Clicky


Chris Slabbinck koopt drie nieuwe Renault Trucks T 460

Chris Slabbinck koopt drie nieuwe Renault Trucks T 460
25-05-2017 10:29 | Nieuw Materieel | auteur Redactie [FE]

ZEDELGEM(B) - Transportfirma Chris Slabbinck kocht recentelijk drie Renault Trucks T 460.18 4x2 trekkers. Dat brengt het totaal aantal Euro 6-voertuigen bij het bedrijf uit Zedelgem op acht. “We willen ook de andere voertuigen zo snel mogelijk vervangen door Euro 6-trekkers, want tegen 2020 willen we een CO2-neutraal bedrijf zijn”, zegt Chris Slabbinck. “Dat is geen belofte maar een feit.”

Transportbedrijf Chris Slabbinck verzorgt transport en logistiek voor alle goederen in de bouwsector. Het familiebedrijf zet sterk in op innovatie zowel op het vlak van de bedrijfsvoering als op het vlak van milieu. “Voor de gewone mobiliteit investeren we in elektrische voertuigen”, zegt Chris Slabbinck. “Zowel voor de vorkheftrucks als voor de wagens van het personeel. Onze eigen zonnepanelen leveren daarvoor de energie.”

Het milieubewuste bedrijf zet sterk in op de begeleiding van de chauffeurs. “We hebben een eigen systeem dat de chauffeur in staat stelt zichzelf op te volgen en zich zo voortdurend te verbeteren”, vertelt Chris Slabbinck.

“Dat heeft er voor gezorgd dat we een erg laag ongevalpercentage hebben: slechts één op drie miljoen kilometer. Daarnaast zorgt dat opvolgsysteem ervoor dat ons verbruik drastisch is gedaald. Sinds 2008 is onze CO2-uitstoot verminderd met 25 procent.“

Met volgeladen kipperopleggers - en vaak korte afstanden - zijn naakte verbruikscijfers niet zo veelzeggend. “We meten het rijgedrag”, zegt Chris Slabbinck. “Een laag verbruik is altijd het gevolg van de rijprestaties. Een juist rijgedrag leidt automatisch tot een sterke vermindering van het verbruik en dus tot een verlaging van de CO2-uitstoot.”

Chris Slabbinck koos voor de krachtigste versie van de 11-liter motor. Die is lichter dan de 13-liter maar heeft met 460 pk en een maximum koppel van 2.200 Newtonmeter dat al bereikt wordt vanaf 1.000 toeren per minuut, voldoende souplesse en kracht om een totaalgewicht van 44 ton te trekken. Het bedrijf koos de Night&Day Cab, de verlengde cabine met standaard dak. De 11-liter motor is gekoppeld aan de gerobotiseerde Optidriver met 12 versnellingen vooruit en drie versnellingen achteruit.

Voor de aankoop van de drie nieuwe trekkers klopte Chris Slabbinck opnieuw bij Garage Vansteeland aan. “Wij kopen nooit een voertuig”, zegt hij. “Maar een totaalconcept. Daar zit in: de aankoopprijs, de wederverkoopwaarde, de service van de garage en het onderhoudscontract. Als we die zaken allemaal optellen komen we bij Renault Trucks terecht. We zijn vooral onder de indruk van het erg voordelige onderhoudscontract dat uitgaat van de zorgzaamheid waarmee wij met onze voertuigen omspringen. Hoe zorgzamer je als klant omspringt met de voertuigen, hoe lager de prijs. Het volledige onderhoud gebeurt trouwens ook bij Vansteeland.”

Transportbedrijf Chris Slabbinck koopt alle voertuigen zelf aan en verkoopt ze opnieuw na vijf jaar. “Ons oudste voertuig op dit moment is vier jaar oud”, zegt Chris Slabbinck. “Daardoor rijden onze chauffeurs steeds met nieuwe wagens. Vooral over het comfort van de Renault Trucks T zijn ze vol lof.”