Clicky


Economische schade door spoorverzakking in Rastatt, 'Masterplan nodig'

Economische schade door spoorverzakking in Rastatt, 'Masterplan nodig'
24-08-2017 11:36 | Buitenland | auteur Redactie [FE]

RASTATT - De verzakking van het spoor in Rastatt zal het personen- en goederenvervoer nog verder vertragen. Dit heeft negatieve gevolgen voor het internationale en met name voor het Duits-Nederlandse goederenverkeer. De Duits-Nederlandse Handelskamer (DNHK) pleit daarom voor een snelle oplossing van het probleem en voor een langetermijnoplossing bijvoorbeeld in de vorm van alternatieve routes.

Tot 9 oktober zal de spoorwegversperring in Rastatt nog duren, schrijft de Deutsche Bahn in een verklaring. “Vanuit economisch opzicht onaanvaardbaar,” vindt Günter Gülker, directeur van de Duits-Nederlandse Handelskamer. “Dit traject is voor goederentransporten naar Italië en Zwitserland juist een van de belangrijkste. Volgens Nederlandse brancheorganisaties bedraagt de schade zo'n tien miljoen euro per dag.”

Met name de aanvoer van alledaagse goederen vanuit de Duitse en Nederlandse Noordzeehavens naar Zuid-Duitsland, Zwitserland en Noord-Italië wordt hard getroffen. Maar ook de industriële logistiekketen, die het moet hebben van 'just-in-time-levering', wordt door de spoorwegverzakking geraakt. Bedrijven kunnen weliswaar aanspraak maken op hun voorraad, maar niet gedurende zo'n lange tijd. Met het einde van de zomervakantie in Italië kan de situatie bovendien verergeren. Normaal gesproken rijden er tot wel 200 goederentreinen over deze spoorlijn. “Vele daarvan komen uit Rotterdam en rijden tot Italië aan toe. Helaas zijn er momenteel geen goede alternatieven beschikbaar,” zegt Gülker. Andere routes kampen met werkzaamheden, onvoldoende ontwikkelde of niet-geëlektrificeerde sporen of te weinig wissels. Al die factoren dragen ertoe bij dat het goederenvervoer nu in het gedrang komt.

“Dat de schade voor Nederlandse bedrijven in de miljoenen loopt is niet het enige probleem. Het verkeer gaat zich naar de straat en de binnenvaart begeven. Daarmee groeit het risico op bottlenecks in scheepsterminals en verkeerscollapsen op de wegen,” aldus Günter Gülker van de DNHK. De Duits-Nederlandse Handelskamer roept daarom spoorbeheerder DB Netze op om niet alleen een snelle oplossing voor het probleem mogelijk te maken, maar ook om een zogenaamd masterplan op te stellen.

Gülker: “Voor dit soort problemen hebben we snelle oplossingen en dus vaste alternatieve routes nodig. In Nederland is de Brabantroute bijvoorbeeld het alternatief voor de Betuweroute.