Clicky


Transportondernemer Deijle moet wekenlang wachten op nieuwe bestuurderskaart - UPDATE

Transportondernemer Deijle moet wekenlang wachten op nieuwe bestuurderskaart - UPDATE
14-06-2017 20:03 | Transport | auteur Redactie [MV]

ZAANDIJK - “Ik ben mijn bestuurderskaart voor de digitale tachograaf op Koningsdag in de kroeg verloren. Ik heb meteen bij Kiwa-register een nieuwe aangevraagd, maar nog niet ontvangen”, zegt transportondernemer Kees Deijle van Kees Deijle Transport Service uit Zaandijk.

“Ik baal ervan dat ik de bestuurderskaart verloor. Ik heb meteen mijn vrienden en het café gebeld en gevraagd of ze de kaart hebben gevonden. Helaas was dat niet zo. Waarschijnlijk is de kaart tijdens het pakken van mijn jas uit de zak gevallen. Ik heb voor de zekerheid ook mijn vrachtwagen overhoop gehaald. Tevergeefs. Vervelend als je, zoals ik, een eigen bedrijf hebt”, vertelt hij verder.

Betalingen

“Dan denk ik bij de Kiwa snel een nieuwe aan te vragen. Maar ik heb de nieuwe kaart nog steeds niet. Blijkbaar een fout in het nieuwe systeem van de Kiwa. Ze beweren dat de betalingen niet binnenkomen en ze daardoor de nieuwe kaarten niet kunnen uitgeven”, verduidelijkt de ondernemer.

“Via Facebook ben ik erachter gekomen dat het vaker gebeurt. Ze hebben een verklaring gestuurd en mij opgedragen de gegevens van de tachograaf te noteren. Maar kom daar maar eens in het buitenland mee aan. Daar heb ik geen vertrouwen in”, verzucht hij.

Vijf dagen

De ondernemer heeft van de Niwa een brief verklaring verloren kaart ontvangen. Daarin staat bij de voorwaarden dat ze ernaar streven om binnen 5 dagen een nieuwe kaart te leveren. Wat vindt hij daarvan? Deijle lachend: “Hahaha, van Koningsdag op 27 april tot halverwege juni is veel meer dan 5 dagen.”

Voordat de nieuwe bestuurderskaart bij hem arriveert moet Deijle veel noteren. “Ik moet van alles invullen. Het is onduidelijk. Ze begeleiden het niet goed. Ik mis bijvoorbeeld een fotovoorbeeld hoe je het moet doen.”

Slecht

Wat vindt hij van de gang van zaken? Deijle: “Het is slecht. Je bent als ondernemer en chauffeur afhankelijk van de kaart. In het buitenland ben je lang bezig met uitleggen.”

“Voor de nieuwe kaart moet ik thuis blijven voor de koerier. Die wil mijn paspoort zien”, voegt hij er nog aan toe.

Kees Deijle Transport Service vervoert vooral bloemen en groenten in bijvoorbeeld Frankrijk, Engeland, Duitsland, Zweden en Denemarken.

Hartstikke vervelend

“Ik vind het hartstikke vervelend voor Kees Deijle”, reageert algemeen directeur Marc Jurgens van Kiwa-register woensdagnamiddag. Hij hoort dat de transportondernemer nogal moeite heeft om tijdens de lange periode zonder bestuurderskaart allerlei gegevens te achterhalen en te registreren. “Er zijn handiger oplossingen. Daar zijn wij mee bezig. Wij verbeteren ook dat aspect”, belooft hij.

“Er is inderdaad een nieuw systeem in gebruik genomen, maar daardoor kwamen geen vertragingen in de betalingen. Wel moesten de aanvragen van het oude naar het nieuwe systeem worden overgezet. Een aantal gevallen zijn in het systeem blijven hangen”, verklaart Jurgens.

Samen met de redacteur neemt hij de kwestie van Deijle door. Hij heeft daarbij alle bij hem bekende gegevens en is daar open over. “1 mei is dat proces gestart, 5 mei is de kaart officieel als verloren in ons systeem vermeld en zijn er aanvraagformulieren naar Deijle verstuurd. Die hebben wij 19 mei terug ontvangen.” Daaruit blijkt dat Deijle zelf ook deels de veroorzaker van vertraging is.

Jurgens: “Vervolgens is het compleet gemaakt en daarna is er verdere vertraging ontstaan. Er is een koppeling met het RDW geweest en daar ging het mis. Er werkte iets niet goed bij ons. Geheel buiten de schuld van Deijle. Nogmaals erg vervelend, maar de wet staat ons toe om 4 weken de tijd te nemen. En daar zijn wij binnen gebleven.”