Clicky


Gastcolumn: Waarom vragen wij, als vervoerders, onze klanten niet meer geld?

Gastcolumn: Waarom vragen wij, als vervoerders, onze klanten niet meer geld?
27-06-2017 10:24 | Columns | auteur Redactie [FE]

De afgelopen jaren kenden vervoerders behoorlijk wat tegenspoed. Maar ondertussen is het vertrouwen onder transportondernemers sinds tien jaar niet zo hoog als nu. De transport- en logistieksector profiteert weer van de sterke exportgroei. De omzet van de hele transportsector ligt ondertussen weer hoger dan die van voor de crisis. We hebben de wind weer in de zeilen, zo lijkt.

Hogere kosten

Maar zo gaat het kostenplaatje ook omhoog. De afgelopen jaren stegen de loonkosten en pensioenpremies voor chauffeurs flink. De werkgevers- en werknemers organisaties in Nederland zijn akkoord met een loonstijging van twee procent, vanaf juli. Volgend jaar komt er weer twee procent bij. Het jaar daarop weer twee procent.

Nu deed de Belgische overheid 1 april vorig jaar ook nog een duit in het kostenverhogende zakje, in de vorm van de welbekende kilometerheffing. Zelf rijden wij met iets meer dan honderd vrachtwagens tussen de Benelux en Frankrijk. Op deze manier spekken wij als transportbedrijf de Belgische schatkist met enkele tonnen per jaar. Tel uit je winst als vervoerder. Of liever nog. Tel uit wat er overblijft.

Hogere prijzen?

Dus gaan de tarieven omhoog, toch?

Niet bepaald. Volgens veel transportondernemers zijn de prijzen nog steeds niet op niveau, ondanks de stijgende vraag naar transport. De winstmarges blijven laag, ondanks lichte prijsstijgingen sinds de crisis. De winstmarges in onze sector zijn ook flink lager dan het totale mkb-gemiddelde.

Waar ligt dit aan?

Vragen we onze klanten dan te weinig geld? Of ligt de oorzaak wat dieper? De oorzaak blijkt nog steeds de concurrentie vanuit MOE-landen (landen uit Midden- en Oost-Europa).

Volgens cijfers van het CBS vertrekken 92 procent van de Nederlandse vrachtauto’s naar de landen Duitsland, België en Frankrijk. Juist op deze bestemmingen zien we de meeste concurrentie uit MOE-landen. Bijna de helft (42%) van het totale grensoverschrijdend wegvervoer vanuit Nederland wordt door buitenlandse voertuigen vervoerd. Dit laten cijfers van het CBS over 2016 zien. In 2006 was dit percentage nog 32 procent.

Nieuwe wetgeving

Ondertussen maakt de tweede kamer zich hard voor gelijk loon voor gelijk werk binnen Europa, door de lonen in heel Europa wat meer gelijk te trekken. Toch lijkt dat er Europees niet doorheen te komen. De Europese ministers van sociale zaken schoven de plannen op de lange termijn. Frankrijk was de kink in de kabel. Frankrijk wil namelijk nog een stapje verder gaan met de gelijke lonen. Dus gaan de ministers weer verder onderhandelen. Dat biedt aan de ene kant perspectief. Maar aan de andere kant geen zicht op snelle verbetering. Dus moeten wij, transporteurs, gewoon naar onszelf kijken.

Onderscheiden

Het lijkt een open deur. Jezelf onderscheiden. Maar toch moet je als vervoerder een bepaalde niche vinden. Wij onderscheiden ons door groupage te vervoeren naar Frankrijk met Franstalige chauffeurs. Stuur een Franse chauffeur op pad met zeven adressen rond Parijs. Of stuur een Litouwse chauffeur met dezelfde deelzendingen richting Parijs.

Vervoerders met chauffeurs uit Oost-Europa gaan het hier nooit van ons winnen. Hoe goedkoop ze ook zijn. Dit is ons verhaal naar onze klant. Want in de denkwijze van mensen is een duur product een goed product en een goedkoop product één van lage kwaliteit.

 

Geschreven door Orlando van Wijngen,
werkzaam bij Van Wijngen International BV





Wilt u zelf ook eens een gastcolumn schrijven? Mailt u dan naar: redactie@transport-online.nl