Clicky


De Rooy en Van Genugten halen hun hart op in ‘superduinen’

De Rooy en Van Genugten halen hun hart op in ‘superduinen’
20-07-2017 13:27 | Uitslagen | auteur Redactie [FE]

ALXA YOUQI - Eindelijk waren ze er dan: de superduinen van China. Zeker 70 kilometer duinen zat er in de twaalfde etappe van de Silk Way Rally, die ging van Jiayuguan naar Alxa Youqi in China. Gerard de Rooy reed er de vierde tijd, Ton van Genugten de achtste. “Deze etappe was een compensatie voor de hele afgelopen week”, vond Van Genugten. “Wat een mooie duinen.”

Zo hoog en zo steil hadden de Petronas Team De Rooy Iveco-mannen ze nog niet vaak gezien. De Rooy vloog door de eerste reeks heen, aan het begin van de proef. Hij noteerde daar de snelste tijd. “Het ging super”, vertelt De Rooy bij aankomst in het bivak in Alxa Youqi. “Ik was Artur Ardavichus en een van de MAZ-en zó voorbij. Jammer genoeg kreeg ik later, op een heel slecht pad na de eerste reeks duinen, een lekke band en konden ze mij weer voorbij. Die band wisselen kostte iets meer dan zeven minuten. Als ik dan aan de finish tien minuten blijk te hebben verloren op Mardeev, is het best zuur. Die zeven minuten is precies het verschil tussen plaats 3 en 4.”

Op die ene lekke band na had De Rooy een fantastische dag. Nog voor de tweede reeks duinen – nóg hoger en nóg steiler – had hij Ardavichus en de MAZ alweer te pakken. In de laatste duinen had De Rooy één oeps-momentje, toen hij de Iveco Powerstar iets te hard over een duin joeg, zodat de truck op de neus landde. “Het lag niet aan de auto, het lag niet aan dat duin, het lag aan mij. Ik ging er 5 kilometer te hard overheen. Plof, op zijn neus. Gelukkig zijn we op de wielen geland.”

Tegen het eind van de proef moest De Rooy ietsje gas terugnemen vanwege een dieselprobleem. Niet dat hij zonder dreigde te vallen – monteur Darek Rodewald had voor de zekerheid nog 50 liter diesel extra laten tanken zonder het tegen De Rooy te zeggen – maar de brandstof klotste zo heen en weer in de tank dat de meter het niet bij kon houden en er een enkele luchtbel in de leiding kwam. “Dan hapert de motor een beetje en dat was best even spannend, omdat ik niet zeker wist of dat het was. Maar Darek zei: ‘Gewoon doorrijden’. Dus dat heb ik gedaan.”

Ton van Genugten had eveneens een fantastische dag. “Echt heel mooi. Deze etappe was een compensatie voor de hele afgelopen week. Ze bleven maar komen, die duinen. Ik geloof niet dat ik ooit eerder zo lang in de duinen heb gereden. Wel gestaan, maar niet gereden.”

Om te voorkomen dat hij vast kwam te staan stapte Van Genugten één keer uit om te kijken. “Het was een duinpannetje en dan een klein bultje en weer een pannetje. Ik heb inmiddels geleerd dat het soms beter is – en minder tijd kost – om even goed te kijken dan om zomaar door te rijden. Ik ben op het dak geklommen om te kijken wat de beste weg was om niet vast komen te zitten. Liever drie minuten opofferen dan drie uur vastzitten. En dat werkte perfect.”

Bart de Gooyert navigeerde ook vandaag weer bij Van Genugten en opnieuw ging het prima. “Bart doet het verrekes goed. Zelfs als er al een heleboel sporen staan, en je alleen maar hoeft te volgen, is het nog niet zo simpel, want je weet niet zeker welk spoor het beste is. Echt, petje af.”

De etappe van morgen, de voorlaatste, belooft de koninginnenrit van deze Silk Way Rally te worden. Volgens de samenvatting in het roadbook van de dertiende etappe was die van vandaag ‘een opwarmertje’ en wordt die van morgen er eentje ‘die je zeker nooit zult vergeten’. De etappe van Alxa Youqi naar Zhongwei bestaat uit twee delen: 162 km en 156 km met een verbinding van 158 km er tussenin. De eerste auto begint er om 8 uur lokale tijd aan (2 uur ’s nachts in Nederland) en wordt omstreeks 14 uur (8 uur Nederlandse tijd) aan de finish verwacht.