KNV: ProRail erkent belang van goederenvervoer

KNV: ProRail erkent belang van goederenvervoer

DEN HAAG - ProRail had in 2016 bijzonder veel oog voor het spoorgoederenvervoer, zo blijkt uit het vandaag gepubliceerde jaarverslag van de spoorbeheerder over 2016. Werkgeversorganisatie voor het spoorgoederenvervoer, Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV), vindt het bemoedigend dat ProRail speciale aandacht besteedt aan deze vervoerswijze. ProRail benadrukt de duurzaamheid van spoorvervoer en licht toe dat de CO2-uitstoot van een trein 80 procent lager is dan die van een vrachtwagen.

Tien jaar Betuweroute

Samen met de havens is er fors geïnvesteerd in de Betuweroute en de aanleg van spoor op de Maasvlakte. De Betuweroute is van vitaal belang voor de nieuwe terminals op de Maasvlakte en hun verbinding met het Europese achterland. Terwijl het vervoersvolume blijft groeien is de goederenspoorlijn de afgelopen tien jaar onmisbaar geworden voor Nederland.

Voorzitter van KNV Spoorgoederenvervoer Aart Klompe: “Het goederenvervoer verdient deze centrale plek binnen de ProRail-organisatie. ProRail en de havenbedrijven van Rotterdam en Amsterdam investeren gezamenlijk flink. Dat levert de Nederlandse economie geld op.”

Paradoxale prestatie indicatoren

Het klinkt tegenstrijdig: de doelen voor de prestatie indicatoren (KPI’s) voor het goederenvervoer zijn omwille van het belang van de klant (vervoerders en verladers) door ProRail bewust niet gehaald. KNV beaamt dat die redenatie klopt. Voor het spoorgoederenvervoer is het wel of niet rijden van een trein binnen een drie minuten tijdslot niet het ultieme doel. Een reiziger kan door drie minuten vertraging een aansluiting missen, maar voor een container op weg naar bijvoorbeeld Italië maakt drie minuten niets uit.

Klanten willen dat ProRail met flexibiliteit ruimte vindt op het spoor voor iedere goederentrein. KNV is met ProRail in overleg over prestatie indicatoren die beter aansluiten bij de karakteristieken van het spoorgoederenvervoer.

Wensen

Het wordt steeds drukker op het Nederlandse spoor. Zowel het reizigers- als het goederenvervoer moet groeien om Nederland duurzaam in beweging te houden. KNV verwijst naar de recente publicaties van de Mobiliteits- en Logistieke allianties en de Next Level publicaties van VNO-NCW, die er voor pleiten om ten minste 1 miljard per jaar extra te investeren in de (slimme) uitbreiding van infrastructuur. Ongeveer de helft van dat bedrag is nodig voor het spoornetwerk.


Cameratoezicht bij spoorwegovergangen

missing-image UTRECHT - Spoorbedrijf ProRail gaat samen met het Openbaar Ministerie cameratoezicht houden bij spoorwegovergangen. De vrees bestaat dat mensen het rode licht vaker gaan negeren, omdat vanaf september elk tien minuten intercity...

Station Sittard ontruimd wegens bommelding

missing-image SITTARD - Het station van Sittard is donderdagmiddag een tijd ontruimd geweest. Er was een bommelding gedaan, maar er is uiteindelijk geen verdacht pakket gevonden. De politie kreeg een melding van een bom in een trein. Passagiers...

Dijksma: spitsheffing voor NS niet logisch

missing-image DEN HAAG - Demissionair staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur en Milieu) is geen voorstander van een spitsheffing op het spoor. Dat is een van de maatregelen waarover de NS nadenkt om de drukte in de spits te beteugelen,...

Landelijke problemen treinverkeer door hitte

missing-image UTRECHT - De treinen rijden maandagavond rond 21.30 uur steeds meer volgens plan. ProRail meldt dat het aantal storingen zienderogen afneemt. Een uurtje eerder meldde de NS al dat van en naar Zwolle weer treinen rijden. Op station...

Agressieve treinpassagiers slaan en spugen

missing-image HOOGEZAND/LEEUWARDEN - Bij zowel Hoogezand als Leeuwarden zijn zaterdagavond laat agressieve treinpassagiers opgepakt. In de trein van Maartenshoek naar Hoogezand zaten twee jongens zonder kaartje. Een van hen sloeg de conductr...

Weer vertraging start intercity naar Brussel

missing-image DEN HAAG - De intercity die tussen Amsterdam en Brussel over de HSL Zuid moet gaan rijden, loopt opnieuw vertraging op. De start was al uitgesteld naar december, maar door latere levering van de beveiligingssoftware voor de locomo...

Transportrisico

Rijverboden
Nieuwsbrief

 

 

Elke werkdag het laatste nieuws in uw postvak

Wilt u zich afmelden klik dan hier

Video v/d dag

(Truck)Fotoalbum
Laatste toegevoegde foto's

Stuur uw foto's naar onze redactie, dan plaatsen wij ze voor u!

Naar fotoalbum

Voordelig Adverteren op Transport Online

Realtime Scheepsinfo

Weten welke schepen worden verwacht, hoelaat, uit welk land? U kunt het checken op onze speciale pagina met Realtime Scheepsinformatie

Meer realtime scheepsinformatie

Volg TO 24/7 via

facebook twitter LinkedIn Pinterest