Clicky


Aandeel Oost-Europese vrachtwagens in Nederland blijft stijgen

Aandeel Oost-Europese vrachtwagens in Nederland blijft stijgen
07-06-2017 10:23 | Financieel | auteur Redactie [FE]

DEN HAAG - Buitenlandse vrachtwagens vervoerden in 2015 ruim 40 miljoen ton goederen vanuit Nederland naar het buitenland. Dat is 5,7 procent meer dan een jaar eerder. De toename kwam geheel voor rekening van vrachtwagen uit Midden- en Oost-Europa (MOE-landen). Dit blijkt uit nieuwe cijfers van CBS en Eurostat.

Het vervoerde gewicht van vrachtwagens uit de MOE-landen nam met 21 procent toe, terwijl het vervoerde gewicht door vrachtwagens uit andere landen juist met vier procent daalde. Daarmee werd 42 procent van het totale grensoverschrijdend wegvervoer vanuit Nederland door buitenlandse voertuigen verzorgd. In 2006 was dit aandeel nog 32 procent.

In vergelijking met 2014 steeg het wegvervoer door Slovenen (+59 procent) en Bulgaren (+57 procent) het sterkst. Alleen Slowaken vervoerden iets minder (-5 procent). In de periode 2006-2015 steeg het wegvervoer vanuit Nederland door wagens uit alle MOE-landen fors, gemiddeld met 177 procent. Poolse vrachtauto’s vervoerden in 2015 met een aandeel van 56 procent hierin de meeste lading vanuit Nederland, gevolgd door Tsjechische voertuigen met een aandeel van negen procent. Bulgaarse en Sloveense vrachtwagens hadden een aandeel van respectievelijk vijf en twee procent in de door MOE-landen vervoerde lading.

Vrachtwagens uit MOE-landen steeds minder naar eigen land

Wegvervoerders uit andere Europese landen vervoeren doorgaans relatief veel goederen naar hun thuisland. Vervoerders uit MOE-landen transporteren juist veel meer goederen vanuit Nederland naar andere landen dan hun eigen land. Was in 2006 nog 59 procent bestemd voor de eigen markt, in 2015 was dit gehalveerd. Bij vrachtwagens uit de overige Europese landen ligt dit aandeel in de periode 2006-2015 vrijwel onveranderd boven de 80 procent.

Vrachtwagens uit MOE-landen vooral naar buurlanden Nederland

Van de tien nationaliteiten die het vaakst vracht vervoeren naar andere landen dan het eigen land, komen er negen uit Midden- en Oost-Europa. Bijna driekwart van alles wat in trucks uit MOE-landen in Nederland wordt ingeladen was bestemd voor Duitsland, België en Frankrijk. Dit zijn dezelfde landen waar ook Nederlandse vrachtwagens veel op rijden (92 procent). Vrachtwagens geregistreerd in Frankrijk, Italië en Duitsland rijden goederen vanuit Nederland juist vrijwel alleen naar hun eigen land. Gemiddeld had 7 procent een andere bestemming.