Clicky


Schiphol eerste bestemming van stilste en schoonste easyJet vliegtuig: A320neo

Schiphol eerste bestemming van stilste en schoonste easyJet vliegtuig: A320neo
14-06-2017 14:00 | Zakelijk Nieuws | auteur Redactie [FE]

TOULOUSE - Airbus heeft vandaag easyJet’s eerste A320neo met LEAP-1A motoren geleverd. In vergelijking tot eerdere vliegtuigen, brengt de NEO significante milieu en operationele voordelen met zich mee: tot wel 15 procent minder brandstofverbruik en CO2-uitstoot en 50 procent minder geluidsuitstoot bij het opstijgen en landen. Deze eerste easyJet A320neo vliegt tijdens zijn eerste commerciële vluchten vanaf 16 juni naar Amsterdam, Madrid en Edinburgh. Het vliegtuig wordt aangedreven door CFM LEAP-1A motoren en heeft 186 zitplaatsen.

Dit toestel is tevens de 300ste Airbus die geleverd is aan easyJet. Om deze mijlpaal te vieren heeft easyJet het A320neo motief op de romp geschilderd. Bij de ceremonie in Toulouse waren aanwezig: Carolyn McCall (easyJet CEO), Fabrice Bregier (President Airbus Commercial Aircraft en Airbus COO) en Gaël Méheust (CFM International CEO).

Carolyn McCall, easyJet CEO: "De A320neo betekent wederom een grote stap in de ontwikkeling van onze vloot en levert 7 procent kostenbesparing per stoel op in vergelijking met de huidige A320 (die al 8% kostenbesparend is in vergelijking met de A319). Hierdoor blijft easyJet op een betaalbare manier mensen van over heel Europa voor werk en plezier verbinden."

"We streven ernaar om uitstoot en geluidsbelasting te reduceren. Door de inzet en het gebruik van moderne Airbus-vliegtuigen hebben wij de CO2 uitstoot sinds 2000 met een derde verlaagd."

“Met de toevoeging van de A320neo en de A321neo aan de easyJet vloot, kondigt easyJet een nieuwe emissie doelstelling aan van 72 gram CO2 per passagierskilometer in 2022. Dit is een verdere verlaging van 10% van huidige prestaties en een verbetering van 38 procent in vergelijking tot 2000.’’

‘’Sinds de eerste levering van de A320 in 2003, is easyJet uitgegroeid tot de Europa’s grootste vloot met Airbus A320-vliegtuigen waarvan er al 300 geleverd zijn.’’

‘’Met 130 A320neo vliegtuigen in bestelling zijn we Europa’s grootste Airbus klant van dit revolutionaire vliegtuig. We kijken uit om te werken met de NEO en de voordelen te realiseren voor consumenten en op het gebied van uitstoot, geluid en kosten.’’

Fabrice Brégier, Chief Operating Officer en voorzitten van Airbus Commercial Aircraft: "easyJet bestelde in 2003 zijn eerste airbus, de A319ceo. Nu 14 jaar later besteld easyJet de eerste van de 130 A320neo’s, welke tevens ook de levering van de 300e Airbus voor easyJet wordt. De groei van easyJet blijft een succesverhaal en het is voor Airbus een eer om - met een gemiddelde levering van elke twee weken - hier deel van uit te mogen maken."

Gaël Méheust, CFM Chief Operating Officer: "De levering van de eerste LEAP-1A-aangedreven A320neo draagt bij aan de sterke relatie tussen easyJet, Airbus en CFM. easyJet is een toonaangevende prijsvechter in Europa met een vloot van 269 CFM aangedreven Airbus vliegtuigen.”

“Airbus heeft ons de mogelijkheid gegeven om de nieuwe revolutionaire LEAP motor op de markt te brengen, waarbij een betere prestatie wordt geboekt door brandstofefficiëntie en milieu vriendelijke operaties. Vandaag worden de LEAP-1A-aangedreven A320neo’s door meer dan 100 gebruikers over de hele wereld ingezet.”

“We zijn trots dat we deel mogen uitmaken van het avontuur met Airbus en easyJet en kijken uit naar een sterke relatie in de toekomst.”

In mei 2017 kondigde easyJet aan dat het een order van 30 A320neo’s omzet in A321neo vliegtuigen met 235 stoelen, waarvan de eerste levering in juli 2018 wordt verwacht. Dit is onderdeel van de bestaande overeenkomst tussen easyJet en Airbus uit 2013.

De A321neo vliegtuigen zorgen ervoor dat easyJet kan groeien op luchthavens met beperkte capaciteit doordat deze vliegtuigen 30% meer stoelen heeft dan de A320 en 50 procent meer dan de A319.

Sinds 2000 heeft easyJet haar CO2 uitstoot met 31 procent gereduceerd van 116.2 tot 79.98 gram CO2 per passagier per kilometer in 2016. easyJet’s huidige doel is om tot 77 gram te reduceren in 2020. Met de toevoeging van de A321neo aan de vloot neemt easyJet een nieuwe emissiedoelstelling aan van 72 gram CO2 per passagierskilometer in 2022. Dit is een vermindering van 10 procent in vergelijking met de huidige prestaties en een verbetering van 38 procent in vergelijking met 2000.

Met meer dan 5.000 bestellingen van 92 klanten sinds de lancering in 2010 heeft de A320neo familie 60 procent van het marktaandeel in zijn bezit.

Foto's

  • Sipke Appel
    Reg: F-GKXZ (MSN 4137)