Clicky


Nationaal Chauffeurs Onderzoek: Jonge beroepschauffeurs lovend over het vak

Nationaal Chauffeurs Onderzoek: Jonge beroepschauffeurs lovend over het vak
07-03-2017 11:39 | Transport | auteur Redactie [FE]

TILBURG - De jonge Nederlandse vrachtwagenchauffeur (tussen de 18 en 35 jaar oud) is lovend over zijn of haar baan als chauffeur. Gemiddeld geeft deze groep het beroep het rapportcijfer 8,0. Dit terwijl het tekort aan chauffeurs steeds groter wordt en er voornamelijk een gebrek is aan nieuwe (jonge) instroom. Dit blijkt uit het Nationaal Chauffeurs Onderzoek dat werd gehouden op initiatief van Logistic Force, specialist in het werven, selecteren en opleiden van personeel op het gebied van Transport & Logistiek. Aan het onderzoek werkten 848 chauffeurs mee uit het hele land.

Schreeuwend tekort biedt perspectief

74 procent van de Nederlandse chauffeurs verwacht dat er over 10 jaar, ondanks technologische ontwikkelingen, evenveel of zelfs nog meer chauffeurs nodig zijn. Het tekort komt onder andere door verbeterde economische omstandigheden en uitstroom van oudere chauffeurs. "Ook de beperkte instroom van met name jonge chauffeurs zorgt ervoor dat het chauffeurstekort de komende tien jaar alleen maar zal toenemen. De banen liggen werkelijk voor het oprapen", aldus Logistic Force.

Veel kansen

“Het beroep vrachtwagenchauffeur is een aantrekkelijk beroep, maar kampt met een imagoprobleem”, aldus Paul Houweling, algemeen directeur van Logistic Force. “Het gebrek aan jonge instroom is hier één van de gevolgen van. Jongeren hebben nu eenmaal veel te kiezen. Dat juist de jonge chauffeurs uitermate enthousiast zijn over het beroep biedt perspectief. Nu is het aan de branche om in beweging te komen”.

Zelfstandigheid, persoonlijk contact en baanzekerheid

De groep chauffeurs tussen de 18 en 35 jaar ziet de zelfstandigheid van het beroep als een van de meest aansprekende aspecten (rapportcijfer 8,5). Ook het persoonlijk contact met collega’s en de planning vindt met name deze groep belangrijk in het werk (cijfer 8,3). Daarnaast is de baanzekerheid op lange termijn in de ogen van de jonge chauffeur een belangrijk goed (cijfer 9,0).

Ruimte voor verbetering

Er is ook ruimte voor verbetering. Terwijl de chauffeur juist veel waarde hecht aan een prettig persoonlijk contact met de planning ervaart 69 procent dat moderne planningsystemen het werk minder persoonlijk maken. Investeren in persoonlijk contact is dus van groot belang.