Clicky


Nieuwe Scania G450 8x4 voor Lock

Nieuwe Scania G450 8x4 voor Lock
30-05-2017 09:42 | Nieuw Materieel | auteur Redactie [FE]

HARDINXVELD-GIESSENDAM - "Wij wilden een zware alleskunner. Zo een die in beeld komt waar andere auto’s afhaken", vertelt Arie Lock van het gelijknamige speciaal transportbedrijf in Hardinxveld-Giessendam. Het werd een Scania G450 8x4 met twee sturende assen en een 140 ton/meter Effer autolaadkraan. Lock koos voor Scania vanwege de goede ervaringen met het chassis in combinatie met een zware kraan.

De speciaal transportafdeling van Lock heeft veel klanten in de bouw, scheepsconstructie en de offshore-industrie. “Die hebben veel werk waarbij het aangevoerde materiaal, zoals grote units, 40 voets containers, machines en zwaar offshore- en baggermaterieel direct naast of op de plek waar het nodig is moet worden afgezet. Daar kan behoorlijk wat hijspower voor nodig zijn.

“Met deze 140 ton/m Efferkraan kunnen we nagenoeg alles aan”, vertelt Arie Lock enthousiast. “Hij kan weer meer dan onze 115 ton/meter kraan die tot nu toe onze zwaarste was. De keuze voor Scania werd mede ingegeven door de goede opbouwmogelijkheden van het chassis."

“Een zware kraan vergt heel veel van het chassis van de truck. In dat opzicht hebben wij met Scania heel goede ervaringen. Deze G450 vervangt een Scania die nog Euro 3 was. Die heeft het al die jaren bij ons probleemloos uitgehouden.”

De nieuwe G450 met de zuinige SCR-only motor is uiteraard Euro 6. “Dat past ons goed, want wij werken geregeld in steden en de Maasvlakte waar dat de norm is. Dat die SCR-motor het verbruikstechnisch goed presteert, moet ik aannemen want dit is de eerste die we gaan inzetten in dit werk. Of wij dat gaan merken, weet ik nog niet want bij dit soort werk is brandstof lastig te meten in verband met de steeds wisselende lasten en de vele PTO-uren. Maar bij onze internationaal transport afdeling kijken we uiteraard wél heel secuur naar het dieselverbruik. Maar ook los van de moderne motor is deze auto sowieso voor ons een sprong vooruit. De twee sturende negen tons voorassen zorgen voor een goede wendbaarheid. We hadden wel naar 10 ton gekund, maar met twee keer negen redden we het ook met de aslastverdeling. En deze configuratie gaf ons de mogelijkheid het voertuig rondom luchtgeveerd te houden. Dat geeft extra comfort voor onze chauffeur én je kunt nog een beetje met de hoogte spelen,” aldus Arie Lock.

Voor chauffeur Gerrit Goedhart is het helemaal een sprong naar voren. “Hij reed nog met een handgeschakelde bak en deze G450 heeft een Opticruise automaat. En natuurlijk werkt ook de kraan veel mooier en is die beter beveiligd. Daarbij hebben we deze auto voorzien van crosstabs onder de kraan en achter twee zwaardere uitschuifbare dwarsstempels. Deze combinatie brengt vanwege het diagonale uitschuiven van de voorstempels een veel grotere stabiliteit en een voorovercapaciteit die meer dan 90% bedraagt. Dit is een groot voordeel op krappe locaties. Met een ervaren chauffeur als Gerrit, met zijn bijna 40 dienstjaren, vormt deze Scania G450 en de Effer 140 Crosstab een perfecte match.”

Het voertuig is verder uitgerust met een Driverpakket voor wat extra luxe en een ook een slaapcabine. “Die hebben we niet direct nodig, maar een beetje ruimte is wel fijn,” meent Arie.

Foto's

  • Marc Sanders
  • VDS
    VDS
  • Feenstra
    Feenstra Logistics & Transport
  • Emaus