Clicky


Van Hool bouwt acht trambussen op waterstof voor het Franse Pau

Van Hool bouwt acht trambussen op waterstof voor het Franse Pau
04-09-2017 09:25 | Algemeen | auteur Redactie [FE]

KONINGSHOOIKT(B) - Van Hool, de Belgische onafhankelijke constructeur van bussen, touringcars en industriële voertuigen heeft een contract gesloten met Pau, Frankrijk, voor de levering van acht Exqui.City’s, de zogenaamde trambus, aangedreven door waterstof. Het gebruik van waterstofbussen is een primeur voor Frankrijk en het is zelfs een wereldpremière voor een volledig BRT-systeem (Bus Rapid Transit) met gelede trambussen van 18 meter. Het is de eerste maal dat waterstoftechnologie als aandrijving geïntegreerd wordt in een trambus.

Het gloednieuwe voertuig betreft een 18,62 meter gelede trambus met een capaciteit van 125 passagiers en een autonomie van ruim 300 km. Het order van acht Exqui.City’s wordt in de tweede helft van 2019 opgeleverd aan de SMTU-PPP (Syndicat Mixte de Transports urbains – Pau Portes des Pyrénées) en de STAP (Société de Transport de l’Agglomération Paloise).

De aandrijving van de bus is hybride elektrisch. Enerzijds worden waterstof (H2) en zuurstof (O2), door middel van elektrolyse, in “real time”, in de brandstofcel omgezet tot elektriciteit, met waterdamp als enige uitstoot, en anderzijds zorgen de lithium-batterijen en elektromotoren voor bijkomende aandrijving waar en wanneer dit nodig is. De energie die vrijkomt bij het remmen van het voertuig wordt eveneens hergebruikt. Deze "zero emissie"-technologie leidt niet tot de uitstoot van broeikasgassen of luchtverontreinigende stoffen tijdens het gebruik ervan. De uitstoot van het voertuig is alleen waterdamp.

Bijkomende voordelen van waterstofbussen zijn hun autonomie van meer dan driehonderd kilometer en het snel tanken (10 minuten). Hierdoor bereiken de bussen het hoogste niveau van operationele flexibiliteit en productiviteit voor een busmaatschappij.

Bovendien worden trambussen gekenmerkt door het hoge niveau van comfort, veiligheid en informatie van de reiziger, een vlotte doorgangsfrequentie en rijdt het voertuig overwegend op een eigen bedding waardoor de commerciële snelheid geoptimaliseerd wordt. De trambus is een effectief en goedkoper alternatief voor de tram, die hogere investeringen vergt qua uitrusting en infrastructuur.

Voor Filip Van Hool, CEO bij Van Hool, is dit een betekenisvolle ontwikkeling voor het bedrijf : "Van Hool kijkt uit er naar uit om haar ruime ervaring op het gebied van waterstof-aangedreven voertuigen toe te passen op het nieuwe trambussen-systeem in Pau. Dit is een uitdaging waarvoor we onze mouwen graag optrekken in Koningshooikt. We hebben de ervaring en het vertrouwen om dit belangrijke project tot een goed einde te brengen.

Ten eerste, heeft Van Hool al meer dan 50 voertuigen gecommercialiseerd die op waterstof rijden (32 in Europa en 21 in Noord-Amerika) en ten tweede, hebben we ruim 200 trambussen in 13 Europese landen en in Martinique geïntroduceerd. De unieke combinatie van een trambus met een waterstof-aandrijving is zonder twijfel een nieuwe mijlpaal in het moderne, ecologische openbaar vervoer."

François Bayrou, Voorzitter van de Communauté d'agglomération Pau Béarn Pyrénées verklaarde: "De Agglomeratie Pau Béarn Pyrenees heeft bewust gekozen voor een waterstof-innovatie die resulteert in een "zero emissie"-oplossing waarbij een dagelijks vervoermiddel, zoals een bus, evolueert tot een milieu-vriendelijk project dat goed is voor de mens.”

De keuze voor deze transportoplossing zonder uitstoot van CO2 en andere luchtverontreiniging (fijne deeltjes, stikstofoxiden ...) toont het vermogen om milieuvriendelijke keuzes te maken die eigenlijk vereist zijn in het kader van de aan gang zijnde energietransitie, zonder daarbij de dienstverlening aan gebruikers van het openbaar vervoer in Pau, in het gedrang te brengen. Dit busproject maakt deel uit van een pro-actief beleid van duurzame mobiliteit, het vrijwaren van het milieu en de leefomgeving in Pau en haar agglomeratie. Het trambus-project in Pau is dus de motor van een nieuwe mobiliteit, ten dienste van een verbeterde en duurzame levenskwaliteit in de stad, die de economische en residentiële aantrekkelijkheid er van ten goede komt.

Het 3Emotion-project, in welk kader deze waterstof-bussen worden geleverd, wordt financieel ondersteund door de EU via de FCH JU onder subsidieovereenkomst 633.174 en door een reeks van lokale overheden.

Van Hool is een Belgisch onafhankelijke constructeur van bussen, touringcars en industriële voertuigen. Het bedrijf, opgericht in 1947 is gevestigd in Koningshooikt. Het overgrote deel van de productie is bestemd voor Europa en Amerika. Van Hool telt ruim 4.400 medewerkers wereldwijd waarvan het grootste deel in de productievestigingen in Koningshooikt (België) en in Skopje (Macedonië).