Clicky


TLN: Na Brexit liefst handelsrelaties en afspraken naar Noors of Zwitsers model

TLN: Na Brexit liefst handelsrelaties en afspraken naar Noors of Zwitsers model
29-03-2017 09:44 | Bedrijfsnieuws | auteur Redactie [FE]

ZOETERMEER - Transport en Logistiek Nederland vindt dat EU onderhandelaar Michel Barnier en zijn team zich moeten inspannen om het Verenigd Koninkrijk niet te ver te laten afdrijven van het continent. Een handelsrelatie naar Noors of Zwitsers model zou voor de Nederlandse transport en logistieksector verwachte problemen aan de grens kunnen voorkomen en wederzijds profijt kunnen behouden. Brexit moet hoe dan ook “smooth” verlopen.

In 2016 was de exportwaarde van de Nederlandse goederen naar het Verenigd Koninkrijk 39,4 miljard euro en werd er voor die goederen EUR 4,8 miljard aan vervoer naar het Groot-Brittannië uitgegeven. Dat maakt het Groot-Brittannië een van de belangrijkste bestemmingen voor goederen vanuit Nederland.  Volgens TLN voorzitter Arthur van Dijk, moet de koopman het bij de onderhandelingen winnen van de dominee.

Van Dijk: “Iedereen profiteert van goede handelsrelaties, niemand heeft er baat bij de Britten te bestraffen. We schaden dan vooral de eigen belangen. Door eventuele afnemende handel met het Groot-Brittannië neemt immers ook binnenlands transport af, want voor elke kilo kaas naar het Groot-Brittannië is binnen Nederland 10 liter melk vervoerd. Een Brexit met terugval naar het WTO regime na falende onderhandelingen of obstructie van het akkoord vanuit eigenbelang van lidstaten, is per definitie een te hard scenario.” 

De voorkeur van TLN gaat uit naar deelname van het Groot-Brittannië aan de Europese Economische Ruimte (EER) als een lid van de Europese Vrijhandelsassociatie (EVA) (net als IJsland, Liechtenstein en Noorwegen). Als EER deelname niet mogelijk is, dan gaat de voorkeur uit naar bilaterale afspraken volgens het Zwitsers model: met een reeks onlosmakelijk verbonden verdragen waarbij Europese wetten en richtlijnen gelijkgeschakeld zijn met de eigen wetgeving om toegang te krijgen tot de EU-markt. Ook een Canadees model (CETA) is dan mogelijk, maar wel met voldoende aanvullingen die specifiek zijn voor grensoverschrijdend transport (CETA-plus).