Clicky


Transporteur over betekenis nieuwe N18 voor zijn transportbedrijf

Transporteur over betekenis nieuwe N18 voor zijn transportbedrijf
30-06-2017 11:55 | Weer en Verkeer | auteur Redactie [FE]

HAAKSBERGEN - Bijna op je voorganger knallen omdat hij of zij opeens moet remmen voor een fietser. Michel Wentink, mede-eigenaar van Noordendorp Transport in Haaksbergen, heeft het maar al te vaak meegemaakt op de N18. ‘Een ongeluk zit helaas in een klein hoekje.’

Op zijn zeventiende waste Michel al vrachtwagens bij Noordendorp. Uiteindelijk klom de 47-jarige Twentenaar op naar mede-eigenaar van het familiebedrijf dat inmiddels 100 jaar bestaat. Vanaf deze plek volgt hij nauwlettend de ontwikkelingen rondom de nieuwe N18.

"We vervoeren onder andere bouw- en productiematerialen. De N18 is een belangrijke verkeersader voor ons. Elke dag rijden onze 22 vrachtwagens over deze weg naar de Achterhoek, Twente, en naar Duitsland", zegt hij in een interview met Rijkswaterstaat. 

Het beeld wat Michel van de huidige N18 heeft, is niet mals. "Je mixt vrachtwagens met langzaam en kwetsbaar verkeer, zoals tractoren en fietsers. Dat vind ik levensgevaarlijk. Ook staan we door de verkeerslichten meestal heen en terug in een rijdende file. Dat schiet natuurlijk niet op."

De vrachtwagens op de N18 zijn al jaren bron van irritaties. Volgens andere weggebruikers vertragen ze de doorstroming van het verkeer. Bijvoorbeeld door langzaam op te trekken en af te remmen bij verkeerslichten.

Michel begrijpt de reacties wel. "Als ik in mijn eigen auto zit, heb ik ook liever dat ik door kan rijden. Maar die verkeerslichten zijn er nu nog en wij zijn afhankelijk van deze route om onze goederen af te leveren en op te halen. En ik kan de irritatie ook omdraaien. Automobilisten houden nauwelijks rekening met onze lange remweg. Als iemand voor ons opeens remt of gevaarlijke inhaalmanoeuvres uithaalt, is dat voor vrachtwagenchauffeurs ook schrikken."

Toch vindt de Twentenaar zijn beroep het mooiste dat er bestaat. "Je zit hoog en droog en kan ver kijken. Elke dag is anders, je weet nooit wat er op je pad komt."

Op dit moment legt aannemer Noaber18 de 27 km nieuwe weg om de kernen van Haaksbergen, Eibergen en Usselo heen. BAM maakt na de zomer de bestaande weg tussen Varsseveld en Lichtenvoorde veiliger voor het verkeer.

Michel kijkt met enthousiasme uit naar de oplevering van de nieuwe weg in het voorjaar van 2018. "Ik sta te popelen om de nieuwe N18 op te mogen. Vooral als ik nu naast het tracé in de file sta. Straks hoeven we niet zomaar te stoppen en zijn we minstens 10 minuten sneller op onze bestemming. Dat klinkt misschien niet veel, maar 22 keer 10 minuten is onder de streep een behoorlijke tijdbesparing!"

Ook is hij over een van de hindermaatregelen zeer te spreken. "Al het verkeer dat werkt aan de nieuwe weg, rijdt via een viaduct en hindert ons dus niet. Daar is goed over nagedacht."

Wel heeft Michel nog twijfels. "Als we richting Enschede rijden, moeten we eerst 6 rotondes nemen voordat we bij de N18 komen. Het is dus de vraag of het onderliggende wegennetwerk dat trekt. Verder was het handiger geweest om de weg overal tweebaans te maken, maar ik snap dat daar misschien geen aanleiding en budget voor was."

Uiteindelijk hoopt Michel dat niet alleen de transportsector van de nieuwe N18 profiteert, maar dat in de hele regio meer bedrijvigheid komt. "Ik zie alleen maar kansen."