Clicky


Volvo FH 8x2 kraanwagen met medium chassishoogte voor Beekman Transport

Volvo FH 8x2 kraanwagen met medium chassishoogte voor Beekman Transport
24-05-2017 13:49 | Nieuw Materieel | auteur Redactie [FE]

APELDOORN - Beekman Transport uit Apeldoorn heeft een Volvo FH 8x2 Globetrotter-trekker met een 85 tonmeter autolaadkraan van Hiab in gebruik genomen. Bijzonder aan de vierasser is de extra laag geplaatste koppelschotel op 1,23 m hoogte. De trekker is tevens gekeurd als bakwagen in combinatie met een ballastbak voor voldoende tractie en stabiliteit op het chassis. De aflevering was in handen van Volvo Trucks-dealer Harbers Trucks.

De Volvo FH 8x2 van Beekman Transport is de eerste van dit type met een medium chassishoogte. Dit maakt een veelheid aan transporten mogelijk. “Harbers Trucks heeft zich met Volvo Trucks hard gemaakt om deze configuratie af fabriek te kunnen leveren”, aldus directeur Alfred Beekman.

“Ook wat betreft aslasten en draaicirkel is gezocht naar het optimum. De truck heeft een eigen gewicht van 27 ton, maar is met de stuurbare voor- en naloopas toch ongelooflijk wendbaar. Op advies van Harbers Trucks hebben we de truck laten uitrusten met Volvo Dymamic Steering waardoor het sturen geen enkele moeite kost.”

Breed inzetbaar

Door de lage schotel, gestuurde voorloop- en naloopas, Volvo Dynamic Steering, een technisch treingewicht van 70 ton en de door FBS Bedrijfswagenservice opgebouwde kraan heeft Beekman Transport met deze Volvo FH een bijzonder breed inzetbaar voertuig.

Dat was ook de bedoeling, vertelt Alfred Beekman: “In de tachtig jaar dat Beekman Transport bestaat, hebben we een groot klantenbestand opgebouwd voor wie we de totale logistiek verzorgen. Dat betekent, naast onze specialisatie in distributietransport en warehousing, ook uiteenlopend kraanwerk zoals industriële verhuizingen en het vervoeren en plaatsen van zware cilinders voor de zeevaart en offshore-sector.”

Beekman Transport heeft de keuze en de configuratie van de Volvo 8x2 gemaakt in nauwe samenspraak met de chauffeur. “Voor dit speciale werk speelt de betrokkenheid van de chauffeur zeker mee. De truck is transportmiddel en gereedschap in één. De chauffeur moet een grote dosis technische kennis hebben, maar gevoel voor het materieel is net zo belangrijk.”

Beekman Transport Logistics & Warehousing is in handen van de broers Alfred en Martin Beekman. Het bedrijf stamt uit 1937, toen hun grootvader met paard en wagen hout ging vervoeren vanuit de bossen naar handelaren rond Apeldoorn. Tegenwoordig heeft Beekman Transport een zeer gevarieerd wagenpark met tachtig trekkende eenheden. De nadruk ligt op distributietransport en warehousing, ongeveer 20% van het werk bestaat uit intermodaal en gespecialiseerd transport. Momenteel vindt er uitbreiding plaats: naast de bestaande magazijnen met een oppervlakte van 50.000 m2 wordt een nieuw magazijn van 6.000 m2 en een nieuwe werkplaats van 1.500 m2 gebouwd.