KNV: ProRail erkent belang van goederenvervoer

KNV: ProRail erkent belang van goederenvervoer

DEN HAAG - ProRail had in 2016 bijzonder veel oog voor het spoorgoederenvervoer, zo blijkt uit het vandaag gepubliceerde jaarverslag van de spoorbeheerder over 2016. Werkgeversorganisatie voor het spoorgoederenvervoer, Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV), vindt het bemoedigend dat ProRail speciale aandacht besteedt aan deze vervoerswijze. ProRail benadrukt de duurzaamheid van spoorvervoer en licht toe dat de CO2-uitstoot van een trein 80 procent lager is dan die van een vrachtwagen.

Tien jaar Betuweroute

Samen met de havens is er fors geïnvesteerd in de Betuweroute en de aanleg van spoor op de Maasvlakte. De Betuweroute is van vitaal belang voor de nieuwe terminals op de Maasvlakte en hun verbinding met het Europese achterland. Terwijl het vervoersvolume blijft groeien is de goederenspoorlijn de afgelopen tien jaar onmisbaar geworden voor Nederland.

Voorzitter van KNV Spoorgoederenvervoer Aart Klompe: “Het goederenvervoer verdient deze centrale plek binnen de ProRail-organisatie. ProRail en de havenbedrijven van Rotterdam en Amsterdam investeren gezamenlijk flink. Dat levert de Nederlandse economie geld op.”

Paradoxale prestatie indicatoren

Het klinkt tegenstrijdig: de doelen voor de prestatie indicatoren (KPI’s) voor het goederenvervoer zijn omwille van het belang van de klant (vervoerders en verladers) door ProRail bewust niet gehaald. KNV beaamt dat die redenatie klopt. Voor het spoorgoederenvervoer is het wel of niet rijden van een trein binnen een drie minuten tijdslot niet het ultieme doel. Een reiziger kan door drie minuten vertraging een aansluiting missen, maar voor een container op weg naar bijvoorbeeld Italië maakt drie minuten niets uit.

Klanten willen dat ProRail met flexibiliteit ruimte vindt op het spoor voor iedere goederentrein. KNV is met ProRail in overleg over prestatie indicatoren die beter aansluiten bij de karakteristieken van het spoorgoederenvervoer.

Wensen

Het wordt steeds drukker op het Nederlandse spoor. Zowel het reizigers- als het goederenvervoer moet groeien om Nederland duurzaam in beweging te houden. KNV verwijst naar de recente publicaties van de Mobiliteits- en Logistieke allianties en de Next Level publicaties van VNO-NCW, die er voor pleiten om ten minste 1 miljard per jaar extra te investeren in de (slimme) uitbreiding van infrastructuur. Ongeveer de helft van dat bedrag is nodig voor het spoornetwerk.


Sensor moet winter-ellende voorkomen op spoor

missing-image UTRECHT - Komende winter maakt ProRail voor het eerst gebruik van draadloze sensoren op wissels. Vanaf november worden 1500 sensoren aangebracht op belangrijke spoorknooppunten, meldt de spoorbeheerder De apparaatjes kunnen op ...

ProRail: Ouderen steeds vaker in de problemen op overweg

missing-image AMSTERDAM - Steeds vaker komen ouderen met een rollator of scootmobiel in de problemen bij een spoorwegovergang. Wieltjes die klem komen te zitten in het spoor en ouderen die vallen wanneer zij het spoor willen oversteken zorgen v...

Vorig jaar 104 maal zeer veel hinder op spoor

missing-image DEN HAAG - Vorig jaar hebben zich op het spoor in totaal 104 verstoringen en incidenten voorgedaan die ,,zeer veel hinder'' voor treinreizigers opleverden. Dat blijkt uit de eerste gezamenlijke jaarrapportage verstoringen ...

ProRail kan storingen op spoor voorspellen

missing-image UTRECHT - ProRail hoopt met een nieuwe aanpak van storingen het aantal vertragingen op het spoor terug te brengen. De spoorbeheerder heeft via zijn zogenoemde 'Datalab' allerlei gegevens over de storingen verzameld en kan ...

Trein bij Ede uit de rails door beveiliging in spoor

missing-image EDE - De ontsporing van een trein vrijdag tussen Ede-Wageningen en Wolfheze was het gevolg van het rijden over een beveiliging in het spoor. Doordat de trein van een zijspoor op het hoofdspoor dreigde te komen terwijl het hoofdspo...

Transportrisico

Rijverboden

maandag 16 oktober t/m zondag 22 oktober:

Voor alle rijverboden van deze week klikt u hier!

Meer rijverboden
Nieuwsbrief

 

 
 

Elke werkdag het laatste nieuws in uw postvak

Wilt u zich afmelden klik dan hier

(Truck)Fotoalbum
Laatste toegevoegde foto's

Stuur uw foto's naar onze redactie, dan plaatsen wij ze voor u!

Naar fotoalbum

Video v/d dag

Voordelig Adverteren op Transport Online

Realtime Scheepsinfo

Weten welke schepen worden verwacht, hoelaat, uit welk land? U kunt het checken op onze speciale pagina met Realtime Scheepsinformatie

Meer realtime scheepsinformatie