet langer te talmen en een einde te maken aan het internationale vervoer van levende dieren over lange afstanden, kriskras doorheen de EU en naar Turkije en het Midden-Oosten: één lange lijdensweg voor miljoenen landbouwdieren met als eindbestemming slachthuis. De Commissie moet de bestaande Europese wetgeving herzien en de maximale duurtijd van veetransporten beperken tot acht uur!”

Minister van Dierenwelzijn Ben Weyts, die zijn steun aan de doelstelling van de “Stop the Trucks”-campagne, net als zijn Brusselse en Waalse collega’s Bianca Debaets en Carlo Di Antonio, eerder al had uitgesproken, sprak een delegatie toe van een twintigtal afgevaardigden van GAIA en Eurogroup for Animals. Die hadden post gevat op het Schuman-rondpunt, aan de zetel van de Europese Commissie in Brussel, waar ze onder het campagnemotto “Stop the Trucks” hun eis kracht bijzetten met afbeeldingen van zieltogende dieren in vrachtwagens.

“Het succes van de “Stop the trucks” campagne is een duidelijk signaal aan de Europese Commissie”, vulden Ann De Greef en Michel Vandenbosch minister Weyts aan. “De huidige regelgeving ter bescherming van dieren tijdens het transport is ontoereikend. De EU moet een einde maken aan het verschrikkelijke dierenleed waarmee deze transporten gepaard gaan."

Jaarlijks leggen bijna één miljard kippen en ander gevogelte en 37 miljoen runderen, paarden, varkens, geiten en schapen een ware lijdensweg af wanneer ze over duizenden kilometers dagenlang levend getransporteerd worden binnen de EU en ver daarbuiten, naar Turkije en het Midden-Oosten. Wanneer ze arriveren op de eindbestemming - het slachthuis - zijn de dieren uitgeput, uitgehongerd, uitgedroogd en vaak verwond. Een deel bezwijkt zelfs aan hun ontberingen nog voor ze de eindbestemming bereiken. Deze transporten houden ook een risico in voor de volksgezondheid door de verspreiding van ziekten.

Vele jaren al klagen GAIA en zijn collega’s de weerzinwekkende omstandigheden aan waarin landbouwdieren over verre afstanden vervoerd worden. De “Stop the trucks” campagne, die GAIA samen met Eurogroup for Animals in maart 2016 in 27 Europese landen lanceerde, beoogt een grondige herziening van de Europese regelgeving ter bescherming van dieren tijdens het transport.

Herziening huidige regelgeving

Een grondige herziening van de huidige Europese transportverordening is noodzakelijk. De controles op het vervoer van dieren moeten veel scherper en doeltreffender. De transportomstandigheden moeten veel strikter gereglementeerd worden en het opleidingsniveau van chauffeurs en handelaars moet hoger. De duurtijd van de transporten moet beperkt worden tot maximum acht uur. Op langere termijn moet het vervoer van vlees de transporten van levend ‘slacht’vee over lange afstanden volledig vervangen.

Ministers van Dierenwelzijn

Ook Vlaams minister van Dierenwelzijn Ben Weyts (N-VA), Brussels staatssecretaris voor Dierenwelzijn Bianca Debaets (CD&V) en de Waalse minister van Dierenwelzijn Carlo Di Antonio (cdH) ondersteunen de campagne. In juli van vorig jaar vroeg België officieel aan de voorzitter van de Europese Commissie om verordening 1/2005 ter bescherming van dieren tijdens het transport te wijzigen. België heeft zijn steun toegezegd aan een verzoek dat Duitsland, Nederland en Denemarken – en inmiddels ook Oostenrijk en Zweden richtten aan de Europese Commissie.