Clicky


NS-medewerkers staken maandagochtend op stations Den Haag Centraal en Zwolle

NS-medewerkers staken maandagochtend op stations Den Haag Centraal en Zwolle
16-06-2017 12:21 | Arbeidsvoorwaarden | auteur Redactie [FE]

UTRECHT -Leden van FNV Spoor leggen maandagochtend tussen 05.00 uur en 09.00 uur het werk neer op de stations Den Haag Centraal en Zwolle. Het gevolg is dat er vanaf die locaties minder of geen treinen rijden, meldt het FNV.

Henri Janssen, bestuurder FNV Spoor: "We zitten al anderhalf jaar tegenover de directie aan tafel, en al anderhalf jaar is er geen enkele beweging bij NS. Dat de werknemers nu het werk neerleggen betekent: het is menens." De werknemers staken zeker niet alleen voor zichzelf, maar boven alles voor de kwaliteit van het spoorvervoer voor de reiziger, stelt Janssen. "Dit zijn mensen met hart voor het spoor, hart voor de reizigers en hart voor NS. We starten nu met estafette stakingen. De acties op de stations Den Haag Centraal en Zwolle zijn daarvan het begin. Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat de directie doof blijft voor het signaal van de werknemers.’

De ruim 6.000 leden van FNV Spoor eisen dat NS stopt met het afbreken van NS. "Dat de acties gevolgen hebben voor de reizigers beseffen we goed", zegt Janssen. "NS doet net alsof wij niet in gesprek willen en direct het uiterste middel inzetten. Dat is niet het geval. We doen dit niet zomaar, het is voor ons een laatste redmiddel." Janssen benadrukt dat de acties niet tegen de reiziger zijn gericht en in feite ook niet tegen NS: "De werknemers willen juist dat NS sterk blijft.’

Op de stations waar gestaakt wordt, zorgen stakende NS-werknemers voor koffie, thee en koeken voor reizigers die moeten wachten op hun trein.

Concreet willen de werknemers dat NS weer meebiedt op de concessies voor regionale lijnen, stopt met de werkgelegenheid uit de regio’s te halen en de werkgelegenheid van de winkels en horeca op stations in eigen beheer houdt.

Ook willen de NS-werknemers dat NS twee conducteurs inzet op alle dubbeldekkers. Dat is belangrijk voor de veiligheid van de werknemers én de reiziger, aldus Janssen. "Eén conducteur op een dubbeldekstrein is onwerkbaar. Het leidt tot sociale onveiligheid, meer zwartrijders en agressie op de trein. Daar zijn NS-personeel en reizigers de dupe van. Vorig jaar hebben in een paar uur ruim 30.000 reizigers voor de tweede conducteur op de dubbeldekkers getekend." Onderzoek heeft bovendien aangetoond dat het vele traplopen in de dubbeldekkers slecht is voor de knieën en dat daardoor conducteurs uitvallen. "Dat is in niemands belang, ook niet in het belang van NS als werkgever. Met twee mensen vang je dat veel beter op", stelt Janssen.