Clicky


101 elektrisch hybride bussen binnen vier minuten weer opgeladen verder

101 elektrisch hybride bussen binnen vier minuten weer opgeladen verder
04-04-2017 13:49 | Algemeen | auteur Redactie [FE]

CHARLEROI - Het grootste netwerk van elektrische bussen in Europa gaat rijden in het Belgische Charleroi. Daar levert ABB de komende tijd 12 complete buslaadsystemen, zodat er in 2018 zo’n 101 elektrisch hybride Volvo-bussen door Wallonië kunnen rijden. In januari opende ABB al succesvol drie laadstations in het Belgische Namen, waarbij de bussen in vier minuten opgeladen worden.

“Anders dan in Nederland hoeven bussen hiervoor niet naar het depot. De laadpalen staan gewoon aan de eindpunten van de busroutes en worden qua design aangepast aan de omgeving”, aldus Daan Nap, Sales Director Global Bus Charging.

“Dit is het grootste netwerk elektrische bussen, dat een enorme milieu-, tijds- en capaciteitswinst oplevert.”

ABB maakt gebruik van het 'open industry'-systeem OppCharge, het bovenlaadsysteem dat het mogelijk maakt allerlei soorten elektrische voertuigen van verschillende merken op te laden. De elektrische hybride bussen in Charleroi kunnen met een laadvermogen van 150kW binnen drie tot zes minuten volledig worden opgeladen.

“In heel Europa moeten bussen naar depots om opgeladen te worden, waardoor de logistiek een hele uitdaging wordt. En het kost telkens erg veel tijd. “Wallonië neemt hierin nu een sterke voortrekkersrol”, legt Daan Nap uit.

Dankzij de eerste drie stations in Namen rijden nu al 11 bussen op elektriciteit. Het huidige project in Charleroi is nog vele malen groter. Maar liefst 90 bussen van de Waalse openbaar vervoer exploitant TEC Group, worden straks elektrisch hybride aangedreven. Naast de 12 laadstations omvat het turn key project: substations, schakelinstallaties, civiele werken, installatie en een servicecontract.

'Open standaarden zijn de sleutel'

"We zijn erg trots dat we het grootste Europese netwerk van elektrische bussen laten rijden,” aldus Daan Nap. "Door het gebruik van open industrie-interfaces zoals OppCharge, bieden we een systeem dat open staat voor alle busmerken en laderfabrikanten. Hierdoor kan bij een concessieverandering waar andere bussen worden ingezet, ook deze worden opgeladen. Wij geloven dat open interfaces en open standaarden de sleutel voor operators en steden zijn, zodat het openbaar vervoer CO2vrij wordt.”

De Volvo 7900 Electric Hybrid rijdt ongeveer 70 procent van de route stil en CO2vrij op elektriciteit. Het opladen van de batterij duurt drie tot zes minuten en gebeurt tussentijds op de route. Het energieverbruik is ongeveer 60 procent lager dan bij een overeenkomstige dieselbus. Deze elektrisch hybride Volvo's rijden al in steden als Gotenburg, Stockholm, Hamburg, Luxemburg, Namen en Curitiba.

Foto's

  • DJMiddelkoop
  • Bakker Goedhart
  • Bakker Goedhart
  • Bakker Goedhart