Clicky


Europese vakbonden kritisch over Mobiliteitspact

Europese vakbonden kritisch over Mobiliteitspact
01-06-2017 11:46 | Arbeidsvoorwaarden | auteur Redactie [FE]

UTRECHT - Europese transportvakbonden, waaronder ook CNV Vakmensen, maken zich grote zorgen over de gevolgen van nieuwe Europese regels voor het wegtransport. “Dit is een klap in het gezicht van de vrachtwagenchauffeurs”, zegt Sanne van der Meulen van CNV Vakmensen.

“In plaats van oneerlijke concurrentie en sociale dumping aan te pakken, zoals beloofd, komt de Europese Commissie met een serie voorstellen die slecht uitpakken voor de vrachtwagenchauffeurs. En daarmee ook voor de verkeersveiligheid.”

In een gezamenlijke verklaring zijn de Europese vakbonden zeer kritisch over de gisteren gepresenteerde voorstellen van EU-commissaris Bulc. Van der Meulen: “Het wordt allemaal fraai gepresenteerd, maar de maatregelen zijn geen oplossing voor de situatie waarin chauffeurs verkeren. Integendeel, het wordt er alleen maar slechter op. De rij- en rusttijden worden verder opgerekt. En transportbedrijven die de wetten bewust omzeilen, worden niet aangepakt.”

Moderne slavernij

De Europese vakbonden hekelen de dagelijkse praktijk van moderne slavernij, waarbij Oosteuropese chauffeurs vaak maandenlang van huis zijn, zonder fatsoenlijke overnachtingsmogelijkheden.

“Er is niets terechtgekomen van de belofte van Jean-Claude Juncker, gedaan tijdens zijn openingsspeech voor het Europees Parlement, in juli 2014 (‘We moeten vechten tegen sociale dumping en dat doen we ook’). Wat we nu zien, is een serie maatregelen die volledig pro-markt zijn en geen enkele bijdrage leveren aan de verbetering van de leef- en werkomstandigheden van vrachtwagenchauffeurs.”

Slimme tachograaf

De invoering van de slimme tachograaf (voorwaarde voor naleving en handhaving) wordt niet eerder ingevoerd, zoals de bonden hadden bepleit. In plaats daarvan wil de Europese Commissie nog een aanpassing doorvoeren, waarbij chauffeurs handmatig bij elke stop moeten aangeven in welk land zij zich bevinden. “Een belachelijk voorstel”, zegt Van der Meulen.

“En dit komt dan van een EU-commissaris die zegt dat zij de transportsector naar een moderner digitaal tijdperk wil tillen. De handmatige invoer is gevoelig voor fraude; transportwerkgevers kunnen hun chauffeurs onder druk zetten om het niet zo nauw te nemen. Maar ondertussen lopen de chauffeurs bij overtreding wel het risico op sancties en blijven de transportbedrijven buiten schot.”

Verkeersveiligheid

Met het Mobiliteitspact neemt de Europese Commissie volgens Van der Meulen ook een bewust risico als het gaat om de verkeersveiligheid. “Chauffeurs moeten onder fatsoenlijke omstandigheden kunnen werken en uitgerust achter het stuur kunnen zitten. De Europese Commissie kiest er nu voor om de markt meer ruimte te geven. Dat gaat hoe dan ook ten koste van de veiligheid, voor de chauffeurs zelf én voor hun medeweggebruikers. Dat is een trieste constatering.”