Clicky


'Einde fossiele tijdperk vrachtwagens stap dichterbij'

'Einde fossiele tijdperk vrachtwagens stap dichterbij'
24-07-2017 09:39 | Klimaat | auteur Redactie [FE]

TILBURG - Rolande B.V. zet een grote stap in het verder verduurzamen van het wegtransport door een transitie van LNG naar Bio-LNG. Rolande gaat de productie van Bio-LNG opschalen met behulp van een Europese CEF-subsidie die onlangs is toegekend. Bio-LNG wordt gezien als het enige echte duurzame alternatief voor diesel in het wegtransport.

Rolande, huidig Europees marktleider op een markt waar tevens partijen als Shell, Engie en Total actief zijn, is zeer blij met de bijdrage vanuit Brussel. CEO Jolon van der Schuit: “Door de subsidie zijn wij in staat om de markt sneller te voorzien van Bio-LNG. Dit is van groot belang, aangezien hiermee het gewenste alternatief wordt bereikt in het verduurzamen van het zware wegtransport. Andere alternatieven zijn op dit moment technisch, maar ook economisch niet haalbaar. Door dit project wordt het voor transporteurs en hun opdrachtgevers gemakkelijker om voor schonere trucks te kiezen. Je kiest nu niet meer voor LNG, maar voor Bio-LNG."

Het project betreft het installeren van twee Bio Transformatie Stations (BTS) en vier Bio-LNG tankstations in Nederland en België. De twee BTS’en transformeren lokaal geproduceerd biogas in vloeibaar Bio-LNG. Het vloeibaar maken is noodzakelijk om voldoende actieradius te realiseren voor het wegtransport. Het CEF project, genaamd BIOLNG4EU, is een logisch vervolg op een Ten-T project uit 2013 waarin Rolande vier LNG tankstations gerealiseerd heeft. Met dit project is er destijds een flinke push veroorzaakt in de LNG markt in Nederland.

Buiten de grote voordelen van Bio-LNG in lokale en globale emissies is het nu ook mogelijk om regionaal brandstof te produceren. Dit verlaagt de afhankelijkheid van de olie en gas leverende regio’s wat een wens is van de Nederlandse en Europese overheid.

LNG (Liquefied Natural Gas) is het meest eco-vriendelijke alternatief voor diesel in de transportsector en wordt daarom gezien als één van de meest veelbelovende alternatieve brandstoffen voor de transitie naar schoon transport. Vrachtwagens die op LNG rijden zijn stiller en hebben een lagere uitstoot van fijnstof, NOx en CO2. Met de stap naar Bio-LNG, waarbij het LNG dus geproduceerd wordt uit reststromen zoals afval, mest of slib, wordt de CO2 uitstoot zelfs tot een minimum beperkt en kan in bepaalde gevallen zelfs “carbon positive” zijn.