Clicky


'Spookschepen' zorgen voor terreurdreiging

'Spookschepen' zorgen voor terreurdreiging
04-05-2017 10:47 | Algemeen | auteur Redactie [FE]

LONDEN - Honderden 'spookschepen' zetten hun tracking-systemen uit en verdwijnen zo van de radar in de Europese wateren. Dat blijkt uit gegevens van Windward, een Israëlisch maritiem analytisch bedrijf, dat in maart 2017 in opdracht van The Times hierover cijfers naar buiten heeft gebracht. 

Grote vrachtschepen zetten hun GPS systemen uit en verwdijnen zo van controlesystemen na het maken van dubieuze stops in de buurt van terroristische hotspots.

Vooral op de route tussen Libië en Griekenland bestaat de angst dat er mensen en wapens gesmokkeld worden.

Uit gegevens van Winward blijkt dat er in totaal 2.850 spookschepen in de eerste twee maanden van 2017 de Europese wateren zijn binnen gegaan.

Ongeveer 45 daarvan deden de Britse kust aan en zo'n 75 schepen de Nederlandse havens. Dit alles zonder deugdelijk papierwerk.

Windward heeft ook onthuld dat in januari en februari veertig schepen binnen Europa vanuit Libië zijn binnengekomen, dichtbij waar ISIS actief is, nadat ze hun tracking-systemen hebben uitgeschakeld. Nog eens 20 vaartuigen stopten hun GPS en maakten verdachte stops voor maximaal zes uur in Syrische of Libanese wateren alvorens het continent te bereiken.

Uitschakelen AIS

Experts zeggen dat de meeste van deze 'afwezigheden' waarschijnlijk doelbewust zouden zijn, en waarschuwen dat terroristische groepen kwetsbaarheden zouden kunnen uitbuiten in de veiligheid van de oceaan om wapens en mensen te verplaatsen.

Het automatische identificatiesysteem van een schip (AIS) moet altijd worden ingeschakeld wanneer een schip de haven verlaat of wanneer zij voor anker gaat. Het enige moment dat een kapitein het AIS uit kan zetten is wanneer de kapitein van mening is dat er gevaar dreigt voor de veiligheid bijvoorbeeld door piraten. Wanneer de GPS is uitgeschakeld dient dit worden opgenomen in het hoofdlogboek van het schip.

Het uitschakelen van het AIS maakt het onmogelijk om het schip te volgen in grote wateren en is het zoeken naar 'een speld in een hooiberg'.