Clicky


Moso International kiest voor eigen vervoer met nieuwe DAF XF trekker

Moso International kiest voor eigen vervoer met nieuwe DAF XF trekker
27-07-2017 11:21 | Nieuw Materieel | auteur Redactie [FE]

ZWAAG - Een kleine twintig jaar geleden startte Moso International met de import en verkoop van bamboe. En dan niet, zoals we de afgelopen periode veel zagen, als voedsel voor Pandaberen, maar als multifunctioneel materiaal voor tal van toepassingen.

Direct bij de ingang van het prachtige, recent in gebruik genomen, bedrijfspand aan de Adam Smithweg zie je het meteen. Het buitenbordes, de gevelbekleding, delen van de kozijnen, maar ook de trappen in de centrale hal lijken van hout, maar zijn van bamboe. Verdeeld over de etages is er in de vloeren een ronde uitsparing gemaakt, waarin van bodem tot dak reuzen bamboestammen staan.

Na binnenkomst verzorgen algemeen directeur René Zaal en logistiek manager Arthur Coffeng een kleine rondleiding door het pand. Daarbij wordt ook gelijk duidelijk hoe veelzijdig het materiaal bamboe is. Op punten waar je denkt dat het een bekende houtsoort is, blijkt het bamboe te zijn. Meubelen, bouwmaterialen, maar ook vloerdelen en vele deel- en decoratieve toepassingen zijn hier te zien. “Het is een ongoing proces”, legt Zaal uit. “Dagelijks krijgen wij verzoeken van ontwerpers en architecten of er mogelijkheden bestaan om iets in bamboe uit te voeren. Daar ligt voor ons zeker een uitdaging waar wij graag mee aan het werk gaan, om te kijken wat er mogelijk is.”

Moso International startte in 1997 kleinschalig met de import en verkoop van Bamboe parket. Een product dat inmiddels vele variaties kent. Van oorsprong werd bamboe in China met de hand bewerkt tot gebruiksvoorwerpen, maar in de afgelopen periode is er ook flink geïnvesteerd in de industriële bewerking. Zaal: “Wij hebben een grote rol gespeeld in de ontwikkeling van kwaliteit en assortiment en dat uitgebreid met parket, plaatmateriaal, fineer en allerlei soorten balken om daarmee de bouw, meubelindustrie of interieurbouw te kunnen bedienen. In de laatste vijf tot zeven jaar zijn wij ons gaan toeleggen op buitentoepassingen, door het verder verdichten en verzwaren van het materiaal om het daarmee weersbestendig te maken en aan de hoogste duurzaamheidsklasse te laten voldoen.”

Inmiddels levert Moso aan 60/70 landen over de hele wereld en ziet die markt nog steeds groeien. Producten buiten de hoofdmarkt Europa worden rechtstreeks vanuit China beleverd. Alles voor Europa komt met 20 foots containers in de Rotterdamse haven aan. Daar komt ook de nieuwe en in alle opzichten aansprekende, door Truckland geleverde, nieuwe DAF XF trekker in beeld.

“Wij reden al zeven jaar met een XF-trekker van Truckland, maar moesten na het verlopen van de overgangsregeling voor Euro 6 in de Rotterdamse 2e Maasvlakte, iets nieuws aanschaffen. Samen met chauffeur Jacko Conijn heb ik bij meer merken gekeken, diverse zaken vergeleken en uiteindelijk zijn we toch weer bij Truckland uitgekomen voor een nieuwe 6x2, 460 pk sterke Euro 6 DAF XF Super Space Cab trekker met liftbare en sturende voorloopas”, vertelt Arthur Coffeng.

“Bij deze nieuwe trekker hebben we naar de technische specificaties gekeken, motor en motorinhoud, trekkracht in combinatie met het gewicht, maar ook de operationele kosten, aanschafprijs, kosten van onderhoud, het rijcomfort, de automaat en ervaringen van de chauffeur. Uiteindelijk kwamen DAF en Truckland ook nu weer als beste uit de bus. Vervolgens heeft De Graaff de kleur en de accenten aangebracht en bouwde Truckland alle extra’s erop en aan. Zij verzorgen in de toekomst ook het volledige onderhoud van de truck. Met deze combinatie hebben we weer een prachtig visitekaartje voor ons bedrijf rijden.”

Moso kiest bewust voor eigen transport. Zaal: “Deels is dat een prijskwestie. Omdat wij de volumes hebben om zelf iedere dag naar en van Rotterdam te kunnen rijden. Qua afstand past het goed bij een werkdag en we zijn flexibel met het ophalen en brengen van een container. Heeft een zending grote haast dan kunnen we die eerder uit de haven halen. Het geeft dus ook meer flexibiliteit in de planning en je weet altijd waar een container is. Overigens maken wij voor het natransport van de goederen wel gebruik van derden.”

Foto's

  • B. Kuil
    B. Kuil
  • B. Kuil
    B. Kuil
  • B. Kuil
    B. Kuil
  • Bek en Verburg BV