Clicky


Frans van de Werf enthousiast over zijn nieuwe Scania R500 6x2

Frans van de Werf enthousiast over zijn nieuwe Scania R500 6x2
06-04-2017 09:20 | Nieuw Materieel | auteur Redactie [FE]

BAKHUIZEN - Toen mede-eigenaar Frans van de Werf vorig jaar hoorde dat er een nieuwe Scania zou komen, dacht hij maar één ding: ‘die wordt voor mij!’ Zijn broer had zichzelf al eerder verwend met een V8 R Topline dus nu was hij aan de beurt. Hoewel de auto vanuit de folder gekocht werd, heeft Frans geen moment getwijfeld en het resultaat mag er zijn. “Dit is voor mij de alles overtreffende trap die Scania ooit gebouwd heeft.”

Toegegeven, het ís een beetje verwarrend bij transportbedrijf Van de Werf uit het Friese Bakhuizen. Daar rijdt ‘kleine’ Frans en zijn neef ‘grote’ Frans. Vervolgens heeft kleine Frans nog een kleine broer Johan; die overigens een kop groter is. En dan heb je nog chauffeur De Haan. Maar die noemen ze Pieter. Eén ding hebben ze gemeen. De heren zijn allemaal Scania fans in hart en nieren.

“Wij rijden al 50 jaar Scania. Onze pake Frans is in 1913 begonnen. Toen nog met paard en wagen. Pake Frans zijn zonen; Bernard, Hille en Durk begonnen met Scania in het zand en grind. Dat doen we niet meer, we rijden nu speciaal transport. Als het overmaats is, moet je bij ons zijn,” vertelt Frans enthousiast als opmaat naar een lofzang over zijn merk.

“En altijd in de kleur oranje. We hebben het er vaak over hoe dat zo gekomen is. Want onze pake kocht meestal tweedehands. Het zal daarom wel een aanbieding geweest zijn. Uiteraard staat de nieuwe ook weer in die kleur. Dat is af fabriek (MMC) geregeld. Alleen was dat geen aanbieding,” grinnikt Frans.

“Maar ik moest hem hebben en het is de eerste R500 6x2 die de Scania vestiging in Joure afleverde. Mijn vorige Scania heeft mij nooit in de steek gelaten. Gewoon zijn beurten en verder rijden. Er zat na tien jaar zelfs nog de eerste koppelingsplaat in.”

De New Generation Scania R500 is een 6x2 met een gestuurde voorloopas. Natuurlijk zit er wel degelijk een bedrijfsmatige reden achter de aankoop. De vorige Scania van Frans was een R480 Topline.

“Een fijne auto, maar inmiddels wel 10 jaar oud en dus Euro 4. Aangezien wij veel in binnensteden zitten, ging dat niet meer vanwege de milieueisen. De voorloopas helpt ons bij een goede gewichtsverdeling en daardoor komt de truck ook minder binnendoor zetten dan bij een naloper. Ik heb bewust voor de R cabine gekozen. Omdat Scania de standairco tegenwoordig onder de cabine heeft, kom ik zo op 3,80 meter uit met de spoiler naar beneden gedraaid. Dat is in een stad vaak net het verschil tussen wel en niet onder een tunneltje doorkunnen. Daar hebben we vaak gemak van.”

Qua uitrusting komt Frans niets te kort. De trekker staat rondom op luchtvering en is uitgerust met de nieuwe Scania vrijloopretarder. “Ik heb er lichtmetalenvelgen op laten zetten. Niet alleen vind ik dat mooi. Ik heb ook twee grote RVS kisten aan het chassis en met de lichtere velgen, compenseer ik dat extra gewicht weer.”

Verder koos Frans voor het leather pakket en het lightning pakket met de meedraaiende bochtverlichting en LED koplampen. “Het interieur vind ik helemaal geweldig. Er is duidelijk meer ruimte gekomen en ik geniet van de premium stoel en het grote navigatie display. De truck is ook veel stiller. En dat brede bed: helemaal super!”

Het meest is Frans te spreken over het sterk verbeterde zicht rondom en de nieuwe  Opticruise versnellingsbak. “Ik had al een Opticruise, maar nog met een koppelingspedaal. Dat heb je echt niet meer nodig en deze bak schakelt met de nieuwe lay-shaft brake enorm snel. Ook trekkracht en verbruik zijn top!

“Qua verbruik kan ik na vijf weken sturen zeggen dat de deze nieuwe R500 met stip op nummer één op de brandstofverbruiksrapporten staat.”