Clicky


Schiphol had het drukker deze zomer maar presteerde beter

Schiphol had het drukker deze zomer maar presteerde beter
31-08-2017 13:30 | Algemeen | auteur Redactie [FE]

SCHIPHOL - Schiphol had het drukker deze zomer, maar desondanks waren er minder vluchten vertraagd dan vorig jaar. De Amsterdamse luchthaven verwerkte dit seizoen circa 4.000 vluchten meer dan in de zomer van 2016. Van de totaal 115.494 vluchten van en naar Schiphol waren er totaal 274 vluchten minder vertraagd ten opzichte van vorige zomer.

Wel waren er meer geannuleerde vluchten ten opzichte van 2016: 187 vluchten meer. “Twee dagen deze zomer bleken de absolute uitschieters wat betreft geannuleerde vluchten; 7 juni en 16 augustus. Op deze dagen had Schiphol te maken behoorlijke slechte weersomstandigheden, in juni ging dit om harde wind en zware regenval. Op 16 augustus was er dichte mist”, vertelt Juliana Serwinski, marketing manager Benelux bij AirHelp.

Eindhoven drukker, Rotterdam rustiger

Ook de luchthaven van Eindhoven had meer vluchten te verwerken dan in 2016. Ook was er sprake van meer vertraagde en geannuleerde vluchten ten opzichte van vorige zomer. Van de totaal 8.682 vluchten deze zomer waren er 1.074 vluchten vertraagd en 15 vluchten geannuleerd.

Op het vliegveld van Rotterdam was het deze zomer juist rustiger. Vergeleken met vorig jaar waren er logischerwijs ook minder vertraagde en minder geannuleerde vluchten. Rotterdam verwerkte dit seizoen 3.528 vluchten. Daarvan waren er 460 vertraagd en zeven geannuleerd.

Vaakst vertraging naar Londen

Vluchten van Schiphol naar Stansted (Londen) hadden deze zomer relatief gezien het vaakste vertraging. Bijna de helft (44%) van de vluchten ging niet volgens schema. Vorig jaar zomer was Schiphol-Reykjavik de vaakst vertraagde route: 52 procent deze vluchten werd toen verstoord.

Slechtste route

Vanaf Eindhoven hadden passagiers naar Manchester de grootste kans op vertraging. Maar liefst 76 procent van de vluchten naar Manchester was deze zomer vertraagd. Ook in 2016 was dit het geval, toen had 62 procent van de vluchten Eindhoven-Manchester vertraging. Veel vluchten vertrokken vanuit Manchester te laat (45%) en kwamen daardoor al met vertraging in Eindhoven aan, wat logischerwijs invloed had op de on-time-performance van de vertrekkende vluchten.

Met vertraging naar Ibiza

Vanuit Rotterdam vertrokken de vluchten naar Ibiza deze zomer met de grootste kans op vertraging. Bijna 30 procent van deze vluchten was vertraagd. Vorig jaar waren dit de vluchten naar Tenerife; eveneens bijna 30 procent van die vluchten was toen vertraagd.

Luchthaven met de grootste pechkans

Vluchten van en naar Schiphol hebben de meeste kans op vertraging. Bijna 20 procent van alle verwerkte vluchten op Schiphol deze zomer had een vertraging van minimaal 15 minuten. Vergeleken vorig jaar is dit percentage niet gewijzigd.

Rotterdam en Eindhoven beste on-time-performance

Rotterdam doet het beter: was vorig jaar zomer nog 21 procent van de vluchten van en naar Rotterdam vertraagd, dit jaar is dat percentage gezakt naar 14 procent. Ook op de luchthaven Eindhoven is de stiptheid ten opzichte van vorige zomer verbeterd. Deze zomer was slechts 14 procent van alle vluchten vertraagd.

Drukste dagen om te vliegen

Op vrijdag liep je deze zomer de grootste kans op vertraging. De drie drukste dagen op Schiphol - 2 juni, 7 juli en 18 augustus – waren alle drie een vrijdag. “Sowieso staat vrijdag bekend als drukste dag om te vliegen”, vertelt Serwinski. “Zaterdag is juist een relatief rustige dag.”

Meeste passagiers vertraagd op 16 juni 2017

Vrijdag 16 juni was op Schiphol één van de slechtste dagen voor passagiers deze zomer. Totaal 3.400 passagiers werden op die dag getroffen door een verstoorde vlucht, die recht geeft op compensatie. Passagiers hebben onder bepaalde omstandigheden recht op een compensatie bij een vertraging van 180 minuten of meer, of bij een geannuleerde vlucht.

“In de meeste gevallen ging het om operationele redenen die aan de basis stonden van de vertraging of annulering, zoals technische problemen met het toestel. Dit kan zorgen voor een sneeuwbaleffect, andere vluchten kunnen op dezelfde dag hierdoor worden beïnvloed”, aldus Serwinski.  De 3.400 passagiers hebben samen recht op zo’n 1,2 miljoen euro aan compensatie, berekende AirHelp.

Foto's

  • KLM Touringcar
    KLM Touringcar
  • Sipke Appel
    PH-KVG (MSN 20211)
  • Sipke Appel
    PH-CKA (MSN 33694)
  • Sipke Appel
    Reg: F-GKXZ (MSN 4137)