NTR-directeur: stop reclame publieke omroep

NTR-directeur: stop reclame publieke omroep

AMSTERDAM - De publieke omroep zou beter af zijn als er geen reclames meer op verschijnen. Dat bepleit Paul Römer, directeur van omroep NTR, in een interview in De Telegraaf zaterdag. "Je doet de kijker een plezier en we krijgen er 12 procent aan zendtijd bij.''

Ook verdwijnt daardoor de commerciële druk. "Als je die eraf haalt, zou NPO 1 kunnen experimenteren'', stelt Römer. "Boer zoekt vrouw en Heel Holland bakt zijn fantastische programma’s, maar we zijn er ook aan verslaafd omdat ze belangrijk zijn voor ons marktaandeel.''

Een kijkcijferkanon "is goed voor de STER-inkomsten en juist de publieke omroep zou niet zo moeten denken''. Volgens Römer loopt de publieke omroep dan wel 180 à 200 miljoen euro aan inkomsten mis, maar dat kan voor een deel door belastinggeld worden opgevangen.

Het groot dictee

Tevens stelt de NTR-directeur voor om rigoreuze keuzes te maken om geld te besparen. "Ik trap nu vast heel veel mensen op hun ziel, maar dan zou ik toch kijken of je nog moet doorgaan met een echte muziekzender zoals Radio 2 of het kleine 5.''

Als voorbeeld bij de NTR noemt hij het stoppen met Het groot dictee. "Soms moet je oude dingen laten vallen, anders was alles nog zoals in 1972.''

Sesamstraat

Een van de programma's die door de commercie onder druk is komen te staan is Sesamstraat. "Het wordt gemaakt voor 3- tot 6-jarigen, daarvan hebben we er zo’n 500.000. Wanneer er dan maar 20.000 tot 30.000 kijken, is het niet zo vreemd dat een netmanager zichzelf vragen stelt.''

Desalniettemin belooft Römer dat Sesamstraat de komende tijd nog gewoon op televisie is te zien. "Voorlopig gaan we ermee door.''


Vrouwen in actie tegen reclame op GeenStijl

missing-image AMSTERDAM- Meer dan honderd Nederlandse vrouwen, onder wie veel journalisten, roepen bedrijven die adverteren op de websites GeenStijl en Dumpert op om "kritisch na te denken over de vraag of hun advertentiebeleid overeenkomt...

Reclame gericht op jonge kinderen aangescherpt

missing-image DEN HAAG - In de loop van volgend jaar verdwijnen film- en stripfiguren zoals de minions van verpakkingen van ongezond voedsel. De levensmiddelenbranche gaat de marketing hiervoor aanscherpen. Dat heeft staatssecretaris Martin ...

OHRA blundert met seksistische reclame

missing-image ARNHEM - Verzekeraar OHRA heeft een reclame voor zijn zorgverzekering schielijk weer ingetrokken nadat er felle kritiek op was gekomen. Te zien waren twee dokters, een sexy uitziende jonge vrouw en een man die een 'nerd' m...

PwC: Meer omzet uit tv-reclame ondanks veranderd kijkgedrag

missing-image AMSTERDAM - Hoewel lineaire kijkcijfers onder druk staan, blijven de inkomsten uit televisiereclame in Nederland voorlopig nog op niveau. Dat blijkt uit de Nederlandse Entertainment & Media Outlook 2016-2020 die PwC vanmiddag ...

Facebook test reclame tijdens Live-filmpjes

missing-image MENLO PARK - Facebook test of het mogelijk is om reclamefilmpjes te laten zien tijdens livestreams. "We doen een kleine test waarbij enkele uitgevers de mogelijkheid hebben kleine advertenties toe te voegen aan hun Facebook L...

Transportrisico

Rijverboden

maandag 16 oktober t/m zondag 22 oktober:

Voor alle rijverboden van deze week klikt u hier!

Meer rijverboden
Nieuwsbrief

 

 
 

Elke werkdag het laatste nieuws in uw postvak

Wilt u zich afmelden klik dan hier

(Truck)Fotoalbum
Laatste toegevoegde foto's

Stuur uw foto's naar onze redactie, dan plaatsen wij ze voor u!

Naar fotoalbum

Video v/d dag

Voordelig Adverteren op Transport Online

Realtime Scheepsinfo

Weten welke schepen worden verwacht, hoelaat, uit welk land? U kunt het checken op onze speciale pagina met Realtime Scheepsinformatie

Meer realtime scheepsinformatie