Clicky


Chauffeurs kritisch over Europese plannen tijdens bijeenkomst

Chauffeurs kritisch over Europese plannen tijdens bijeenkomst
16-07-2017 09:50 | Arbeidsvoorwaarden | auteur Redactie [FE]

DEN HAAG - Chauffeurs in het beroepsgoederenvervoer en bij tourbedrijven maken zich grote zorgen over de veranderingen in het wegvervoer die de Europese Commissie heeft voorgesteld. Het zogeheten ‘Mobiliteitspact’ lost de problemen in de transportsector niet op, maar staat wel garant voor grote veiligheidsrisico’s. Dat bleek zaterdag 15 juli tijdens een door PvdA en SP georganiseerde bijeenkomst in Amersfoort.

Tijdens de bijeenkomst gingen twee Europarlementariërs - Dennis de Jong (SP) en Agnes Jongerius (PvdA) - in gesprek met chauffeurs. Ook CNV Vakmensen was hierbij aanwezig. CNV-bestuurder Tjitze van Rijssel vindt het belangrijk dat de chauffeurs zich laten horen. “Als we niets doen worden de voorstellen van de Europese Commissie wet. En dat willen we niet. Nu hebben we de mogelijkheid om invloed uit te oefenen en is het verstandig om daarvan zoveel mogelijk gebruik te maken.” Het CNV stuurde eerder al een brief naar de vaste Kamercommissie Infrastructuur en Milieu.

Kritisch

CNV Vakmensen is kritisch over het Mobiliteitspact. Van Rijssel: “Het lijkt er haast op alsof de voorstellen vanuit de Europese Commissie door werkgevers zijn gemaakt! Het moet allemaal makkelijker, goedkoper, met ruimere rijtijden, minder rust en ga zo maar door. De voorstellen reduceren de werknemers tot een productiemiddel, de menselijke factor is ver te zoeken. We willen dat de mens – in dit geval de chauffeur – meer centraal komt te staan.”

Ongelukken

De bond waarschuwt ook voor de gevolgen die het Mobiliteitspact zal hebben voor de veiligheid op de weg. “In de afgelopen jaren hebben we al verschrikkelijke busongelukken gezien op de langere afstanden. De kans op meer van dit soort ongelukken wordt groter door deze voorstellen. Daar willen wij niet aan meewerken! Door verruiming van rijtijden en het verkorten van rust komt de verkeersveiligheid in gevaar. Chauffeurs gaan minder goed uitgerust de weg op, met als gevolg een grotere kans op ongelukken.”

Naleving en controles

Verder pleit CNV Vakmensen voor betere naleving van de regels en meer controles. “De pakkans is nu al heel erg klein. Door regels te verruimen wordt dat niet verbeterd. Het lijkt meer een besparing van de overheden op naleving, waardoor er nog minder mensen ingezet kunnen worden.”

Gemiste kans

Hierbij moeten moderne middelen worden ingezet. En niet, zoals de Europese Commissie nu voorstelt, het handmatig invoeren van land en locatie door de chauffeur zelf. “Dat is fraudegevoelig”, vindt Van Rijssel. “Het is ook niet nodig, want we hebben inmiddels een digitale tachograaf met gps-functie. Een versnelde invoering van dit soort systemen stuit op bezwaren bij werkgevers - vanwege de hogere kosten - en wordt door de Europese Commissie niet voorgesteld. Dat is een gemiste kans!”