Clicky


Drie Scania multi-assers voor Van der Donk Sierbestrating

Drie Scania multi-assers voor Van der Donk Sierbestrating
12-06-2017 17:30 | Nieuw Materieel | auteur Redactie [FE]

VINKEL - “Wij vinden Scania steengoed”, vertelt directeur eigenaar Eugene van der Donk van de gelijknamige zand- en stenenhandel in Vinkel. “Vandaar dat we voor de vervanging van drie van onze trucks opnieuw gekozen hebben voor Scania 8x4 en 8x2*6 multi-assers.”

Van der Donk kocht twee G450 8x4*4 met twee sturende assen en één R580 V8 8x2*6 met drie sturende assen. “Dat is een uiterst wendbare auto. De V8 is het paradepaardje van ons bedrijf. Die rijdt doorgaans met een wipkar erachter, vooral voor de grote vrachten van en naar onze leveranciers. Oké, voor de 31 ton laadvermogen heb je geen 580 pk nodig. Maar ik wilde iets doen voor de chauffeur die al ruim 12,5 jaar bij ons werkt en verder zag ik de auto zelf óók helemaal zitten.”

De betrokken chauffeur ziet zijn trouwe inzet dan ook niet alleen beloond met een machtige 580 V8 uit de koningsklasse. Ook op het interieur en de aankleding heeft Van der Donk niet beknibbeld.

“Bij een V8 hoort natuurlijk ook een King of the Roadpakket en toen heb ik zo’n beetje alles maar aangevinkt.” De twee Scania’s G450 zijn qua interieur iets meer bescheiden uitgevoerd. “Maar ze moeten er wel mooi uitzien. Daarom mochten de chauffeurs nog even langs dealer voor wat ze zelf nog aan wensen hadden.”

Natuurlijk kies je bij een merk niet alleen voor de hardware. Bij Van der Donk speelde dan ook zeker de langdurige en goede relatie met de Scania-dealer in Veghel mee.

“Die is al meer dan 14 jaar uitstekend en dat wordt nu extra belangrijk omdat dit de eerste voertuigen zijn waarbij we gekozen hebben voor het Fullservice onderhoudscontract met Scania’s flexibele onderhoudsplanning. Vroeger deden wij alle onderhoud zelf. Maar omdat wij zijn teruggegaan naar onze core-business hebben wij ook Scania Veghel hier in betrokken. Voor Scania Veghel is het zo efficiënt mogelijk operationeel houden van onze voertuigen nl. hún core-business. Dit samen heeft er voor gezorgd dat een eigen werkplaats al gauw onrendabel wordt. En ook de tijden veranderen. De Scania’s zijn nu allemaal verbonden met de dealer; een echte connected truck. Die kan dus veel beter zien wat voor een service en op welke termijn er nodig is om het voertuig voor 100 procent inzetbaar te houden. Dat is een stuk ontzorging dat er eerst niet was,” overweegt Van der Donk.

“We hebben het contract op zes jaar gezet. Dat is namelijk ongeveer zolang als wij met deze voertuigen willen rijden. De V8 zal dan ongeveer 720.000km gereden hebben, de andere voertuigen ongeveer de helft daarvan. Maar daar komen natuurlijk nog de nodige PTO-uren bij.”

Technisch gezien zijn alle voertuigen helemaal ingericht op het werk. “Wij komen altijd in situaties waar je jezelf moet kunnen redden en voor de 8x4*4-chassis’ zijn de wegomstandigheden vaak niet optimaal. Dat laatste hebben we opgelost met een extra aangedreven as. En verder zijn alle twee de G450 SCR-only trucks voorzien van een eigen autolaadkraan en een haakarm-installatie. Deze wordt aangedreven via een distributie-PTO, omdat we dan de auto bijvoorbeeld tijdens het lossen van de bak nog een stukje kunnen verzetten. Onze R580 heeft ook een kraan, maar dan juist achterop het voertuig. Dan kan hij namelijk vanaf die positie zowel de laadbak als de wipkar laden en lossen. De inbreng van Jansen Hydrauliek te Oss heeft een grote rol gespeeld bij de totstandkoming van het gehele concept."

Opgemerkt dient te zijn dat de leverbetrouwbaarheid en de modulaire bouw van Scania een pré zijn voor Jansen Hydrauliek.

Van der Donk is een echt familiebedrijf waar zoon Lars de afdeling sierbestrating beheert en dochter Marlot de administratie doet. “Wij zijn gespecialiseerd in het leveren van zand en grind en allerlei soorten stenen. Een deel daarvan is de gewone straatklinker. Maar ook veel natuursteen en sierbestrating. Dat is modegevoelige handel. De laatste tijd leveren wij weer veel keramische tegels voor terrassen particulieren. Dat is nu heel erg in.”