Innovatief kunstwerk Maastunnel op de schop

Innovatief kunstwerk Maastunnel op de schop

ROTTERDAM - Een brug of een tunnel? Het dilemma waar Rotterdam in de jaren twintig en dertig van de vorige eeuw voor stond, was groot. Dat er een nieuwe verbinding moest komen tussen beide oevers van de Nieuwe Maas om het drukker wordende verkeer het hoofd te bieden, was duidelijk. Maar hoe moest die eruit zien? Op beide opties was het een en ander af te dingen. Het werd een tunnel, ondanks de argwaan van Rijkswaterstaat. Zo veel ervaring was er op de wereld nog niet op dat vlak.

De Maastunnel was in 1942 de eerste afgezonken tunnel in Nederland. Met de (halve) afsluiting van de tunnel gaat Rotterdam vanaf maandag 75 jaar gedeeltelijk terug in de tijd. Tot september 2019 is er vanwege een grondige renovatie maar één tunnelbuis beschikbaar voor autoverkeer. Vóór de aanleg van de Maastunnel waren Rotterdammers aangewezen op ophaalbruggen en veerdiensten om vanuit Zuid in het centrum te komen en vice versa.

De tunnel staat model voor de Nederlandse bouwkunst. Maar bij de keuze voor een verbinding stonden de gemeente en Rijkswaterstaat lijnrecht tegenover elkaar, zegt Henk van der Maas. Hij is voormalig tunnelbeheerder en auteur van 'Onder de tunnel door’, over de geschiedenis van de Maastunnel. "Rijkswaterstaat dacht dat een tunnel niet kon. Maar technici van de gemeente Rotterdam waren in New York, Londen en Hamburg gaan kijken en wisten dat het wel mogelijk was. Alleen waren dat allemaal geboorde tunnels: een dure methode die bovendien bij de aanleg vaak mensenlevens kostte. Ergens in Michigan lag een afgezonken tunnel. Zoiets moest het worden. Een Deense professor bedacht een geschikte methode voor onder de Nieuwe Maas."

60.000 voertuigen

Tegenwoordig rijden er bijna 60.000 voertuigen per dag door de Maastunnel. In de drukste jaren waren dat er gemiddeld 85.000, met pieken tot 100.000. Dat was in de jaren zestig, toen de Van Brienenoordbrug er nog niet stond en al het verkeer richting het zuiden door de Maastunnel ging. Lange tijd bleef deze de enige Nederlandse tunnelverbinding. Na de opening duurde het ook nog 25 jaar voordat andere werden aangelegd, zoals de IJtunnel, de Coentunnel en de Beneluxtunnel. Dat was niet omdat de techniek nog moest worden bijgeschaafd. Van der Maas: "Na de oorlog was er geen geld voor tunnels.”

Overigens had het weinig gescheeld of de Maastunnel had zelf de oorlog ook niet overleefd. Vlak voor de bevrijding brachten de Duitsers, die zelf veelvuldig gebruik hadden gemaakt van de verbinding, munitie in het bouwwerk aan om het op te blazen. Ze gingen uiteindelijk niet tot ontploffing over. Achteraf gezien was ze dat ook nooit gelukt; de toenmalige tunnelbeheerder Vreugdenhil was zo trots op het innovatieve bouwwerk dat hij zijn leven had gewaagd de geplande explosie te saboteren.


Maastunnel twee jaar dicht van noord naar zuid

missing-image ROTTERDAM - Het autoverkeer tussen Rotterdam-Noord en Rotterdam-Zuid moet het vanaf zondagavond laat twee jaar lang stellen zonder de Maastunnel. De 75 jaar oude afgezonken tunnel, de eerste in zijn soort in Nederland, gaat om mid...

Vrachtwagen vast onder viaduct bij Maastunnel [+foto]

missing-image ROTTERDAM - Een vrachtwagenchauffeur heeft zijn vrachtwagen onder een viaduct voor de Maastunnel vastgereden. De politie heeft de weg deels afgesloten. Tussen de Henegouwerlaan en het Droogleever Fortuy...

Vrachtwagen rijdt zich vast onder viaduct Rotterdam [+foto]

missing-image ROTTERDAM - Donderdagmiddag 23 juli heeft een vrachtwagen zich vast gereden onder een viaduct bij de Maastunnel in Rotterdam. De vrachtwagencombinatie bleek hoger te zijn dan de toegestane 3.6 meter. Het viaduct is fl...

Havenbedrijf en gemeente Rotterdam starten fieldlab voor blockchain technologie

missing-image ROTTERDAM - Vandaag starten de gemeente en het Havenbedrijf Rotterdam gezamenlijk een fieldlab om concrete toepassingen en oplossingen te ontwikkelen, gebaseerd op blockchain technologie. Het praktijkgerichte centrum wordt ‘...

Vijf nieuwe MAN TGX voor HebraGTO

missing-image ROTTERDAM - De Rotterdamse containervervoerder HebraGTO heeft onlangs vijf nieuwe MAN TGX 26.460 trucks in gebruik genomen. Deze vervoerder rijdt met meerdere merken, maar kiest deze keer MAN om meerdere redenen. De trucks werden ...

Transportrisico

Snelle Links
Nieuwsbrief

 

 
 

Elke werkdag het laatste nieuws in uw postvak

Wilt u zich afmelden klik dan hier

Rijverboden

maandag 18 september t/m zondag 24 september:

Voor alle rijverboden van deze week klikt u hier!

Meer rijverboden
Video v/d dag

Voordelig Adverteren op Transport Online

Realtime Scheepsinfo

Weten welke schepen worden verwacht, hoelaat, uit welk land? U kunt het checken op onze speciale pagina met Realtime Scheepsinformatie

Meer realtime scheepsinformatie

Volg TO 24/7 via

facebook twitter LinkedIn Pinterest Volg ons op Instagram!

dbs2