Innovatief kunstwerk Maastunnel op de schop

Innovatief kunstwerk Maastunnel op de schop

ROTTERDAM - Een brug of een tunnel? Het dilemma waar Rotterdam in de jaren twintig en dertig van de vorige eeuw voor stond, was groot. Dat er een nieuwe verbinding moest komen tussen beide oevers van de Nieuwe Maas om het drukker wordende verkeer het hoofd te bieden, was duidelijk. Maar hoe moest die eruit zien? Op beide opties was het een en ander af te dingen. Het werd een tunnel, ondanks de argwaan van Rijkswaterstaat. Zo veel ervaring was er op de wereld nog niet op dat vlak.

De Maastunnel was in 1942 de eerste afgezonken tunnel in Nederland. Met de (halve) afsluiting van de tunnel gaat Rotterdam vanaf maandag 75 jaar gedeeltelijk terug in de tijd. Tot september 2019 is er vanwege een grondige renovatie maar één tunnelbuis beschikbaar voor autoverkeer. Vóór de aanleg van de Maastunnel waren Rotterdammers aangewezen op ophaalbruggen en veerdiensten om vanuit Zuid in het centrum te komen en vice versa.

De tunnel staat model voor de Nederlandse bouwkunst. Maar bij de keuze voor een verbinding stonden de gemeente en Rijkswaterstaat lijnrecht tegenover elkaar, zegt Henk van der Maas. Hij is voormalig tunnelbeheerder en auteur van 'Onder de tunnel door’, over de geschiedenis van de Maastunnel. "Rijkswaterstaat dacht dat een tunnel niet kon. Maar technici van de gemeente Rotterdam waren in New York, Londen en Hamburg gaan kijken en wisten dat het wel mogelijk was. Alleen waren dat allemaal geboorde tunnels: een dure methode die bovendien bij de aanleg vaak mensenlevens kostte. Ergens in Michigan lag een afgezonken tunnel. Zoiets moest het worden. Een Deense professor bedacht een geschikte methode voor onder de Nieuwe Maas."

60.000 voertuigen

Tegenwoordig rijden er bijna 60.000 voertuigen per dag door de Maastunnel. In de drukste jaren waren dat er gemiddeld 85.000, met pieken tot 100.000. Dat was in de jaren zestig, toen de Van Brienenoordbrug er nog niet stond en al het verkeer richting het zuiden door de Maastunnel ging. Lange tijd bleef deze de enige Nederlandse tunnelverbinding. Na de opening duurde het ook nog 25 jaar voordat andere werden aangelegd, zoals de IJtunnel, de Coentunnel en de Beneluxtunnel. Dat was niet omdat de techniek nog moest worden bijgeschaafd. Van der Maas: "Na de oorlog was er geen geld voor tunnels.”

Overigens had het weinig gescheeld of de Maastunnel had zelf de oorlog ook niet overleefd. Vlak voor de bevrijding brachten de Duitsers, die zelf veelvuldig gebruik hadden gemaakt van de verbinding, munitie in het bouwwerk aan om het op te blazen. Ze gingen uiteindelijk niet tot ontploffing over. Achteraf gezien was ze dat ook nooit gelukt; de toenmalige tunnelbeheerder Vreugdenhil was zo trots op het innovatieve bouwwerk dat hij zijn leven had gewaagd de geplande explosie te saboteren.


A2 bij Amsterdam rond middaguur weer open

missing-image AMSTERDAM - De snelweg A2 in de richting van Amsterdam gaat tussen de knooppunten Holendrecht en Amstel vrijdag rond het middaguur weer open. De nachtelijke herstelwerkzaamheden aan de fundering en het asfalt zijn voorspoedig v...

A2 naar Amsterdam voorlopig nog dicht

missing-image AMSTERDAM - De A2 richting Amsterdam, tussen knooppunt Holendrecht en knooppunt Amstel, blijft uit veiligheidsoverwegingen nog dicht. Rijkswaterstaat gaat donderdagmiddag ruim 1100 m2 asfalt van ruim 30 cm dik weg frezen om de fun...

A2 nog zeker tot na ochtendspits deels dicht [+video]

missing-image AMSTERDAM - De A2 richting Amsterdam blijft vanwege schade aan het wegdek voorlopig gesloten tussen knooppunten Holendrecht en Amstel. Door werkzaamheden ontstonden woensdagochtend kleine scheuren in het asfalt, waarna vloeistof o...

Verlaging maximumsnelheid op A79

missing-image HEERLEN - Op de A79 tussen Heerlen en Maastricht wordt de maximumsnelheid vanaf 31 juli verlaagd van 120 km/h naar 100 km/h. Weggebruikers worden geïnformeerd met borden langs de weg. Het verkeersbesluit is op 18 juli 2017 in...

Geen grote problemen door afsluiten A10-West

missing-image AMSTERDAM - Het begin van het groot onderhoud aan de A10-West bij Amsterdam leidt maandagochtend nog niet tot grote problemen. Volgens Rijkswaterstaat was er op de A8 wel wat oponthoud, maar week dit niet erg af van een normale oc...

A10-West zes weken lang op de schop

missing-image AMSTERDAM - De A10-West gaat de komende zes weken volledig op de schop. De ringweg aan de westkant van Amsterdam wordt zondag rond middernacht afgesloten over een traject van 5 kilometer vanaf de Basisweg (S102) tot knooppunt De N...

Transportrisico

Snelle Links
Nieuwsbrief

 

 

Elke werkdag het laatste nieuws in uw postvak

Wilt u zich afmelden klik dan hier

Rijverboden
Video v/d dag

(Truck)Fotoalbum
Laatste toegevoegde foto's

Stuur uw foto's naar onze redactie, dan plaatsen wij ze voor u!

Naar fotoalbum

Voordelig Adverteren op Transport Online

Realtime Scheepsinfo

Weten welke schepen worden verwacht, hoelaat, uit welk land? U kunt het checken op onze speciale pagina met Realtime Scheepsinformatie

Meer realtime scheepsinformatie

Volg TO 24/7 via

facebook twitter LinkedIn Pinterest