Clicky


KNV-chauffeurs besluiten actie te voeren voor een betere cao

KNV-chauffeurs besluiten actie te voeren voor een betere cao
03-04-2017 16:46 | Arbeidsvoorwaarden | auteur Redactie [FE]

UTRECHT - Ruim 700 chauffeurs van KNV-bedrijven kwamen op 1 april bijeen in Utrecht om de stand van zaken in de cao-onderhandelingen te bespreken. Daarbij werd al heel snel duidelijk dat het eindbod van werkgeversvereniging Transport en Logistiek Nederland massaal weggestemd zou worden.

Werknemers van KNV-bedrijven hadden tot 1 januari een eigen cao. TLN wil nu dat die cao op gaat in de TLN cao, waarover de afgelopen maanden ook onderhandeld is. Daarbij komen vrijwel alle KNV-plussen te vervallen. FNV bestuurder Egon Groen: "De mensen waren daar al bang voor. Afgelopen zomer besloten werknemers uit een aantal bedrijven zich te gaan organiseren om klaar te staan als zou gebeuren wat nu dus gebeurt. Wat de mensen vooral enorm steekt is dat vrijwel alle sociale regelingen uit hun arbeidsvoorwaardenpakket verdwijnen."

Wat eisen de KNV-chauffeurs?

KNV-chauffeurs willen een aantal zaken in het eindbod gewijzigd zien:

  • Overuren moeten tegen 130 procent beloond blijven worden.
  • Er dient een extra halve schaal aan het eindbod te worden toegevoegd aan de loonschalen A, B en C.
  • Het recht op achttien extra ATV-dagen moet blijven. Tien dagen kunnen gekocht worden met de extra loonschaal E7 en op de andere acht dagen moet je sowieso recht houden.
  • Vrijstelling van overwerk, nachtarbeid en ploegendienst voor iedereen van 52 jaar en ouder. Onvoorwaardelijke vrijstelling van nachtarbeid en overwerk voor ouderen. Dus geen ontsnappingsmogelijkheid door een beroep op bijvoorbeeld de ‘bedrijfsvoering’ door de werkgever.
  • Onvoorwaardelijke zeggenschap van de werknemer over urenmaxima en persoonlijk keuzebudget. Dus geen ontsnappingsmogelijkheid door een beroep op bijvoorbeeld de ‘bedrijfsvoering’ door de werkgever.
  • Als experiment kan alleen op basis van vrijwilligheid de 40 uurs-garantie vervallen. Als de werknemer bijvoorbeeld 4 weken wil werken en dan een week vrij is. Dit kan alleen op initiatief van de werknemer.
  • Geen gemorrel aan de extra vakantiedagen voor dienstjaren en/of leeftijd (artikel 36 A lid 3 KNV en 67 lid 3 TLN)
  • Een nachtttoeslag van twintig procent voor alle gewerkte uren tussen 19.00 uur en 06.00 uur
  • Behoud van de charterbepaling. Als het werk voor rijdend personeel afneemt tot beneden de 45 uur gemiddeld per week, beëindigt de werkgever de inzet van charters. Vakbonden worden hiervan op de hoogte gebracht.
  • Tijdens zorgverlof, moet de werkgever er voor zorgen dat de pensioenopbouw normaal doorgaat.
  • Overwerk en ploegentoeslag moeten worden meegenomen in de waarde van vakantiedagen.

TLN wil extra vrije dagen afschaffen

Egon Groen: "Het gaat dus vooral om regelingen om werk en privé te combineren en om als chauffeur gezond je pensioen te kunnen halen. Daarnaast hebben de werkgevers al hun oude wensen die ze eerder niet binnen hebben kunnen halen plompverloren in het eindbod gezet. Zo worden als het aan TLN ligt de extra vrije dagen voor mensen die of oud of juist heel jong zijn afgeschaft, evenals de dienstjarendagen.

De mensen kunnen nog flexibeler ingezet worden, omdat ze niet meer 40 uur per week ingeroosterd moeten worden, maar 160 uur per 4 weken. En omdat de toeslagen in de avond en vroege ochtend afgeschaft worden en de overurentoeslag verlaagd wordt die flexibele inzetbaarheid voor werkgevers ook nog eens goedkoper’.

Ultimatum

Als je actie gaat voeren moet je aan allerlei wettelijke eisen voldoen. FNV Transport en Logistiek gaat nu een ultimatum stellen aan TLN. De werkgevers krijgen dan tijd om alsnog op onze eisen in te gaan. Doen ze dat niet, dan volgen na afloop van het ultimatum acties voor een betere cao voor werknemers bij KNV-bedrijven.