Clicky


Picnic gaat landelijk boodschappen bezorgen

Picnic gaat landelijk boodschappen bezorgen
28-03-2017 11:16 | Bedrijfsnieuws | auteur ANP

AMSTERDAM - Online-supermarkt Picnic breidt zijn bezorgservice de komende jaren uit over heel Nederland. Dat meldde het bedrijf, dat anderhalf jaar geleden in Amersfoort van start ging, dinsdag tijdens een bijeenkomst in Amsterdam. Picnic heeft daarvoor 100 miljoen euro beschikbaar, onder meer om distributiecentra op te tuigen en logistiek stappen te zetten.

Het bedrijf begon zijn activiteiten als bezorgdienst voor boodschappen met een proef in enkele wijken in Amersfoort. De supermarkt heeft een manier van bezorgen ontwikkeld waardoor tussenschakels worden vermeden om de kosten laag te houden. Later volgden Utrecht en Almere. De volgende stappen worden gezet in de regio Delft-Leidschendam en Ede-Veenendaal.

Klanten bestellen via een app op hun smartphone of tablet de gewenste boodschappen. Die worden dan besteld bij leveranciers en de boodschappen worden in de loop van de volgende dag met elektrische auto's bij mensen thuis afgeleverd.

Picnic heeft een viertal Nederlandse familiefondsen bereid gevonden geld in het bedrijf te steken. Onder hen investeerder De Hoge Dennen, van de familie achter drogisterijketen Kruidvat, en Finci, dat bekend is van supermarktketen Boni. De andere twee zijn Hoyberg en NPM Capital, van de familie Fentener van Vlissingen.

Picnic wil de komende jaren groeien naar vijf distributiecentra. Volgens het concern is de groei goed voor circa 10.000 extra banen. De omzet moet daarbij verdrievoudigen van 30 miljoen naar 100 miljoen euro. Volgens Picnic zelf is het succes van het bedrijf mede te danken aan het ,,melkboergevoel" dat het oproept.

De investeerders, die zich minstens tien jaar aan Picnic binden, krijgen een aanzienlijk minderheidsbelang van "tientallen procenten". Volgens Frederik Nieuwenhuys van Picnic is bewust gekozen voor langetermijninvesteerders. Hij liet in het midden of Picnic ook op de radar stond van grote internationale spelers.

"Ik ken heel veel supermarkteigenaren die nog altijd spijt hebben van het feit dat ze ooit hun winkel hebben verkocht. Het zou zonde zijn om te verkopen, net op het moment dat het leuk wordt", stelde hij.