Clicky


MKB-Claim: 'Geen schikking in truckkartel? Dan volledig richten op DAF'

MKB-Claim: 'Geen schikking in truckkartel? Dan volledig richten op DAF'
13-07-2017 09:26 | Bedrijfsnieuws | auteur Redactie [FE]

AMSTERDAM - MKB-Claim heeft DAF en zes andere truckfabrikanten voor de rechter gedaagd. MKB-Claim, dat 3.000 bedrijven vertegenwoordigt, is hiermee de eerste partij die een procedure start tegen de karteldeelnemers. De betrokken truckfabrikanten maakten 14 jaar lang verboden prijsafspraken waardoor afnemers, met name transportbedrijven, vele duizenden euro’s per vrachtwagen te veel betaalden. De inzet van de procedure is het treffen van een compensatieregeling voor de getroffen bedrijven.

De truckfabrikanten hebben zich, met uitzondering van Scania, neergelegd bij de boete van de Europese Commissie. De aansprakelijkheid van de fabrikanten staat daarmee vast.

Simon Zuurbier van MKB-Claim: “Ons streven is om onder toezicht van de rechter tot een schikking te komen. Lukt dat niet, dan richten wij ons in de verdere procedure volledig op DAF.”

Alle deelnemers aan het kartel zijn hoofdelijk aansprakelijk. DAF kan daarmee voor de totale schade van het kartel worden aangesproken en dus ook voor de schade van bedrijven die trucks van andere merken hebben gekocht. De zaak kan daarmee volledig in Nederland worden uitgeprocedeerd.

Zuurbier: ”We hopen uiteraard dat het niet zover hoeft te komen en dat er met alle fabrikanten een regeling kan worden getroffen.”

MKB-Claim voert de procedure in opdracht van Stichting Aequitas Belangenbehartiging, die zich inzet voor de gedupeerde bedrijven. Aanmelden voor de truckkartelclaim is nog steeds mogelijk. Ook buitenlandse bedrijven kunnen meedoen en profiteren van de procedure in Nederland.

Door verboden prijsafspraken betaalden bedrijven jarenlang te veel voor hun vrachtwagens. Grote fabrikanten zoals DAF, Volvo, Scania, MAN, Iveco, Renault en Daimler (Mercedes-Benz) waren bij het kartel betrokken en hebben tussen 1997 en 2011 deze verboden prijsafspraken gemaakt. Op 19 juli 2016 heeft de Europese Commissie het kartel een recordboete opgelegd van in totaal € 2,93 miljard.