Clicky


Medicijnentransporteur VTS Boxmeer kiest opnieuw voor Scania

Medicijnentransporteur VTS Boxmeer kiest opnieuw voor Scania
11-04-2017 10:46 | Nieuw Materieel | auteur Redactie [FE]

BREDA - VTS Boxmeer, een van de grootste transporteurs van medicijnen in Europa, koos recent opnieuw voor Scania. Na in 2014 voor het eerst twee Scania’s gekocht te hebben, nam het bedrijf in 2016 weer vijf nieuwe R410 Topline trekkers met de zuinige 410 pk SCR-only motor in gebruik. Recent plaatste het bedrijf een order voor nóg eens vijf nieuwe Scania’s.  

De keuze van VTS voor Scania is des temeer opmerkelijk omdat het merk destijds geheel nieuw was in de vloot van 125 voertuigen. “We kozen toen voor de R410 Topline vanwege de goede berichten uit de markt en het feit dat de dealer zo vlak bij ons gevestigd is”, al dus directeur/eigenaar van VTS Joost Hafmans.

“Daarin zijn we zeker niet teleurgesteld. De voertuigen hebben zich het afgelopen jaar volledig bewezen met een prima verbruik en een zeer hoge uptime. Ze zijn zeer betrouwbaar gebleken. Ook over de dealer hebben we niets te klagen. Vandaar dat we recent weer een order hebben geplaatst voor nog eens vijf nieuwe trucks.”

Volgens Hafmans rijden zijn chauffeurs er graag op. Dat zal niet in de laatste plaats zijn vanwege de rijke uitrusting waarmee VTS zijn chauffeurs op pad stuurt. Ook deze vijf R410 Toplines beschikken naast de het geautomatiseerde OptiCruise schakelsysteem ook over de vrijloopretarder, die zowel voor meer veiligheid als een nog beter verbruik zorgt.

Verder zijn de trekkers uitgerust met onder meer standairco, koelkast, Xenon koplampen, de luxe premium bestuurdersstoel en het Scania Driver Package als wel het premium Radionavigatiesyteem met een groot kleuren TFT-scherm. Uiteraard ontbreken ook AEB, LDW en ACC niet.

“Ik vind een beetje goede en vooral veilige uitrusting heel belangrijk voor de jongens,” meent Hafmans.

“Ze rijden gemiddeld 140.000 km per jaar en wij vragen veel van ze. Wij rijden voornamelijk geconditioneerde medicijnen door heel Europa. Maandelijks verwerken wij zo’n 2.000 tot 2.500 deelpartijen en zo’n 700 tot 900 ladingen. Dat is een heel bijzondere supply chain waarbij niets fout mag gaan. Veel daarvan is IT. Maar uiteindelijk komt het neer op onze chauffeurs om alles probleemloos af te leveren. Daarom rijden wij alleen met eigen mensen en eigen voertuigen.”

Binnen de kwaliteitszorg die VTS nastreeft is er ook veel aandacht voor training. “We zijn daarom blij met de kosteloze rijtraining die Scania aanbiedt bij elke nieuwe auto. Dat is meteen een goed moment voor een chauffeur om ook voor zichzelf weer eens de puntjes op de i te zetten. Verder nemen we ook rijstijltrainingen af. Alleen sturen we daar onze chauffeursmentor die dat dan weer overbrengt op de rest van de chauffeurs. We merken dat met name dit soort trainingen een positieve invloed heeft op zowel het verbruik als het aantal schades.”

Toch vindt Hafmans het in dat verband ook heel belangrijk om steeds breed naar zijn hele operatie te kijken.

“Je moet het zo zien: een chauffeur die geen stress heeft, bijvoorbeeld vanwege een te krap schema, is meteen ook een veel veiliger chauffeur. Dus bij ons begint veiligheid al helemaal vóór in de keten. Als het daar klopt, klopt het ook op de planning en dus ook weer bij de chauffeur. Bovendien, de tijd dat die nog een ‘gat kon dichtrijden’ is écht allang voorbij.”